2023. május 18., csütörtök

2023/04/04

Tolkien-ösvény
/Tolkien Trail/

Úgy tartják, J.R.R. Tolkient az Egyesült Királyság több helyszíne is megihlette, amikor a Gyűrűk ura c. regényét írta és a Megyét megalkotta, de az tény, hogy a 2. világháború idején sok időt töltött a Stonyhurst College-ban, miközben nagy művén dolgozott. Sok összefüggést találtak a főiskola közelében lévő tájjal és a műben szereplő helyekkel.

A túra Hurst Grren-ből indul és a Ribble völgyön /Ribble Valley/ halad keresztül, Lancashire tájain. A 6 és fél mérföldes túra során Tolkien nyomdokaiba léphetünk. Többnyire sík területeken haladtunk, így ez a séta abszolút könnyűnek mondható.

Túra táv: 6,5 mérföld / 10,5 km
Minimum szükséges idő: 3 - 4 óra
Legmagasabb pont: 111 méter
Legalacsonyabb pont: 31 méter
Nehézségi fok: könnyű
Parkoló: Hurst Green-ben az út szélén több helyen
GPX file: Tolkien Trail

Kijelölt parkolót mi nem találtunk, a Memorial Hallnál ugyan volt egy nagyobb parkoló, de nem tudtuk ott szabad-e, ezért inkább az út szélén parkoltunk, ahogy sokan mások. A túra tulajdonképpen a B6243-as út, a Whalley Road és az Avenue Road hármas kereszteződésétől indul, mi egy kicsit feljebb parkoltunk, így onnét még le kellett mennünk. /Az alábbi leírásban nem részletezem 100%-ban hol merre kell fordulni, ezért ha valaki elindul a túrán, ne hagyatkozzon csak a leírásra, használjátok a mellékelt GPX file-t./

Youtube csatornánkon egy részletes videót is láthattok a túráról:

Memorial Hall

Találtunk egy pici kis kávézót, ahova betértünk egy kávéra, elvitelre kértük, hogy közben haladjunk a túrával is. Érdemes lett volna egy kicsit jobban szétnézni a faluban is, de erre most nem jutott idő.

A faluból letértünk egy mellékútra, a Warren Fold-ra, majd az út hamarosan egy földúton folytatódott tovább. Egy nagy füves területre érkeztünk, ahonnét nagyon szép kilátás nyílt a Pendle Hill-re.

Pendle Hill

A kicsit messzebb látható vörös téglás épület a Stonyhurst College krikettpavilonja volt:

Az utcára kiérve, balra egy gyönyörű templom hívta fel magára a figyelmet, a St Peter's Church /Szent Péter Templom/, mely a Stonyhurst College kápolnája. Joseph John Scoles tervezte a 19. sz. második felében, neogótikus stílusban épült templomot.

A templom mellett található jobbra a Stonyhurst College, egy független iskola, amely a jezsuita hagyományokhoz ragaszkodik. Tolkien nagyon sok időt töltött itt, sőt még tanórákat is tartott. A római katolicizmus központi szerepet játszik a főiskola életében, a jezsuita filozófia szerint az imára és az istentiszteletre egyaránt hangsúlyt fektet. Valószínűleg a 13. században építették, majd a 16. században Richard Shireburn elkezdte teljesen újjáépíteni, de még 250 évig nem készült el. Oliver Cromwell-t is lenyűgözte az épület, amikor itt töltötte az éjszakát az 1648-as prestoni csatába vezető úton. A látogatók előtt sajnos csak a nyári szünetben áll nyitva, de akkor is csak előzetes foglalás alapján, szervezett csoportokban látogatható. Egy picit bekukkantottunk az udvarára, de csak kapun kívülről, beljebb nem mehettünk.

A főiskola obszervatóriuma

Folytattuk tovább utunkat, elhaladva a Stonyhurst obszervatórium mellett, majd a következő lehetőségnél balra fordulva egy farmúton haladtunk tovább a Hall Barns Farm mellett, egészen addig, amíg egy erdőszéli ösvényhez nem értünk. Rákanyarodtunk erre a gyalogútra és áthaladtunk az Over Hackin Wood erdején.

Hall Barns Farm

Gardener's Cottage

Az erdei gyalogút elvezet a Hodder völgyben található Hodder folyóig /River Hodder/, innentől kicsit könnyebb dolgunk volt, mert sokáig végig a folyó mellett kellett haladnunk. A Lower Hodder Hídnál /Lower Hodder Bridge/ is, majd a Cromwell Hídnál /Cromwell's Bridge/ is jobbra fordultunk, rá a B6243-as útra és egy darabig ezen mentünk tovább.

A Hodder folyó

Az erdei ösvényen a dombtetőre érve látható a Hodder Place, egy 18. századi épület. Egészen 1970-ig a Stonyhurst College előkészítő iskolájaként működött. Mára apartmanná alakították.

Hodder Place

Húsvét közeledtével egyes helyeket aranyos nyuszifigurákkal díszítettek, végig a Tolkien Trail-en. A figurák még sorszámokat is kaptak, de nem tudjuk pontosan mennyi volt belőlük, csak néhányat fotóztunk le.

A Hodder folyót átszelő 2 híd nagyon látványos, de sajnos egyikre sem túl jó a rálátás. A Lower Hodder jelöli a történelmi megyehatárt Lancashire és West Yorkshire között. Az 1561-ben épült Cromwell hidat váltotta fel, mely még mindig áll, de már használaton kívül helyezték. A Lower Hodderről ugyan szépen rá lehet látni a régi hídra, de a fényviszonyok miatt sajnos nem lehetett túl jó képet készíteni róla. A Cromwell hídhoz vezető út pedig magánterület, így nem tudtunk közelebb menni hozzá, és esetleg másik irányból lefotózni, de felküldtük a drónt, ami nagyon jó felvételt csinált, de sajnos vagy videót, vagy képet csinálunk vele, a kettő együtt nem megy, és mi az előbbit választottuk. Ha megnézitek a feljebb belinkelt videót, láthatjátok a 2 hidat felülnézetből is. /Bár a Lower Hodder túloldaláról nem próbáltuk megközelíteni a hidat, abból az irányból elképzelhető, hogy lehetséges./

Lower Hodder Híd

A régi híd arról vált híressé /azon kívül, hogy nagyon látványos/, hogy az angol polgárháborúban Oliver Cromwell mintegy 8000 katonából álló seregével, a tüzérséggel együtt átvonult rajta, hogy győzelmet arasson az 1648-as Prestoni csatában. Eredetileg teherhordó híd volt, ezért a mellvédjeit nagyon alacsonyra építették, hogy a teherhordó lovak átkelhessenek táskákkal megrakodva.

Cromwell Híd

Egy hármas kereszteződésnél letértünk balra a B6243-as útról az ösvényre. Egy farmterületen áthaladva a gyalogút újra a Hodder folyó mellett haladt, de csak egy rövid ideig, mert az egyenesen a Ribble folyóba ömlik, a gyalogút pedig a Ribble mellett vezet tovább, követve a folyó kanyarulatát.

A farmterület, melyen áthaladtunk

Láttunk egy fura törzsű fát, ami teljesen olyan volt, mintha alul tappancsai lennének. Rögtön eszünkbe is jutottak a Gyűrűk Urűból ismert "Ent"-ek, az életre kelt fák. Lehet, hogy Tolkient pont ez a fa inspirálta az Entek megalkotásánál?

A Ribble és a Calder folyó találkozásánál figyelhető meg a 17. századi Hacking Hall /bár a folyó túloldalán, ezért az ösvényről csak messziről látszik/. Ez azért érdekes, mert úgy tartják, hogy Tolkient ez inspirálta, amikor megalkotta a Brandywine folyón áthaladó Bucklebury komp-ot, ugyanis abban az időben még működött itt a Hacking kompátkelőhely, mely misére hordta a lakókat egy, a folyó túloldalán lévő templomba.

A Ribble és a Calder folyó találkozása

A Hacking Hall

Megérkeztünk túránk legszebb részéhez, már messziről látható a 3 ívű akvadukt /csatornahíd/, melynek tetején vízvezetékek haladnak át a Ribble folyó felett.

Az ösvény nem sokkal a vízvezeték után letért a folyó mellől jobbra, és átkelve egy gyaloghídon a Raid Deep Wood erdőben haladtunk tovább. Itt átmentünk néhány kapun, majd a gyalogút visszavezetett a faluba.