2020. január 2., csütörtök

Skócia - Cairngorms Nemzeti park - 2. rész

2019/12/24-2019/12/26.

Aviemore és környéke

2. nap

Túra a hegyekben

Reggel 7 óra után keltünk, még sötét volt. Amikor kezdett világosodni és kimentem a faház ajtaján, akkor vettem csak észre, hogy milyen gyönyörű környezetben vagyunk. Előző nap a sötétben alig látszott valami. Amint balra néztem, a hegyek felé, nagyon megörültem, mert a hegyek teteje havas volt. Ha itt nincs is ugyan hó, de mégis látjuk legalább messziről és reménykedtem benne, hogy a mai túra során testközelből is látni fogunk havas tájat. Régebben utáltam a telet és a havat, de érdekes, amióta Angliában élek, olyan ritkán látok havat, hogy már hiányzik. Most már értem azokat az embereket, akik olyan helyen laknak, ahol szinte sosem esik hó, miért szeretnék annyira látni. Csináltam néhány képet a havas hegyekről és a faházunk környékéről, majd elmentünk megreggelizni a konyhába. Azt ettük, amit magunkkal hoztunk, ma semmi sem volt itt a kempingben nyitva, még a recepció sem. 9 óra környékén aztán elindultunk a túra kezdőpontjához, ami nagyon közel volt a kempinghez, autóval mindössze 10-15 perc.

Meall a' Bhuachaille túra, Glenmore

A Meall a 'Bhuachaille túra kiváló választás a Cairngorms első hegyoldalának megmászásához, mely könnyen megközelíthető, és nagyszerű utakkal rendelkezik a csúcsra, valamint remek kilátást kínál. Itt anélkül megtapasztalhatjuk a Cairngorms szépségét és vadságát, hogy egy hosszú és nehéz túrát kellene tennünk valamelyik magasabb és nehezebben járható hegycsúcsra. A túra során ősi fenyőerdőket, tavakat és hegyeket csodálhatunk meg és akár egy egséz napos túrázással is kibővíthetjük, ha tovább haladunk a Creagan Gorm-on át a Craigowrie felé.

Túra táv: 5,25 mérföld /8,5 km/
Minimum szükséges idő: 4 - 4,5 óra
Legmagasabb pont: 810 m
Szintkülönbség: 480 m
Nehézségi fok: közepes
Parkoló: Glenmore Forest Park visitor centre

A túra eredeti leírása itt olvasható, valamint a térkép és a GPX file is innét tölthető le.

A túra a Glenmore Forest Park látogató központjától indul. A parkolásért fizetni kell, de nem drága, egész napra mindössze 2 font. Kicsit szétnéztünk a látogatóközpont környékén, de minden zárva volt.

Az út a látogató központ előtt

A szemközt lévő Glenmore kemping

Híd a folyó felett /nem erre kell elindulni/

Glenmore Forest Park visitor centre

A túra leírása

1. szakasz:

A látogatóközpont parkolójából induljunk el a központ épülete felé, majd haladjunk jobbra. Hamarosan megérkezünk a Rénszarvasközponthoz, de ma ők is zárva vannak, nem véletlenül terveztem mára a túrát és holnapra a rénszarvasozást. Kicsit azért szétnéztünk itt is mielőtt tovább indultunk volna. Épp egy nagy teherautóba tessékeltek fel 3-4 rénszarvast, de csak egy pillanatra láttuk őket, viszont már ez is hatalmas ékmény volt. Még soha nem láttam rénszarvasokat. A rénszarvasközpontnál barra kell fordulni és felfelé haladni az aszfaltozott úton. Az első elágazásnál jobbra kell fordulni, sok helyen színes jellel ellátott cölöpök is jelzik a helyes irányt. Egy csodálatos fenyőerdőn haladunk keresztül. A gyalogúton nincsenek elágazások, nagyon egyszerű követni a helyes irányt. Végül a széles út egy sokkal keskenyebb ösvénybe torkollik és lefelé halad tovább, innentől kezdődik egy kissé nehezebb szakasz.

Rénszarvasközpont

Szánkó a Rénszarvasközpont előtt

Ködbe borult erdő

Zuzmó

2. szakasz:

Haladjunk lefelé a lépcsős, köves, sziklás ösvényen. Ez a szakasz elég hosszú, a végén egy széles ösvényre jutunk. Szemben a Lochan Uaine helyezkedik el, mely egy nagyon szép, zöldes árnyalatú tó. Álljunk meg itt egy pillanatra, mert érdemes közelebbről is megszemlélni. Jobb oldalt van egy kilátó is. Ezután térjünk vissza a főösvényre és jobbra induljunk tovább /a jobb oldal háttal állva a tónak értendő/.

Itt kezdősik a lépcsős, köves ösvény lefelé

Lochan Uaine

Lochan Uaine kilátó

A kilátóból fotózva

Jégdarabok a tavon

Erre haladunk tovább

A gyalogúton haladva kissé lejjebb egy újabb ösvény vezet a zöld tóhoz, ahonnét a másik oldalról is megszemlélhetjük.

3. szakasz:

Az útelágazásnál válasszuk a bal oldali lehetőséget /a Nethy Bridge felé/. Haladjunk előre egészen addig, amíg el nem érkezünk a Ryvoan bothy-hoz, mely menedékházként szolgál. Mi bementünk szétnézni, hangulatos kis házikó belülről, kár hogy az emberek nem takarítanak ki maguk után. Foltok a széken, stb. Elképzeltük, hogy ha itt érne az éjszaka, milyen jó lenne itt megszállni. Voltak evőeszközök, edények és tüzet is lehetett rakni. Persze biztosan nem használnék ott semmit, mert nem tudni ki használta előtte és egy jókora takarítás is ráférne a házra, de azért jó volt eljátszadozni a gondolattal. Egy kis karácsonyfa is volt az ablakban, ha már karácsony van.

A házikó előtt van egy keskeny gyalogút, arra megyünk tovább és megkezdjük a mászást a Meall a' Bhuachaille hegytetőre. A gyalogút meglepően jó minőségű és nem olyan hirtelen emelkedik, de vannak fárasztóbb szakaszok.

Ryvoan bothy

A menedékház belülről

Fölfelé a hegyre

Innét is látható volt a Lochan Uaine

4. szakasz:

Minnél feljebb haladunk az ösvényen, annál szebb lesz a kilátás. Visszanézve a mögöttünk hagyott útra, 3 kisebb tavacska is látszik nem sokkal utána, hogy elhagytuk a menedékházat. Északkeletre az Abernethy Forest terül el, melyre szintén ráláthatunk. Ez az Egyesült Királyság legnagyobb őshonos erdeje. A hegy lábánál még egészen hihetetlen volt, hogy ma még havat is látunk testközelből, de ahogy egyre feljebb jutottunk, megjelentek a hófoltok, kezdetben csak szétszórtan, amjd egyre több. Próbáltam belőle hógolyót formázni, de eléggé fagyott volt, nem igazán lehetett. Nem friss hó volt, de ennek is örültünk.

5. szakasz:

Fölérünk a Meall a' Bhuachaille 810 méteren fekvő csúcsára. Itt már összefüggő hóréteg található, a hegycsúcsot egy kőhalom jelöli, mint a legtöbb hegynél a szigetországban. Alig 500 méter volt a szintkülönbség a hegy lábától, mégis eléggi elfáradtunk mire felértünk, de a látvány miatt mindenképp megérte. Mintha egy egész évszakot átgyalogolzunk volna, a túra kezdeti tavaszias időt most felváltotta a hideg tél és a csípős szél. Karácsony van és mi meghódítottunk egy hegycsúcsot és havat is láttunk, ami fokozta az ünnepi hangulatot. A hegytetőn szaloncukrot ettünk, hiszen annak van az ideje. Lenéztünk és csak bámultuk a tájat, közben lefagyott a kezünk, de mégis örültünk, hogy ide is eljutottunk.

A hegycsúcs

Kilátás a Loch Morlich-ra

6. szakasz:

Kissé nehezen lehetett kivenni hol vezet az út lefelé, de a lábnyomokat követve elindultunk. Néhány méter után a gyalogút láthatóvá vált. Nagyon csúszós volt lefelé, most jól jött volna egy túrabot. Érdekes mód én szívesebben megyek felfelé, mint lefelé, mert az utóbbit a térdem kevésbé bírja. Felfelé csak elfáradok, de legalább nem érzem, hogy van térdem. A télből átjöttünk a tavaszba, út közben a nap is kisütött, szépen megvilágítva a havas tájat. A hegyről leérve a Loch Morlich tóra láthatunk, amit már a hegytetőről is megfigyelhettünk, de innét lentebbről talán méglátványosabb.

Loch Morlich

A túrának van egy hosszabb változata is, amit a hegyről lefelé jövet, a szemben lévő hegyre fel folytathatunk a Craigowrie felé, de csak ha van még hozzá elég energiánk. Nekünk nem volt és amúgyis hamarosan sötétedett, ezért már az elején elvetettük az ötletet. Az eredeti túraleírás szerint errefelé időnként találkozhatunk rénszarvasokkal, de most ez sem hozta meg a kedvünket a meghosszabbított túrához, holnap úgyis látni fogjuk őket.

A hegyre felfelé halad a meghosszíbított túra útvonala

7. szakasz:

Ha nem a hosszabbik útvonalat szeretnénk megtenni, akkor az elágazásnál a lefelé vezető utat válasszuk, mely visszavisz a fenyőerdő felé.

Mikor már nemsokára visszaérünk Glenmore-ba, lesz egy kis ösvény jobbra, haladjunk abba az irányba. Hamarosan visszaérkezünk a parkolóba.

A rénszarvasokkal kapcsolatban nem tudtunk nyugodni, a parkolóból elsétáltunk megint a Reindeer Centre-ig, hátha a kerítésen át meg tudjuk őket kukkolni. Valóban láthatóak voltak, csak eléggé takarták őket a fák. Ekkor jött egy autó, megállt nellettünk és a fickó kiszólt belőle, hogy ha följebb megyünk, akkor a kerítésen át lehet őket látni. Rendes volt tőle hogy szólt. Így is tettünk és valóban, onnét már sokkal többet láttunk, bár a kerítés eléggé tömör anyagból készült, de itt-ott kiszaggatták és azokon a lyukakon be lehetett látni.

Elmentünk egészen a kerítés végéig, a rénszarvasok nagyon cukik voltak, odajöttek a kerítéshez. Lehet azt remélték, hogy hoztunk nekik enni valamit. Volt nálunk sárgarépa, de nem mertük odaadni nekik, nehgy baj legyen belőle. Mikor látták, hogy nem kapnak kaját, csalódottan elsétáltak. A kerítés tetején át itt is sikerült róluk néhány képet készíteni.

Mielőtt még visszatértünk volna a kempingbe, megálltunk a Loch Morlichnál, hogy azt a tavat is megszemléljük. Ez az édesvizű tó azon kívül, hogy nagyon szép, a vizi sportot űzők kedvelt helye is. Egy sportközpontnak ad otthont, ahol kajakozni, vitorlázni és szörfözni lehet. A partján hosszú homokos strandok találhatók. A Trónok Harca 5. évadjában forgatási helyszín volt.

A nap hátralevő részét a kempingben töltöttük. Elég korán visszaértünk, 4 óra környékén, de ekkor már kissé kezdett sötétedni. Azt terveztük, hogy körbenézünk a kemping területén, de először ettünk és mire azzal végeztünk már teljesen besötétedett. A jó levegő teljesen elnyomott minket, így ebéd után sziesztáztunk egyet. Este kimentünk a faház elé és fürkésztük az eget, hátha látunk északi fényt, de sajnos nyoma sem volt. Szép, csillagos volt az ég, hosszan néztük őket és megpróbáltunk megkeresni egy-egy csillagképet. Lefekvéskor párom lejjebb vette a radiátor, hogy ne ébredjünk megint arra, hogy dögmeleg van. Olyan jól lejjebb vette, hogy kikapcsolta teljesen, de ez fel sem tűnt, csak reggel, amikor felébredtünk. A hálózsákban még így sem volt hideg, de amikor reggel kibújtam az ágyból igencsak fáztam.