2021. október 14., csütörtök

Wales - 5. nap - 3. rész - St Govan's Chapel /Pembrokeshire/

2021/07/20 - 2021/07/27

Nyaralás Walesben

5. nap - 3. rész

Szent Govan Kápolna
/St Govan's Chapel/

A Szent Govan Kápolna egy olyan látnivaló, amit tényleg nem érdemes kihagyni, ha valaki Pembrokeshire-ben jár. Nálam is bakancslistán volt. A Boulston Church után ide indultunk és szemerkélő esőben érkeztünk a parkolóba, melyet az SA71 5DP poscode-al lehet elérni, el kell menni egészen az út végéig, ez a Kápolna közvetlen parkolója. A templom vele szemben található, ahova egy hosszú lépcsősoron lehet lejutni. Fontos megemlíteni, hogy a kápolna a Castlemartin katonai kiképzési területen belül található, ezért néha megközelíthetetlen. A Castlemartin nagy múltú katonai tevékenységgel rendelkezik. Ma ez az Egyesült Királyság első számú páncélozott harcjármű élő lőtere, amely alapvető képzést biztosít a katonáknak. Amikor gyakorlatoznak az út le van zárva és ki van helyezve a piros zászló. Az aktuális gyakorlatok időpontjait a Gov.uk oldalán lehet ellenőrizni. Előfordul olyan gyakorlat is, ami nincs ütemezve, ezért a weboldalon feltüntetett időpontokon kívül is belefuthatunk gyakorlatokba, ilyenkor semmiképp sem szaba a területre menni, mert életveszélyes, tehát ha le van zárva az út, azt komolyan kell venni. Ha belegondolok, hogy mi erről nem is tudtunk és úgy mentünk, hogy nem néztünk utána, állati nagy szerencsénk volt, hogy éppen akkor nem gyakorlatoztak.

A mészkő szikkába épített templom a 13. században épült, bár egyes részei a hatodik századból származhatnak, amikor Saint Govan szerzetes beköltözött egy, a kápolna helyén álló barlangba. Róla kapta a nevét is. Egy legenda szerint Szent Govant a kápolna oltára alá temették. A templom egyik végén egy üres harangláb látható, a legenda szerint a harangot a kalózok lopták el, azonban amikor a hajójuk elsüllyedt egy viharban, az angyalok visszaszerezték és egy szikla belsejébe falazták a templom közelében. Amikor St Govan megkongatta, a szikla ezerszer erősebben szólt, mint az eredeti harang.

Kilátás a kápolna ablakából

St Govanról számos legenda kering. Az 5. és 6. században a kelta misszionáriusok körében népszerű volt a part mentén utazgatni. Állítólag a szerzetest kalózok üldözték, amikor egy hasadék nyílt a sziklában, hogy védelmet nyújtson a számára. A hasadék aztán bezárult körülötte, amíg a kalózok el nem hagyták a területet. Utána itt maradt istentiszteleteket adni és tanítani, egészen haláláig, 586-ig. Úgy tartják, hogy van itt egy sziklahasadék, mely mintha egy bordát formázna, ezek St Govan lenyomatai, aki ott fekszik elrejtőzve benne.

A templomtól egy ösvény vezet le majdnem egészen a partig. Itt megcsodálhattuk a hatalmas sziklákat, amik körülölelik az építményt. Alul egy boltívet formáló szikla látható, a lépcsők aljában pedig egy szentkút.

Szentkút

Visszamentünk a lépcsőkön, amiről azt mondják, ha megszámoljuk soha nem annyi felfelé, mint lefelé. Mi nem számoltuk, úgyhogy ezt nem tudom sem cáfolni sem megerősíteni. Elindultunk balra a part mentén a St Govans Head felé. A táj végig gyönyörű volt, a sziklás part ezen a részen egészen elképesztő látványt nyújt. A parttól beljebb rengeteg második világháborús buker áll, de ezek mind be vannak falazva, néhol még a lövészárok is látható. Ebből is látszik, hogy katonai szempontból mindig is fontos volt ez a terület.

Második világháborús bunker

Egy másik bunker

Madárfészek

A St Govans Head tetején volt valami építmény, ez nem tudom mi célt szolgált, de el volt kerítve, nem lehetett bemenni.

Megérkeztünk egy hosszú, keskeny öbölhöz, melyet a helyiek Tank Beach-nek is neveznek, itt szép zöldes árnyalatú volt a víz színe. Én lementem az öböl aljáig, mert annyira tetszett, hogy muszáj volt megnéznem közelebbről.

Innét már nem mentünk tovább, mert kezdett sötétedni, úgyhogy visszafordultunk, de most nem a part mentén mentünk, hanem egy másik úton, amin gyorsabban a parkolóhoz jutottunk.

Lövészárok

Mára már nem volt más programunk, innét egyenesen a kempingbe mentünk, bár előtte még megálltunk bevásárolni Haverfordwestben.