2021. október 4., hétfő

Wales - 3. nap - 1. rész - St Davids /Pembrokeshire/

2021/07/20 - 2021/07/27

Nyaralás Walesben

3. nap - 1. rész

Városnézés St Davids-ben

Mára foglaltam a delfin és bálnaleses hajózást, ahol elvittek minket a Grassholm szigetig, miközben figyeltük a vizet hol bukkan fel valami állatka. A jegyünk 2 órára szólt, úgyhogy nem kellett sietnünk. Nyugisan felkeltünk reggel, megmelegítettük a tegnapi paprikás krumplit, út közben Haverfordwest-ben bementünk a boltba, hogy tudjuk magunkkal vinni némi kaját és elindultunk St Davids felé. A hajónk onnét indult, illetve nem messze onnét, de előtte beiktattunk egy városnézést, hiszen volt időnk bőven. Fél 12-re értünk a Wales védőszentjéről elnevezett St Davids-be. Van ott egy nagy fizetős parkoló a falu szélén, de nem volt könnyű helyet találni, aztán végül nagy nehezen sikerült.

Indulás előtti pózolás a kocsi és a sátor mellett a kempingben:

Bő 1 óránk volt városnézésre, de tekintettel arra, hogy ez nem egy nagy település, elég is volt rá ennyi is. Először a püspöki palotát néztük meg, igaz csak kívülről, mert ma zárva voltak, pedig English Heritage-es kártyával ingyen be tudtunk volna menni. Kicsit sajnáltam, de utólag kiderült, hogy kívülről is elég sokmindent lehet látni belőle. A püspöki palota és mellette a katedrális ott van majdnem a parkolóval szemben.

Először megnéztük oldalról, de ott alig lehetett belátni, úgyhogy elindultunk a katedrális felé, ahonnét balra található a püspöki palota.

A katedrális

Püspöki Palota
/Bishop's Palace/

A St Davids-i püspöki palota az egyik legfontosabb walesi egyház volt. Először a 6. században építettek itt palotát, de a ma látható romok nagyrészt a 13. és 14. századból származnak. Ma szabadtéri színházként is használják. A palota a reformáció kezdetének idején indult hanyatlásnak, amikor az akkor aktuális püspök, William Barlow, 1536-ban leszedette az ólmot a tetőről. A legenda szerint a pénzből öt lánya hozományát fizette. Mivel azonban ekkor még nem volt lánya, és első lányának a házassága csak körülbelül 25 évvel később jött létre, a történetet valószínűleg csak az ellenségei kreálták. Azonban tény, hogy annyi pénzt keresett ebből, hogy a tető helyrehozatalához 12 évi adományra lett volna szüksége a püspökségnek. A palota megromlott, a 17. században pedig javíthatatlannak minősítették.

A püspöki palota mellett áll a Székesegyház, melyet I Henrik angol király uralma alatt építettek. St Davids a nyugati világ zarándokhelye lett, az akkori pápa elrendelte, hogy "Két zarándoklat Szent Dávidba egyenlő egy zarándoklattal Rómába, és három zarándoklat egyenlő egy zarándoklattal Jeruzsálembe".

A  Porth-y-Tŵr névre hallgató kapu a fallal körülvett székesegyház négy középkori kapujának az egyetlen túlélője, mely viszont érintetlen állapotban maradt fenn.

Porth-y-Tŵr

A  Porth-y-Tŵr lépcsőjének tetejéről lenézve nagyon szép rálátás nyílt a katedrálisra és innét látszik igazán mekkora hatalmas épület.

Elindultunk a belváros felé és tettünk ott is egy sétát. Épp kirakodóvásár volt, a Fő tér tele volt sátrakkal és rengeteg embert gyűlt oda. Mi is szeretünk szétnézni az ilyen piacokon, de amikor megláttuk az embertömeget, elment tőle a kedvünk.