2016. szeptember 10., szombat

Skócia - Loch Lomond & The Trossachs Nemzeti Park - 2. rész - Dumbarton kastély és Luss

2016/09/06 - 2016/09/07

Sátorozás a Loch Lomond partján

2. nap

Kastélylátogatás és városnézés

Az éjszaka katasztrofális volt. Egész végig esett az eső és beázott a sátrunk. Tiszta víz volt minden. Reggel zoknikkal próbáltuk felitatni, majd a sátron kívül kicsavarni, de eltartott egy darabig. A fekhely is nagyon keméy volt, hiába volt polifóm alattunk. Kissé fáztam is, de az nem volt annyira vészes.

A reggel tehát a víz eltüntetésével telt a sátorból. Ezután összepakoltunk, lebontottuk a szerkezetet és elindultunk egy kis kastélynézésre.

Dumbarton vár
/Dumbarton Castle/

A Dumbarton vár egy bazaltkikötőben ül drámai sziklák között a Clyde északi partján. Történelme a 6. századra nyúlik vissza, ez a stratégiailag nagyon fontos építmény a 11. század kzepéig központi szerepet töltött be a Strathclyde ősi királyságban. Ma már csak a börtön és a 14. századi átjáró maradt meg a középkori épületből.

Van egy kis parkoló a bejáratnál, de nem túl sok kocsinak van hely. A kastély és az azt övező sziklák már a parkolóból is nagyszerű látványt nyújtanak. A sziklák a Dumbarton Rock néven ismertek.

A belépő nem drága, ha jól emlékszem 5 font körül fizettünk, de English Heritage kártyával ingyenes /ha első éves tagság, akkor féláras/. Abszolút érdemes megnézni belülről is, bár magából a kastélyból nem maradt fenn túl sok, de gyönyörű kilátás nyílik innét a Clyde folyóra és a környező területekre.

A meglévő építmények nagy részét a 18. században építették, beleértve a Kormányzói Házat is, mely John Kennedy, Cassilis 8. grófja számára épült. Ebben ma egy kiállítás tekinthető meg, a kastély érdekes tárgyaival.

A középkori hangulatot árasztó sziklák közé épült lépcsőkön felmászva áthaladtunk a 14. századból fennmradt hangulatos Portcullis boltív alatt. Nekem ez a rész tetszett a legjobban a kastélyból.

Fönt a kastélydomb tetején csodálatos volt a kilátás, innét nagyszerűen meg lehetett figyelni a környező sziklákat és a folyóra is szépen rá lehetett látni. A kastély területén keveredtek az ember alkotta építmények vagy inkább romok, a természet által létrehozott képződményekkel. A sziklák és a kastély szinte egybeépült, mintha csak mindkettő a természet munkája lenne.

A francia börtön épülete sajnos zárva volt felújítási munkálatok miatt. 1790-ben épült és 20 évvel később alakították át várbörtönné. A korabeli fotók alapján szeretnék visszaállítani eredeti formájára, amint kész lesz, megnyitják a látogatók előtt.

A Francia börtön

A lőpor raktár szép állapotban maradt fenn, belül még a lőporos hordók is láthatók. Először azt hittük, hogy borospince, a sok hordó láttán. :-)

Megnéztünk még egy kiállítást - ami számomra nem igazán volt érdekes -, és búcsút vettünk a Dumbarton vártól.

Luss

Ha valaki a legszebb falut keresi a Loch Lomond partján, akkor Luss mindenképp nagyon jó választás. Mi itt folytattuk a mai programunkat. Van egy hatalmas parkolója Látogató központtal, ami előtt egy látványos fából faragott sas szobor ékeskedik, amint épp a halászzsákmányát készül megenni.

Lesétáltunk a Loch Lomond partjára, majd innét tettünk egy kört végig a falun keresztül. Nem egy nagy település, gyalog pár óra alatt teljesen felfedezhető.

A kikötőből lehetőség van sétahajókázásra indulni, de a tóban lévő szigetekre induló hajók is innét érhetőek el. Én szívesen elmentem volna egy sétahajókázásra, de párom nem akarta, mert nagyon elmegy vele az idő, így hát tovább folytattuk sétánkat.

Van egy parkosított terület sétálóutakkal, melyet Luss folyója fölött egy hídon átkelve lehet elérni. A legérdekesebb látnivaló itt egy kelta kereszt.

A parkból kisétálva a falu végén lyukadtunk ki, innét a falun keresztül visszasétáltunk a parkolóba. Aranyos kis falucska ez, a házak előterei szinte mindenütt tele vannak virágokkal, a főutca végében pedig ott tornyosulnak a környező hegyek.

Ezzel elbúcsúztunk Skóciától és elindultunk hazafelé, de nagyszerű élményekkel teli két napot töltöttünk el itt. Az első sátorozásunk még a beázás ellenére is jól sikerült és emlékezetes maradt.