Oldalak

2016. augusztus 3., szerda

West Yorkshire - Wakefield - Yorkshire szoborpark


2016/08/01.

Séta a Wakefield-i szoborparkban

A Wakefieldben található szoborpark neve nagyon jól hangzott, tekintettel arra, hogy szeretjük a szobrokat, nagy reményekkel indultunk el, de kissé csalódást okozott. Rengeteg szobor van itt, de kevés olyan, ami igazán tetszett volna. Egyszeri időtöltésnek azért jó volt.

A parkban a rendszeresen egyik helyről a másikra áthelyezett szobrok beolvadnak a kertekbe, a domboldalakba és a folyó területére, szabadtéri környezetet biztosítva, ahol a műveket messziről és közelről is megtekinthetjük - sőt néha belülről is. Ahol tudom a szobrász nevét, ott azt is odaírtam és némi leírást a szobrokról.

Sophie Ryder: Crawling /Mászás/
A bronzból készült mezei nyúl alakja Lady Hare névre hallgat, aki egy nyúl fejű és emberi testű lény. A művész több formában, több pozícióban is megtestesíti, nem ez az egyetlen alkotás a parkban, amit láthatunk tőle. Az antropomorf karaktereket mind az emberi állapot feltárására, mind Sophie saját érzéseinek metaforájaként használja. A mű testét saját magáról mintázta.



Nem a félig nyúl alak az egyetlen elvont figura a parkban, van belőlük itt jó sok. A székeken ülő fej nélküli, szinte csak két lábból álló alakok szintén érdekes látványt nyújtottak.



A parkban található egy üvegház is, ami kifejezetten tetszett:








Sophie Ryder: Sitting /Ülve/
A hatalmas méretű mezei nyúl fejű és női testű szobor szinte uralja a tájat. A monumentális drótokból készült művet vertikális tagolással készítette az alkotó.







Marialuisa Tadei : Night and Day /Éjjel és nappal /
Ez az alkotás kulcsfontosságú példa Tadei mozaikhasználatára, hogy a kézzelfogható formákat éterikusabb birodalomba emelje. A nehéz acél- és betonszerkezetek felületének kézzel vágott üveggel történő díszítésével a szobrok aktív, felpezsdített testekké alakulnak. A természetes fény mozgása a szobrok körül misztikus jelenlétet és energiát ad a formákhoz. A kör alakú forma egyik oldala a nappalt, a másik az éjszakát szemlélteti.



Marialuisa Tadei: Octopus /Polip/
A polip alakzat szintén mozaikból készült, hasonlókat lehetne elmondani róla, mint az előző alkotásról. A hatalmas polip figura kiemelkedik a környezetéből, szinte lehetetlen nem észrevenni.



Nigel Hall: Crossing (Horizontal) /Keresztezés (Vízszintes)/
Nigel Hall 40 év alatt finomította azt a gyakorlatot, amely elsősorban a tér, a fény és az árnyék bekerítésével és elfoglalásával foglalkozik, gondosan átgondolt és elegáns vonalakon keresztül. A keresztezés c. mű szemléltet bizonyos alakzatokat, amelyeket Hall rendszeresen alkalmaz. A vízszintes, függőleges vagy átlós vonalak és az ellipszisek olyan eszközök, amelyeket kombinációban használ a tér megértésének megfogalmazására. 


Dennis Oppenheim: Trees: From Alternative Landscape Components /Fák: Alternatív tájkép-elemekből/
Oppenheim acélból, akrilból és háztartási tárgyakból készült alkotása egy párbeszéd a természetes és a mesterséges táj között. Munkájában gyakran használ veszélyes vagy humoros elemeket annak érdekében, hogy teljes mértékben bevonja a nézőt és érzékeltesse az alkotói folyamat tapasztalatait. 












JocJonJosch: Eddy
Három művész alkotása, melynek célja, hogy javítsa az emberi identitás és egzisztencia megértését azáltal, hogy kutatja, mit jelent és milyen érzés a kollektív munkakör és az egyénre gyakorolt hatása. Az Eddy egy kerek hajó három evezővel, amely szimbolizálja a kollektíva dinamikáját, amelyben Joc, Jonathan és Joschi egy célért küzdenek. Azt az érzést sugározza, hogy valahányszor valamelyik megpróbálna előrelépni, mozgását a másik kettő cselekedete ellensúlyozná. 





A neves amerikai művész, KAWS, első angliai kiállításán több mint 20 művet mutat be - bronzból, üvegszálból, alumíniumból és fából készült nagyméretű szobrokat. A területen belül számos olyan szobor található, amelyet olyan figurákról mintázott, mint Pinocchio, Mickey Mouse és gyermekbohócok, melyek gyermekkori rémálmokat és a felnövés nehézségeit szemléltetik. A legmagasabb szobor legfeljebb 10 méteres. Mesefigura alakjuk ellenére nagyságuk miatt kissé félelmet keltők. Időszakos kiállítás.









Henry Moore: Reclining Figure: Arch Leg /Fekvő ábra: Ívláb /
Moore alkotása az 1950-es években megkezdett Fekvő ábra sorozatának része, mely egész életében újra és újra visszatért. A szobrász előnyben részesíti a fekvő alakot egy álló vagy ülő figurával szemben.



A Két hatalmas alak szintén Moore alkotása. A hatalmas szobor mind méretarányban, mind kompozícióban lenyűgöző, minden szögből nagyon különbözőnek tűnik és az egymással találkozó pontok témáját taglalja, amely Moore munkájának nagy részében megjelenik.



A Függőleges motívumok is Moore munkái, ami annyira nem meglepő, hiszen stílusilag nagyon hasonlít az előzőekhez. Ezeket a darabokat az őskorból származó magas, egyenes kövek ihlettek, amelyeket menhíreknek neveznek. Moore ezeket az őskori hatásokat felhasználva olyan formákat hozott létre, amelyek összetéveszthetetlenül az övéi. 


A Szent Bertalan-kápolna /St Bartholomew's Chapel/ egykori birtoktemplom volt. A Wentworth család számos tagját temették itt el. A Yorkshire Szoborpark a Heritage Lottery támogatással megvásárolta a kápolnát, és zenei helyszínként és kiállítóteremként használja.




A kápolna belsejében nem volt túl sok látnivaló:




Ai Weiwei: Vasfa /Iron Tree/
A történelmi kápolna udvarán található, a művész 2014. évi kiállításának örökségeként. A fa inspirációját a Dél Kínában található Jingdezhen utcai árusai ihlették. A fa 97 vasból öntött darabból áll össze, melyet kínai módszerrel csatlakoztatott egymáshoz. A mű kifejezi Ai érdeklődését a részletek és az egyén fontossága iránt, amelyek nélkül az egész nem létezne. 


Henry Moore: Large Totem Head /Nagy totemfej/
Ismét Moore munkássága látható az alábbi képen. A totemfej egy függőleges bronzszobor, amelynek sima görbe hátulja és kettéhasított homorú eleje van. Ezek a tulajdonságok kiemelik a szobor szimmetrikus elemeit, amelyek organikus külsőt kölcsönöznek neki, akár egy nyitott, szeletelt gyümölcs.


Ursula von Rydingsvard: Damski Czepek
Ez a mű átalakítja a változó fényt, és a nap bizonyos pontjain lámpásszerű fényt ad ki magából. Az építmény arra ösztönzi az embereket, hogy lépjenek be, mely egy kis szentélyt kínál a találkozásra és beszélgetésre. A szoborpark tájába helyezve utal azokra a bolondságokra, amelyeket akkor építettek, amikor a birtok magántulajdonban volt, és melyek közül néhány az újonnan megnyílt történelmi tavakban és erdőkben látogatható. 


Tim Paul: Totem pole /Totem oszlop/
Tim Paul az amerikai őslakos Hesquiat népéhez tartozik, a vancouveri Nuu-cha-nulth területről származik. Paul tíz hét alatt hozta létre a Totem oszlopot, hagyományos eszközök és színek felhasználásával. A totemoszlopok különös jelentőséggel bírnak az amerikai bennszülöttek nyugati partjainál, státusszimbólumokként használják őket, valamint az őshonos kultúra megőrzésére és megosztására a közös történetek révén. A Nuu-cha-nulth törzs a halászatra támaszkodott a túlélés érdekében, amelyet itt a bálna fölötti arc jelképez, mely azt szimbolizálja, hogy az emberi élet a tengeri élettől függ. Amikor egy gyilkos bálna veszélyeztette a halállományokat, a közösség imádkozott az istenekhez, és hívta a hatalmas Viharmadarat, mely a farkánál fogva felemelte a bálnát, és a tengerbe dobta, ahol Gyilkos bálna-hegy lett. Az emlékezés jeléül a totem tetejére egy sast ültettek.




Kenny Hunter: Bonfire /Máglya/
Kenny Hunter munkája a sötétebb történelem örökségén keresztül formálja a populáris kultúrát. A mindennapi témát gyakran monumentális szoborként mutatja be, feltárva a modern városi környezetünkben bekövetkezett kulturális változásokat. A Máglya szobrok feltárják a tűzzel való összetett kapcsolatunkat és megértésünket. A szobrok élénk színe emlékeztet bennünket a tűz szerepére, mint melegség és táplálás, de romboló képességére és a későbbi környezeti hatásokra is. 


Raqs Media Collective: However Incongruous /Bármennyire is összeegyeztethetetlen/
Albrecht Dürer német festő három dimenziós orrszarvújának fametszetét mintázta le a Raqs Media Collective. Dürer a fametszetet egy Gainda nevű indiai orrszarvú Lisszabonba érkezésének alkalmából hozta létre, amely fontos esemény volt, mivel Európában több mint 1000 éve nem láttak ilyet. A mű érdekessége, hogy Dürer soha nem látott orrszarvút, csupán mások leírásából vett információk alapján alkotta meg.








Marc Quinn: Wilder Shores of Desire /A vágy vadabb partjai/
Quinn munkája a művészet, a természet és a tudomány, az emberi test és a szépség érzékelésének kapcsolatát tárja fel. A Vágy vadabb partjai c. mű, 3D szkennelési technológiával készült. A orchidea szemlélteti Quinn érdeklődését az emberiség egyre inkább egyoldalú természet iránti viszonya iránt, amelyben az emberi vágy megpróbálja manipulálni a természetet a saját céljainak érdekében.






Jonathan Borofsky: Molecule Man 1+1+1 /Molekula emberek 1+1+1/
Az ábra nem egy adott embert ábrázol, hanem általában az embert. A mű figurái úgy vannak elrendezve, hogy bár különböző irányba néznek, képesek kommunikálni egymással.


Elisabeth Frink: First Man /Az első férfi/
A szerző férfiakat ábrázoló szobrai szemléltetik Frink elismerését a férfi alakjában annak tekintélye és ereje miatt, ugyanakkor azt is közvetíti, hogy képes kommunikálni az emberiség összetettségével. A művész szobrai gyakran magányos férfi alakokat ábrázolnak, akik erős érzelmeket közvetítenek, és hangsúlyozzák a férfi kiszolgáltatottságát és szépségét.



William Turnbull: Large Idol /Nagy bálvány /
Habár kevesebb, mint két méter magas, a Nagy Bálvány formája és megtestesítése szempontjából monumentális alkotás, fallikus és női termékenységi szimbólumokkal.


William Turnbull: Queen 2 /Királynő 2/
Turnbull művét az ősi kultúráról és azok műtárgyairól szóló ismerete inspirálta. A Királynő 2 alakját például közvetlenül egy ősi hangszer ihlette, a bugattyú: egy lapos faragott fadarab, amelyhez egy kis lyukon át húrdarabot kötnek és azt körbeforgatva hangot ad ki. A búgattyúkat napjainkban is használják rituálékban a világ bizonyos területein. A Királynőb számos vonala és jele felhívja a figyelmet a művész érdeklődésére a kalligráfia iránt. A jelek és szimbólumok ezen ikonográfiája energiát ad a szobor felületének, valamint kiemeli az egyes szempontokat. 


Niki de Saint Phalle: Buddha
A Buddha tükör, üveg és kő segítségével mozaik technikával készített monumentális méretű, vidám, ragyogó szobor.



Biztosan volt, ami kimaradt, de így is jó pár órát eltöltöttünk a szoborparkban és rengeteg szobrot megörökítettünk. Talán kevesebb elvont szoborra számítottunk és több szebb kidolgozású műre azért okozott némileg csalódást.











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése