2019. november 9., szombat

Yorkshire Dales - Surprise View és Otley Chevin túra

2019/11/05.

Surprise View és Otley Chevin túra

Már egy ideje nem mozdultunk ki itthonról, ez egyrészt a folyamatos esőzések miatt volt, másrészt pedig idő kellett, amíg az októberi római utazásunkat kipihentük. Egy darabig csak nyugalomra és pihenésre vágytunk, de nekem már nagyon hiányzott egy kis kiruccanás, főleg hogy ősz van és ilyenkor az erdők nagyon szép színesek, ezt semmiképp nem akartam kihagyni. Ehhez egy közeli erdős túrát választottunk, melyet az 50 Walks in West Yorkshire c. könyvből néztem ki. Térkép nem volt hozzá, de én utólag készítettem egyet, GPX file-al, így talán kicsit könnyebb, mint leírás alapján, bár az útvonal nem annyira bonyolult. Az idő most sem volt a legjobb, a délelőtt folyamán szemerkélt az eső, délutánra valamivel jobb időt jósoltak, úgyhogy 1 óra környékén indultunk el. Egyszer egy havas napon már napirenden volt ez a túra, talán valamikor 2 évvel ezelőtt, akkor nem jutottunk el, mert 5 perccel a cél előtt egy rendőrautó lezárta az utat. Most nem volt hó /kicsit korai is lenne így november elején/, gond nélkül megérkeztünk a túra kezdetéhez.

Túra táv: 3,77 mérföld /6 km/
Minimum szükséges idő: 2 óra
Legmagasabb pont: 265 m
Szintkülönbség: 80 m
Nehézségi fok: könnyű
Parkoló: Surprise View car park Otley-ben, mely a York Gate-en található, a Royalty Inn-el majdnem szemben.

A térkép

A túra GPX file-ja innét letölthető: link, az alábbi módon:

Regisztrálj az oldalra vagy lépj be, majd az általam megadott link oldalán a "Menü" alatt  válaszd az "Export to GPX" menüpontot, mely elmenti a filet, ami aztán a mobilra letöltött Viewranger programból megnyitható.

A parkoló

A Royalty Inn

A túra leírása:

A túra a Surprise View-nél kezdődik, mely kb. "meglepő kilátás"-t jelent. Nagyon szép rálátás nyílik innét a Lower Wharfedale területére. Egy tiszta napon egészen a Simon's Seat-ig el lehet látni, sőt még a híres, domboldalba vésett Fehér ló is látható, ha szerencsénk van. Sajnos ezúttal kissé ködös volt az idő, így a Fehér lovat most nem láttuk, de sebaj, már úgyis láttuk közelről, egy korábbi túra alkalmával.

Surprise View

Amint megcsodáltuk a kilátást, forduljunk jobbra és haladjunk ezen a széles földúton a kerítés mentén, ne kanyarodjunk le semerre, egészen addig, amíg egy kapuhoz nem érünk. Ez az út egyébként a Dales Way egyik szakasza is.

Mi az első elágazásnál lekanyarodtunk balra, de felesleges volt, ez egy kisebb kerülőút, ami egy idő után visszavisz a fő ösvényre. Elég ha csak visszafelé kerülünk erre.

A Chevin Forest Park kezdete

Megérkeztünk a kapuhoz

Amint átmentünk a kapun forduljunk balra, melyen majd kiérünk az aszfaltos útra a Danefield House mellett. Ez a szakasz így eső után eléggé vizes volt, ezért egy jó vízálló túracipő mindenképp ajánlott.

Danefield House

Kiértünk az útra

Danefield House az útról fotózva

Az aszfaltos úton forduljunk jobbra, lehetőleg haladjunk az út bal oldalán, ott van egy kis hely az út szélén ahova le lehet húzódni az autók elől. Kb 180 méter után megérkezünk a Chevin Forest Park parkolójába. Itt balra rögtön látunk egy földutat, arra induljunk tovább. Néhány lépés után egy kereszteződéshez érkezünk, itt a jobb oldali ösvényt válasszuk.

A Chevin Forest Park parkolótáblája

A parkoló

Egy kis híd után nemsokára egy újabb kereszteződéshez érünk, itt forduljunk balra.

A kis híd

Az útelágazás

Haladjunk tovább hosszasan ezen az erdei ösvényen, az elágazásoknál ne térjünk le semerre, majd amint kiértünk az erdőből, balra lesz egy kapu.

Az erdőben itt-ott fából faragott szobrokkal találkoztunk. Az elefánt nagyon tetszett, igazi mestermunka és nagyon jól mutatott a gyalogút szélén, a színes fák előterében.

Római harci szekér - legalábbis annak tűnt

Amint átmentünk a kapun tartsunk balra és haladjunk előre a gyalogúton. Nemsokára nagyszerű kilátásban lesz részünk a völgyre és a Caley Crags-re, mely népszerű kezdő sziklamászók körében.

Caley Crags

Folytassuk tovább az utat balra, az erdei ösvényen.

Egy háznak az alapja

Ismét lesz egy kapu, amin át kell menni, majd amikor egy kereszteződéshez érünk válasszuk a jobb oldali ösvényt. Hamarosan egy fahídhoz érkezünk a patak felett, ezen menjünk át, majd haladjunk tovább a gyalogúton felfelé.

A fahíd

Visszaérkezünk a Chevin Forest Park parkolójába, ezúttal ne az úton menjünk a Danfield House felé, hanem az erdő mellett futó párhuzamos ösvényen.

Amint visszaérkezük a Danfield House-hoz ugyanazon az ösvényen menjünk visszafelé, amerről jöttünk, a kapunál jobbra fordulva, csak majd a lenti úton menjünk vissza a parkoló felé, figyeljük a térképet, amit megrajzoltam.

Visszaérkezve a kiinduló ponthoz, a parkoló közelében, ha folytatjuk tovább a lejjebb futó párhuzamos úton, akkor körbejárhatjuk a köveket, majd visszaérkezve a parkolóhoz megfigyelhetjük a Jenny's Cottage maradványait. Mi itt nem a gyalogúton mentünk körbe, először a Jenny's Cottage-t néztük meg majd a köveket, de egyszerűbb a térképen megrajzolt útvonal szerint körbejárni.

150 évvel ezelőtt, amikor még itt állt Jenny házikója, nagyon népszerű volt a Chevin látogatói körében, mely vendégszeretetéről és frissítő italairól volt híres. Az épületet 1976-ban bontották le, de az alapjai még ma is láthatók. Az épület egészen az 1870-es évekig meglehetősen kicsi volt, csak két szobából és egy melléképületből állt. Amikor Thomas Veale feleségével és családjával ide költözött, úgy gondolta, hogy kifizetődő lenne, ha állandó teaszobákat hozna létre. Ezt a tervét meg is valósította. Miután az utolsó bérlők elhagyták a Jenny's Cottage-et fokozatosan romlott az állapota, míg végül a helyiek sajnálatára a lebontás mellett döntöttek.

A Jenny's Cottage helye

Felülnézetből

Surprise view

A Surprise view madárleshez is megfelelő hely, mikor mi ott voltunk, valami ragadozó madár körözött ott folyton, de elég messze volt, így nem tudtuk beazonosítani mi lehetett /talán egy vörös vércse/, viszont egyértelműen prédára vadászott.

Itt leszállt a fára

Bár a túra során néha-néha picit szemerkélt az eső, mégis nagyon élveztem, hogy végre a szabadban lehetek, már nagyon hiányzott. Nem mondom, hogy olyan túra ez, amin lélegzetelállító látnivalók vannak, de ilyenkor ősszel az erdős rész kifejezetten szép és időtöltésnek teljesen megfelelő volt.