2018. február 14., szerda

2017/02/03.

Sziklák és víz az Anglezarke víztározónál
Túra

Távolság: 7 mérföld
Minimum szükséges idő: 2 óra 30 perc
Legnagyobb emelkedő: 210 méter
Nehézségi fok: Közepes
Parkoló: Az Anglezarke víztározó nagy parkolója.

A túra térképe

A túra háttere:

Egy sor víztározó található Anglezarke és Rivington magas hegyoldalainak nyugati oldalán, szélükön kőfejtőkkel. Ne várjunk ámulatba ejtő tájképet, inkább a nyugalom oázisa ez, mely mentes a forgalmas városoktól és az autópályától.

Laza start az Anglezarke víztározó partjánál a Lester Mil Quarry /Lester Malom/ felé, amely az 1930-as évekig működött. A sziklafal impozáns, de túlságosan takarásban van a növények által, így némiképp a sziklák veszítenek a látványosságukból. Kevésbé népszerű a hegymászóknál, mint az Anglezarke Quarry. A neve arra emlékeztet, hogy ez a völgy valamikor virágzó mezőgazdasági terület volt. A malom, mely kiszolgálta az egész völgyet, 1855-ben a víztározó alá került. Az olcsó behozatal tovább gyengítette a vidéki gazdaságot. Ma már csak egy működő gazdaság van a tározótól keletre.

Az út erdei ösvényeken és legelőkön folytatódik tovább, mely a tó mellett vezet, majd a völgy felé a Stronstrey Bank területe mentén. Van egy másik kőfejtő jobbra magasan, közel a Bank végében, melyet sivár, halott fák vesznek körül.

Most átszeljük a The Goit, mely egy csatorna, ami a víztározót táplálja, és megyünk a White Choppice krikettpálya felé. Van egy pici víztározó közvetlenül felette, és több másik mellett is elhaladunk. Ezek mind a malmot táplálták, mely több mint egy évszázadig virágzott itt és mely ezt a White Choppice nevű kis falucskát ipari faluvá tette, melynek lakosai száma majdnem elérte a 200-at. A malomot 1914-ben zárták be, melyből mára kevés maradt fenn. A vasút a késő 1950-es években zárt be, a templom 1984-ben. Ez a sztori úgy tűnik a hanyatlást tükrözi, mégis a mai napig sok ember látja White Choppice-ot egy idillikus helynek az élethez, legalábbis az ottani ingatlan árak ezt tükrözik.

White Choppice után megmásszuk a Healey Nab-ot. A Winter Hall a legmagasabb pont a környéken. Nagyszerú kilátás nyílik innét Chorley-ra. /Sajnos ezt mi kihagytuk./

A túra az Anglezarke gát, majd a Yarrow víztározónál végződik. A végén lehetőségünk van az Anglezarke Quarry-t is megnézni mielőtt visszatérnénk a parkolóhoz.

A túra az 50 Walks Waterside c. könyvből származik.

A parkoló

A túra:
  • 1.) Hagyjuk el a parkolóhelyet a parkoló bejárata mellett lévő ösvényen, mely közvetlenül a víztározó mellett halad. Forduljunk jobbra, a Lester Mill Quarry felé, majd menjünk szintén jobbra, ezután egyenesen tovább a következő csomópontig. Az út kissé meredek.

Útban a túra kezdőpontjához

A víztározó melletti ösvény

Anglezarke víztározó a legnagyobb víztározó Rivingtonban, melyen 3 töltés található. A víztározót a Yarrow folyó táplálja, melyet eltérítettek az eredeti útvonalától, és helyére a Knowsley töltést építették. Jelenlegi státusza előtt Liverpool városát szolgálta ki, ma főleg Wigan városa számára szolgáltat.

A Quarry felé

Lester Mill Quarry

Egy másik víztározó az út jobb oldalán

• 2.) Menjünk át egy résen a bal oldalon, egy kanyarban. Az ösvény egy erdős lejtőn halad át. Menjünk lefelé, csatlakozzunk egy szélesebb úthoz és menjünk balra. Az átjárón túl kövessük a keskenyebb ösvényt, amíg ki nem érünk az aszfaltos útra.

Mocsaras ösvény

Vadkacsák a vízben

Egy átjáró

• 3.) Menjünk balra 50 yardot (46m), amíg egy kapuhoz nem érünk. Kövessük az ösvényt a Stronstrey Bank alatt található völgyben. Menjünk át egy hídon, majd egy kapun és egy másik híd felett, amely a White Coppice krikett-pályához vezet.

Ösvény a Stronstrey Bank alatt található völgyben

Az ösvény

A Stronstrey Bank sziklái

Az első híd

Egy folyó a híd alatt

Sziklák és vízesés a folyó távolabbi részén

A második híd - White Coppice felé

Megérkeztünk a Goit catornához, amelyet ivóvíz szállítására használnak Lancashire-ben.

Goit csatorna

White Coppice krikettpálya

Egy kis patak a krikettpálya mellett

Hóvirág

Ránagyítva...

• 4.) Forduljunk balra, majd kövessük az aszfaltos utat a White Coppice hamlet felé. Menjünk át a bal kézre található hídon a postaláda mellett. Kövesse a patakot, majd menjünk fel balra a víztározó felé. Forduljunk balra az átjáróhoz. Szeljük át a következő mezőt, melynek a jobb felső sarkában van egy átjáró, menjünk át rajta, majd forduljunk jobbra az aszfaltos úton. Amikor az út jobbra fordul, menjünk balra, felfelé egy széles ösvényen.

A White Coppice hamlet felé

Híd a postaláda mellett

Ekkor iszonyatosan elkezdett esni valami havas-eső féleség. Az alábbi képen látszik is. Szerencsére fél óra alatt elállt.

Esőben

Egy újabb víztározó

Kiértünk az aszfaltos útra

Ismét sártaposás következett, ma már sokadszorra, mikor ráfordultunk a bal oldali ösvényre.

A bal oldalt lévő ösvény

• 5.) Higher Healey körül kövessük a mező széleit, majd forduljunk balra a sűrű ültetvények felé. Forduljunk balra, és másszunk fel a régi sziklás részhez. Kövessük a peremét az út háromnegyedéig, majd forduljunk balra a vörösfenyő ültetvényen át. /Mi ezt a részt kihagytuk, az erdőben nem mentünk el balra, hanem a jobb oldali ösvényen haladtunk tovább./

Fenyőerdő

• 6.) Menjünk balra egy tiszta ösvényen, majd jobbra a Grey Heights nagy kőhalma felé. Némileg ereszkedjünk le jobbra lefelé, egy kis ültetvény mellett, és csatlakozzunk egy szélesebb zöld ösvényhez. Forduljunk balra egy kis emelkedőnél, majd kövessük az utat a White House farmnál. /Mivel mi kihagytuk az előző pontot, így a White House farmnál kellett volna valahol kikötnünk, de kissé elkeveredtünk. Végül megtaláltuk a következő pont kezdő szakaszát./

Kiépített Mountain bike út az erdőben

Kijutottunk egy mezőre

Talán ez volt a White House farm

• 7.) Menjünk át egy átjárón balra, a farmudvar alatt, majd tartsunk balra a mező sarka felé. Menjünk át az átjárón a bal oldalon, majd induljunk felfelé a mező szélén, és csatlakozzunk a gyalogúthoz. A jobb oldalon lévő átjárótól kövessük a fákat a mező szélén egy durva pályán. Menjünk jobbra egyenesen a Kays Farmig.

Anglezarke quarry messziről

• 8.) Menjünk jobbra lefelé egy úton, majd balra a víztározó fal alatt. Ahogy az út szöget zár be, menjünk balra át egy átjárón, majd folytassuk a víztározó mellett, amíg egy erdős részhez nem érünk. Csatlakozzunk az úthoz a gáton át. Menjünk át egy résen, majd fel egy meredek pályán. Menjünk balra a végénél a Yarrow víztározó mellett ki az útra. /Mi az aszfaltozott úton mentünk végig vissza a parkolóhoz./

• 9.) Menjünk balra, az Anglezarke Quarry bejáratánál, egy kereszteződésig. Majd menjünk jobbra, és a parkoló bejárata az első kanyarban van.