2021. október 11., hétfő

Wales - 4. nap - 2. rész - Rosebush quarry /Pembrokeshire/

2021/07/20 - 2021/07/27

Nyaralás Walesben

4. nap - 2. rész

Rosebush bánya
/Rosebush quarry/

Mivel a Sealyham Woods-ban nem töltöttünk túl sok időt, kerestünk egy másik helyszínt, ami szebbnek ígérkezett és a Rosebush quarry-ra esett a választás. Tehát Rosebush falva felé vettük az irányt. A falu nagyon kicsi, de a "központban" van egy parkoló, ami ráadásul ingyenes. Itt letettük az autót és a parkoló utcájából kiérve, balra fordulva, elhaladva a színes vendégházak mellett, egyenesen a bányához jutottunk.

Rosebush nem létezett faluként, mielőtt a 19. század elején a palát a közelben elkezdték volna bányászni. A falu a Rosebush kőbányáról kapta a nevét, amikor házakat kezdtek építeni a kőbányai dolgozóknak.

A Rosebush kőbányában szerény, de helyileg jelentős bányászat zajlott a walesi palaiparban. A kőfejtés 1842-ben kezdődött és a század végéig tartott. A kőbánya palát szállított a Westminster palota tetőjéhez is. Egyik épületének romjai még ma is látható.

Van itt valahol egy bányató, de nem tudtuk pontosan hol, ezért csak az orrunk után mentünk. Letértünk az első leágazásnál a bánya felé, gondoltuk így majd csak megtaláljuk valahol.

Befordultunk jobbra, valahogy sejtettük, hogy itt lesz valahol és ez az ösvény valóban egyenesen a tóhoz vezetett.

A tónak szép zöld színű vize van. Szerettük volna körbesétálni, de nem lehetett. Szemben észrevettünk két turistát, akik épp ott sátoroztak. Ha ők valahogy odajutottak a másik oldalra, akkor biztos van egy másik út is. És valóban, ha visszamentünk az ösvényre és a következő leágazásnál fordultunk be jobbra, akkor a tó másik oldalához jutottunk.

A tó nagyon jól nézett ki, de láttunk már ennél szebb bányatavat is, de azért érdemes volt megnézni. Még sétálgattunk egy kicsit előre az ösvényeken.

Nemsokára egy másik érdekes helyet találtunk, ahogy közeledtünk láttuk, hogy a közepén egy hatalmas lyuk van. Ebben is volt egy kis víz, de lenézni is ilyesztő volt. A meredek, függőleges sziklákat körbe benőtte a moha és ennek a vize sem volt tiszta, el volt algásodva, de azért jól nézett ki.

A mély lyuk

Ezután már nem mentünk tovább, visszafordultunk, met páromnak már nem volt kedve hozzá, inkább vissza akart menni a kempingbe reggelizni. Én még szívesen megnéztem volna mit rejt a többi rész, de ezt mostmár nem tudom meg, pedig van itt valahol egy boltíves barlangbejárat is.

Mielőtt kimentünk volna a fő gyalogútra én még megnéztem hova vezet a fölfelő futó ösvény, illetve hogy mit rejtenek azok a sziklák, amik messzről látszottak. Azt reméltem ott is van az alján egy kis tó, de sajnos nem volt.

A kiátás

Jókor jöttünk, mert a két turistán kívül senki nem volt a tónál, de visszafelé találkoztunk két nővel is, akik valószínűleg csobbanni mentek, mert nemsokára jöttek visszafelé vizesen. Ha korán reggel is belebotlunk pár emberbe, akkor vajon nap közben mennyien lehetnek itt ilyen jó időben?