2018. június 7., csütörtök

Yorkshire Dales - Malham walk

2018/05/29.

Malham, Gordale Scar és Malham Cove körtúra

Malham kicsivel több, mint 1 órányira található Leedstől, mégsem jártunk még arra eddig a pillanatig. Mivel most úgyis csak 1 napot tudtunk kirándulással tölteni, úgy döntöttük megcsináljuk a Malhamdales egyik legszebb és legátfogóbb túráját.

Ez egy kör alakú séta Malhamból indulva a Yorkshire Dales-en keresztül. A gyönyörű tájat a jég formálta ki 10.000 évvel ezelőtt. A séta a festői Janet's Foss vízesés mellett halad, mielőtt elérnénk a Gordale Scar-t. Ha jó kondícióban vagyunk és a víz sem túl bőséges, felmászhatunk a Gordale Scar-ra, milőtt a Malham tarn felé mennénk. Egy alternatív útvonal is létezik a tarn felé. A séta a Dry Valley felé folytatódik, majd eljutunk a Malham Cove mészkősziklák tetejére, mielőtt visszaérkezünk Malhamba.

A parkoló környéke

A parkolót nagyon könnyen megtaláltuk, az postcode tökéletes volt, ahogy beértünk Malham városába, már ott is volt bal kézre. Több más parkoló is van a környéken, de itt a legcélszerűbb parkolni és a napi díj sem egetverően sok, ha jól emlékszem 4,50 volt egy egész napos parkolójegy.

Látogatói központ a parkolóban

Túra táv: 12,1 km (7,6 mérföld)
Minimum szükséges idő: 2 óra 55 perc
Legmagasabb pont: 360 méter
Nehézségi fok: Közepes
Parkoló: National Park Centre parkoló Malham-ban. Postcode: BD23 4DG

Kőbe vésett figura a Malham feliratú szikladarabon

Hagyjuk el a parkolót és forduljunk balra Malham belvárosa felé. Haladjunk el az 1865-ben épült Wesleyan kápolna (Malham Methodista temploma) mellett. A Buck Inn szálloda közelében forduljunk jobbra, menjünk át az úton és a gyaloghídon. Ezután forduljunk jobbra a széles, kavicsos ösvény mentén, eltávolodva Malhamtól. Több kapun is áthaladunk, majd mikor meglátjuk a Janet's Foss útjelző táblát az út mentén, csak menjünk abba az irányba, amerre a tábla mutat.

Wesleyan church

Malham egy falu és község Észak-Yorkshire Craven körzetében. A Domesday könyvben a név Malgun-ként szerepel, melynek jelentése "kavicsos helyeken lévő település". Az Aire folyó völgyének felső végében fekszik. A környező vidék a mészkőhegységeiről vált ismertté. Turisztikai látványosságok közé tartozik a Malham Tarn, a Malham Cove, a Gordale Scar, a Janet's Foss és a Dry Valley. /Ez a túra az össeset érinti./ A faluban az augusztusi bank holiday előtti szombaton tartják az éves mezőgazdasági és kertészeti bemutatót. A Malham Show néven ismert versenyek sokrétűek, a Lego modellektől a futásig minden megtalálható a repertoárban. Egy másik jelentős éves esemény a Malham Safari, amikor a falusiak, különösen a helyi iskola, szobrokat épít, melyeket kiálltanak a városban. Ez az esemény szintén sok turistát vonz.

Véletlenszerűen pont a Safari napján mentünk a túrára, úgyhogy a kiállítást is megnézhettük a túra elején és a túra végén.

Bika szobor

Buck Inn

Mi nem a Buck Inn-nél mentünk át a hídon, hanem egy híddal arrébb, így volt időnk kicsit bámészkodni a szobrok között.

Ezen a hídon mentünk át

A híd a Buck Inn-el szemben

A Janet's Foss feliratú táblákat követve eljutunk a National Trust tulajdonában lévő erdős szakaszhoz, mely egyenesen a Janet's Foss-hoz vezet. A vad fokhagyma illata, valamint tavasszal a harangvirágok uralják az erdő szőnyegének nagy részét.

Foss a régi skandináv nyelvben vízesést jelent. A legenda szerint Janet vagy Jennet a helyi tündérek királynője, a vízesés mögötti barlangban élt. A barlangot a mészkő alapkőzet képezte, amely a víz hatására erodálódott, és a sziklákra mohákat növesztett.

A Janet's Foss vízesés

Haladjunk tovább az ösvényen, amely a vízesés bal oldalán fekszik. Menjünk át egy kapun, majd forduljunk jobbra a Gordale Scar felé. Kövessük mindig a Gordale Scar feliratú táblákat, hamarosan áthaladunk egy privát kempingen. Csak menjünk egyenesen tovább az úton, nemsokára látni fogjuk a gyönyörű sziklaképződményeket.

Kemping

A Gordale Scar egy 100 méter magas mészkő szurdok, melyen két vízesés alakult ki.  A szurdokot az olvadó gleccserek vize vagy egy barlang összeomlása hozhatta létre. A patak, mely a sziklákon keresztül folyik, a Gordale Beck, mely a Janet's Foss felé halad, mielőtt két mérfölddel arrébb csatlakozik a Malham Beck-hez, majd az Aire folyóval egyesülnek.

Gordale Scar

A Gordale Scar alsó vízesése

A Gordale Back patak

A szurdok bejárata a vízeséstől fotózva

A séta most a vízesésen halad keresztül, de aki nem kedveli a nehézségeket, annak van egy alternatíva a következő két mérföldre, amelyet az alábbiakban ismertetek.

Először nehéz észrevenni, de ahogy a vízeséshez közeledünk, a bal oldali részen egy vázlatos ösvény látható, amely meredeken emelkedik, és egy kis mászást igényel. A kezdeti nehézségek után az út könnyebbé válik, és egy újabb vízeséshez vezet, jobb kézre, mielőtt balra fordulnánk a völgyből felfelé. A tetején az ösvény balra fordul. Az út végül kiegyenesedik, és könnyebben járhatóvá válik, majd egy kőkapun halad át, és ugyanazon a vonalon folytatódik, a "Malham Tarn 2 miles" felirat után.

A felső vízesés

Felülnézetből a szurdok alja

Nem könnyű felmászni a vizes sziklákon, én kicsit be is pánikoltam, de megéri ezt az utat választani, mert a felső vízesés alulról nem látható és talán az még az alsónál is szebb. Felül csodálatos környezet tárult a szemünk elé, mely feledtette az oda vezető út nehézségeit.

A felső vízesés egy másik szögből

Az út felfelé a szurdokból

A kőkapu

Kövessük a széles füves ösvényt egy sor kőhalom között, és haladjunk keresztül ezeken a mészkőképződményeken. Ahogy a mészkőfoltok kezdenek véget érni, menjünk át egy átjárón a falon, mely bal kézre található. Ekkor egy jól járható széles gyalogútra érünk, itt forduljunk jobbra  (ez az, ahol az alternatív ösvény csatlakozik). Haladjunk tovább a pálya mentén, a fal mellett.

Alternatív útvonal

A Gordale Scar-tól menjünk visszafelé, haladjunk át a hídon, majd menjünk át egy kapun keresztül a "Malham Cove" felirat irányába. Kövessük a széles mezőt, majd a jobb oldalon lévő fal mellett forduljunk jobbra a hegy felé. Menjünk át egy fából készült létrán, menjünk tovább a mezőn, hogy végül felmenjünk néhány lépcsőn és át egy kapun keresztül. Itt forduljunk balra és kövessük a széles útvonalat a fal bal oldalán. Menjünk ét egy másik kapun, és folytassuk a további ötszáz métert lassan felfelé, majd egy újabb kapu következik. Forduljon jobbra és menjünk felfelé 1 és negyed kilométerig, miközben régi településeken és mezőkön haladunk át. Egy szarvasmarha-farm után az út balra tart, eltávolodva a faltól. Itt forduljunk jobbra, le az útról, és menjünk tovább a fal mellett. Ez az a pont, ahol az eredeti útvonallal találkozik.

Ahogy haladunk lefelé az úton, bal kézre messziről látni fogjuk a Malham Tarn vizét. Mikor elérkezünk egy nagy kapuhoz, ne menjünk át rajta, hanem forduljunk balra a fal mentén, a füves és köves ösvényen. Jobb kézre néhány fa lesz látható, melyek mellett elhaladunk.

Mikor elérjük a kavicsos ösvényt, foruljunk jobbra és menjünk át a kapun, ekkor belépünk a Malham Tarn területére. Kövessük az utat előre a tó irányába és töltsünk ott annyi időt, amennyit szeretnénk. Lehetőség van körbejárni a tavat, akkor az út a közúti parkolóban fog találkozni.

A Malham Tarn egyike annak a csupán két természetes tónak, mely a Dales-en található. (A másik a Semer Water.) A Malham Tarn egy kicsit különös ebben a mészkő tájban, egy sekély medencében fekszik, egy nagy geológiai hiba mentén, Silurian palalemez ágyon.

Malham Tarn

Egy kis ház a tó mellett

Ha nem szeretnénk körbejárni a tavat, akkor menjünk visszafelé a kapuhoz, menjünk át rajta és a "Pennine Way" feliratú táblánál térjünk le a kavicsos ösvényről a füves gyalogútra, először fölfelé, majd lefelé haladva. Hamarosan előrünk a parkolóhoz. Menjünk ki az aszfaltos útra és ott forduljunk jobbra, menjünk át a kapun a Malham Beck felett. Pár lépés után forduljunk balra, és menjünk a  "Footpath Malham Cove 1½ miles" útjelző tábla irányába. Hagyjuk figyelmen kívül a jobbra lévő útelágazást és később a dombra felfelé tartó ösvényt, kövessük mindig a Malham Cove jelzést.

Az aszfaltos út

Az út a fal mellett húzódik, és a Dry Valley felé vezet, ami kicsit lefelé halad. Az alján az út jobbra fordul, és további ötven yard múlva egy fallal találkozik. Itt forduljunk balra a "Malham Cove ½ mile, Malham village 1 mile" tábla irányába. Menjünk tovább egyenesen az ösvényen, az út balra a Watlowes, jobbra pedig az Ing Scar mellett halad el.

Dry Valley

Watlowes és Ing Scar

Az út végében jobbra meglátjuk a Limestone Pavementet. Mikor a balra lévő átjárót meglátjuk, forduljunk jobbra, fel a Limestone Pavement mészkőburkolatára, majd menjünk át rajta a Malham Cove felett. Legyünk nagyon óvatosak, mert a mészkőburkolatok kis mélyedései közé könnyen beeshetünk, ha nem figyelünk oda, valamint a 230 láb magas öböl szélén is óvatosan járjunk el, amikor letekintünk.

Limestone Pavement

A Limestone pavement  /mészkő burkolat/ egy természetes karsztos földforma, amely egy mesterséges járdára emlékeztető felület. A kifejezést főként az Egyesült Királyságban és Írországban használják, ahol ezeknek a szárazföldi formáknak a kialakulása megkülönböztető felületi mintázatot hozott létre.

A mészkőburkolat mintázatát a jég vájta, s az ismétlődő olvadás és fagyásnak köszönheti mai formáját.

Kilátás a Limestone pavementről

A Pavement végében megtaláljuk a jól látható utat vissza Malhamba. Menjünk át a kapun, majd le a meredek lépcsőkön. Haladjunk át két másik kapun, majd forduljunk jobbra Malham irányába. A bal oldali ösvény a Malhame Cove-hoz vezet, ahonnét közelebbről is megcsodálhatjuk.

Lépcső lefelé

A Malham Cove óriási természetes amfiteátrumot egy földrengés hozta létre a jégkorszak idején.

Háttérben a Malham Cove

Miután átmentünk még néhány kapun, kiérünk az aszfaltos útra. Itt forduljunk balra, sétáljunk kb. 500 métert, majd visszaérkezünk a parkolóba.

Amint kiértünk az aszfaltos útra, egy National Trustos feliratra lettünk figyelmesek. Egy ingyenesen látogatható régi istálló állt ott. A Town Head Barn egy 18. századi istálló, melyet felújítottak eredeti állapotára. A falu szélén helyezkedik el, közel a saját farmjához, ezért ritka túlélőnek számít. Az istálló látogatói érdekes kiállítást láthatnak a környék gazdálkodásának történetéről.

Town Head Barn

A baglyok bejuthattak az istállóba a bagoly lyukakon keresztül. A baglyokat azért tartották a farmon, mert megfogták az egereket és a patkányokat.

Bagoly lyukak a falban

Így nézett ki eredetileg az istálló

Az istállóba való rövid betérés után folytattuk tovább utunkat a város felé.

Harangvirág az út szélén

Miután visszaérkeztünk Malham központjába, megnéztük a többi útba eső Safaris szobrot is. Nem kutattuk fel az összeset, mert már nem nagyon volt kedvünk tovább császkálni a hosszú túra után, de találtunk néhány olyat, amit délelőtt nem láttunk.

A parkoló szobrai

A túrát kb. 7 óra alatt tettük meg, de ebben benne volt a rövid városnézés is és a kis kitérő az istállóba. Nem siettünk, sok helyen megálltunk fotózgatni, nézelődni vagy éppen enni 1-2 szendvicset.