2017. március 20., hétfő

Edinburgh-i Kastély

2017/03/04-2017/03/06.

/Edinburgh Castle/

Skóciai kirándulásunk utolsó napjához érkeztünk. Nagy dilemmában voltunk, hogy a környéken nézelődjünk-e még vagy inkább induljunk el reggel hazafelé és útközben álljunk meg az Edinburgh-i várnál. Az utóbbira esett a választás. Reggel 10 körül elindultunk a szállásunkról, Invernessben még megreggeliztünk és úgy indultunk tovább. Itt megemlítem, hogy amikor Invernessben parkolót kerestünk és beálltunk egy olyan helyre, ahol csak az ottlakók parkolhattak, egy biztonsági őr jött szólni, hogy ott nem parkolhatunk. Hamar levágta, hogy külföldiek vagyunk. Megkérdezte honnan jöttünk. Mondtuk magyarok vagyunk, de Leeds-ben élünk. Erre rögtön felkapta a fejét és furcsa skótos kiejtéssel azt mondta, hogy "Neoton" /ami kb. úgy hangzott, hogy Nyúton/. Először nem értettük mit akar ezzel mondani, aztán leesett. A Neoton Familia nevű együttesre gondolt. Még mondta is, hogy volt az a régi számuk, a Maraton, és az mennyire tetszett neki. Hát mindenesetre Skóciában se vagyunk ismeretlenek, mi magyarok. De azért rendes volt, elmagyarázta hogy hova menjünk parkolni.

Egy másik sztori, mikor reggeli után bementünk egy ajándékboltba. Ott az eladó kérdezte honnan jöttünk és mikor mondtuk, hogy magyarok vagyunk, közölte, hogy ő is volt ott, Hegyeshalmon, és hogy a paprikás szalámi isteni finom. :)

3 óra alatt értünk Edinburgh-ba, délután fél 4 körül. Mivel a vár 5-kor zárt, sietnünk kellett. A parkolással itt is meggyűlt a bajunk, elég nehezen találtunk helyet a vár környékén, de végül sikerült.

Az Edinburhg-i vár egy kb. 340 millió évvel ezelőtt kialudt vulkán bazaltdugóján épült. 3 oldalról majdnem függőleges sziklafalak határolják, megközelíteni csak a keleti, lankásabb oldalról lehetséges. A helyén már i.e. 9. században is éltek emberek és a 12. század óta bizonyítottan vár állt itt. Mivel a Skót Királyság egyik legfontosabb erődítménye volt, így többször ostromolták a 14. és a 16. század között, több-kevesebb sikerrel. A várat szinte bevehetetlenné tevő elhelyezkedése nehézségekkel is járt, ezek közül a legkomolyabb a vízellátás volt, főleg a nagy ostrom idején. A 17. század végétől katonai támaszponttá vált és egy laktanyát is létesítettek itt. A 19. században vált műemlékké, azóta több jelentős újáépítésen ment keresztül.

Az épület előtt találhat az Esplanade nevű lejtős előtér. Ezen a helyen eredetileg 16. századi bástyák és védőfalak álltak.

Esplanade

Field Marshall szobra a vár előterében

Emlékmű a vár előterében

Az Esplanade felső részénél álló főkaput csak a 19. sz. végén toldották a várhoz. A főkapu két oldalán Robert the Bruce és William Wallace szobra található.

A Portcullis Gate (ejtőrácsos kapu) a 16. századi hosszú ostrom után épült, a csatározások során lerombolt, kerek Constable's Tower (Kapitány-torony) helyén. A 19. század végén újjáépítették, azonban alul megmaradt az eredeti Portcullis Gate. A megújult épületet Argyle-toronynak nevezték azon hiedelem alapján, mely szerint Argyle 9. grófja 1685-ben e helyen várakozott kivégzésére.

Néhány kép belülről:

A Korona tér a vár fő tere. Itt található a Királyi Palota, ahol régen királyi lakosztályok voltak. A pincékben az államfoglyokat tartották egészen a 19. századig.

A Királyi Palota
Képek a hadifoglyok börtönéről:

HMS St. George hajómakett

A börtön régi ajtaja

Az újabb építésű börtön, itt tartották a fontosabb foglyokat:

A foglyok latrinája

A várban két skót katonai múzeum is található. Érdemes ezekkel kezdeni, főleg, ha zárás előtt másfél órával érkezünk, mint mi is, ugyanis ezeket egy órával hamarább bezárják. Mi is épp hogy csak végig tudtuk járni.

A vár területén található egy temető, ahol a hadsereg és a katonák kedvenc kutyáit temették el.

További képek a várról:

Szent Margit kápolna. Mellette a Whisky shop.