2023. május 18., csütörtök

Peak District - Snake Woodland

2023/04/07

Snake Woodland túra

A Snake Woodland, azaz Kígyóerdő, a Peak District egyik legszebb területe. Aki szereti a fenyőerdőket, annak mindenképp kihagyhatatlan látnivaló. Augusztusban a legszebb, amikor virágzik a hanga, de az év bármely szakaszában érdemes felkeresni.

Túra táv: 2,5 mérföld / 4 km
Minimum szükséges idő: 2 óra
Legmagasabb pont: 399 méter
Legalacsonyabb pont: 318 méter
Nehézségi fok: könnyű
Parkoló: A Snake Woodland parkolója a Snake Road az A57-esen /A legközelebbi postcode S33 0BJ, de ez nem pont oda visz, innét még pár métert északabbra kell menni./

Mivel ez egy nagyon sűrűn látogatott hely, a parkolás miatt célszerű vagy nagyon korán érkezni, vagy késő délután, mert a Snake Woodland-nak egyetlen parkolója van, és az sem túl nagy. Amikor mi 10 óra után megérkeztünk, már egyetlen hely sem volt és igazából nem nagyon van alternatíva. Viszont, ha már eljöttünk, mindenképp szerettük volna végigjárni a túrát, ezért valamivel arrébb megpróbáltunk egy útszéli leállót találni, de az sem igazán volt. Végül a parkolótól kb. 700 méterrel északabbra,egy erdei kapubejáratnál volt elég hely, hogy félre tudtunk úgy állni, hogy ha esetleg a kaput ki akarnák nyitni, akkor meg tudják tenni. Innen indul egy ösvény is, az erdőn keresztül, bár a nyomvonal nem túl jól követhető. A fenti GPX file ettől a kezdőponttól indul, de én azt ajánlanám, hogy ezt a lehetőséget csak és kizárólag akkor válasszátok, ha a Snake Woodland parkolójában már nincs hely. Innét kb. még 700-800 méterrel északabbra is van egy parkoló, de mi ennyit ma nem szerettünk volna gyalogolni.

A teljes túráról a videó itt tekinthető meg:

A klasszikus Snake Woodland túra kiindulópontjáig tehát kb. 700 métert kellett rossz, mocsaras, ágas-bogas erdei "ösvényen" megtennünk, aminek nem annyira örültünk. Az ösvényt azért tettem idézőjelbe, mert ugyan az Outdooractive térképe jelölte itt az ösvényt, de valójában csak kitaposott nyomvonalak vannak, több is, mi próbáltuk megkeresni azt, amelyiket a térkép jelölt, az az út még nagyjából járható is, de ha valaki innét indul, akkor nézzen nagyon a lába alá, mert az erdő nagyon mocsaras, dzsuvás és sok a kiálló gyökér, valamint van néhány kidőlt fa is. Az út a Lady Clough patak mellett vezet, tehát ez jó tájékozódási pont lehet. Annyit még megjegyeznék, ha valaki esetleg még feljebb menne északabbra a Snake Road-on és az ottani parkolóban parkolna, akkor szintén ebben az erdőben kell haladni a Lady Clough patak mellett, csak onnét kétszer ennyit kell gyalogolni ezen a nehezen járható ösvényen a klasszikus túra kiindulópontjáig.

A Lady Clough patak

A Lady Clough patak felett lévő nagy fahídnál érkeztünk a klasszikus túra útvonalára, ahol az ösvény kettéágazik. Itt mi átmentünk a hídon és majd a bal oldali ösvényen fogunk visszajönni egy kört téve ebben a csodálatos erdőben. Ez a kör a klasszikus túra útvonala, ez a Snake Woodland legszebb része.

A nagy fahíd, amin átmentünk a Lady Clough patakon

A hídon átkelve egy jól járható, széles földúton haladtunk tovább, itt található az erdő legszebb részei. Kb. a gyalogút közepénél az ösvény kettéágazik, sokan a bal oldali lehetőséget választják, mi jobbra mentünk, nem hiszem, hogy sok különbség van közte, mert a 2 út párhuzamosan fut.

Az Ashop folyó /River Ashop/ alattunk futott. Erről az útról nagyon szép kilátás nyílt a folyóra és a mögötte elterülő dombokra, melyeket augusztusban a hanga virágai festenek lilára.

Az erdő végében egy átjáróhoz érkeztünk és egy elég meredek ösvény vezet lefelé a folyóhoz, ezen kell tovább haladni. /Ezt az ösvényt a túratérkép nem jelölte, de a gyalogút létezik és óvatosan ugyan, de járható./ A kilátás innét lenyűgöző:

Leérve a folyóhoz, a szemben lévő domboldalon egy kisebb vízesés csordogál lefelé. Itt balra haladtunk tovább, és egy jó darabon a River Ashop mellett haladtunk, amin itt-ott kisebb vízesések is megfigyelhetők.

Az Ashop folyó

A domboldalon lefolyó vízesés

A táj végig nagyon fotogén, de sajnos ritkán kedvezőek a fényviszonyok, főleg egy ilyen erősen napsütéses napon, mint a mai is volt, mert ilyenkor nagyon erős a félárnyék. Ahol a gyalogút kettéválik, elhagyjuk az Ashop folyót és átmegyünk egy kis hídon, a Lady Clough felett. /Néhány méterrel lejjebb folyik a Lady Clough az Ashop-ba./

River Ashop

Lady Clough

Ismét a patak mellett haladtunk előre, mely bal kézre volt tőlünk, jobbra pedig az ösvény, mely visszavisz ahhoz a ponthoz, ahol a túra elején kettévált a gyalogút és végül körbe értünk. Ám ez a rész rendkívül dzsuvás, sáros, mocsaras, és néhol nem is igazán lehet kikerülni. Az egyik ilyen helyen sikeresen beleestem a sárba, amikor épp át akartam kelni rajta. Próbáltam óvatos lenni, de megcsúszott a lában és zsupsz, szépen seggreültem, a bal kezemet pedig reflexből bele a sárba, támaszkodás céljából. Mondanom sem kell, hogy nyakig dzsuvás lettem. Ha megnézitek a videót, az esést sajnos nem rögzítettük, de a végeredmény látható. 😁 A patak vizében valamennyire lemostam a sárt magamról, a kezemet sikeresen megmostam, de a nadrágomon nem sokat segített. Persze jöttek arra más túrázók és mosolyogtak meg kérdezték, hogy mi történt. Mondtuk, hogy vigyázzanak, mert arrafelé nagyon sáros. Azt már nem vártuk meg, hogy ők hogyan mennek át rajta. 😁

Innét még vissza kellett mennünk ahhoz a helyhez, ahol parkoltunk, ugyanazon az úton, amerre jöttünk. Illetve... ha megtaláltuk volna ugyanazt az ösvényt... Emlékezetből mentünk és mivel több kitaposott nyomvonal is van az erdőben, sikerült egy olyanon menni, amin igencsak nehéz volt, kidőlt fákon kellett átmászni és több dzsuvás, sáros részen átkelni, azt hittem megint esek egyet, de mégegyszer nem sikerült. 😉 Néhány necccesebb mozzanatot a videón is láthattok.