2022. augusztus 15., hétfő

English Riviera - 1/1. - Coleton Fishacre

2022/07/30 - 2022/07/31.

Visszatérés a Riviérára

1. nap - 1. rész

Coleton Fishacre

Az Angol Riviéra Devon területéhez tartozik és a La Manche csatornában lévő Tor Bay öbölben helyezkedik el. Magába foglalja Torquay, Paignton és Brixham üdülővárosait is. Torbay homokos tengerpartjai, enyhe éghajlata valamint nagyszerű látnivalói miatt kapta az Angol Riviéra elnevezést. Sokan tévesen azt hiszik, hogy az Angol Riviéra Cornwall területét foglalja magába, de ez nem így van.

Tőlünk majdnem 5 órányi autóútra található, ezért eddig még csak egyszer jártunk arra, de már sokszor terveztük, hogy vissza kéne menni. Első alkalommal elsősorban Torquay környékét néztük meg, ezúttal Brixham városát fedeztük fel, megnéztünk pár tengerpartot és egy őskori barlangba is bementünk.

A napot azonban a Coleton Fishcare National Trustos házzal és kerttel kezdtük, ami még nem a Riviéra területén található, de közel van hozzá. Hajnali 5-kor indultunk, csak egy rövid WC-s megállót tettünk az egyik autópálya melletti pihenőnél. Itt akartunk inni egy kávét is, de akkora tömeg volt, hogy inkább lemondtunk róla. Ennyi embert pihenőnél még életemben nem láttam. Parkolóhelyet is alig találtunk. Nem is időztünk itt sokat, WC után indultunk is tovább, menekülve az embertömeg elől.

A Coleton Fishcare fél 11-kor nyit, jól tudtunk haladni egész végig az úton, így kicsivel hamarább érkeztünk, pár percet várnunk kellett nyitásig.

Jegyiroda és ajándékbolt

Párom álmos volt, valahogy nagyon nem volt kedve felkelni hajnali fél 5-kor, így egy kávéval kezdtünk. A kávézó most zárva volt, de az előtte lévő kis kioszkból lehetett venni. Capuccinójuk nem volt, csak sima kávé, viszont kiraktak egy kancsó tejet, azzal felöntöttük, így egész jó volt.

A Coleton Fishacre a D'Oyly Carte család vidéki otthona volt, melynek meglátogatásával a jazz korszakába tehetünk időutazást. A házat Arts & Crafts stílisban építették az 1920-as évek végén, melyet áthatja az Art Deco eleganciája. Könnyed, vidám légkör tölti be a szobákat, a nappaliban zene szól, mely szintén az akkori hangulatot eleveníti meg.

A szép és ízlésesen rendezett kertben hosszú séták tehetők, a kilátókból pedig csábító pillantásokat vethetünk a tengerre. A tisztásokat ösvények szövik át, miközben a nedves és védett völgyben dél-afrikai és új-zélandi növények virágzanak. Lady Dorothy arról volt híres, hogy külföldi utazásai során egzotikus növényfajtákat gyűjtött össze. A család hat fős alkalmazottat foglalkoztatott a kert karbantartására, míg a ház működtetésére négy főt.

Először a házat néztük meg belülről, utána pedig tettünk egy hosszú sétát a hatalmas kertben. Rupert D'Oyly Carte, a Gilbert & Sullivan és a Savoy Hotel híressége, valamint Lady Dorothy, Cranbrook grófjának fiatalabb lánya, vitorlázás közben választotta ki vidéki otthonuk helyszínét. A jachtjukról megpillantották ezt a völgyet, amely a tengerhez vezet le.

A lányuk, Bridget hálószobája:

A párnak két gyermeke született, Bridget és Michael. 1932-ben történt egy tragédia, amikor Michael 21 évesen meghalt egy autóbalesetben, Svájcban. Ezután Lady Dorothy és Rupert eltávolodott egymástól, amit többé nem sikerült helyre hozni, így 1936-ban elváltak.

Rupert és Dorothy lánya, Bridget, a Dartington School egyik első diákja volt. Iskola után 1926-ban hozzáment unokatestvéréhez, a házasság mindössze négy évig tartott. 1949-ben eladta a Coleton Fishacre-t, mert túl messze volt Londontól. Rowland Smith, a jól ismert londoni motorkereskedő, a torquay-i Palace Hotel tulajdonosa lett az új tulajdonos.  Rowland és felesége, Freda nagy gondot fordítottak a házra és a kertre. Freda halála előtt ajánlotta fel a birtokot a National Trustnak.

Lady Dorothy szobája:

Rupert öltözőszobája:

Michael hálószobája:

Fenti öltözőszoba:

Fenti hálószoba:

Keleti hálószoba /itt kevés berendezés van/:

Fürdőszobák:

Végezetül az alsó szintet néztük meg, ahol a szolgálók laktak és itt található többek között a konyha is.

A szobalány hálószobája:

Konyha:

Ebédlő:

A könyvtárszoba:

Nappali:

Folyosó:

Végezetül a hatalmas szalont trekinthettük meg:

Rupert és Dorothy szerette a kertjüket. Gyakran vitorláztak ki jachtjukkal hétvégéken a dél-cornwalli kertekbe inspirációt keresve. Szombaton délelőtt együtt sétáltak a Coleton Fishacre kertben, és megbeszélték az ültetési terveket.

A pár a szórakozást is élvezte, a hétvégi vendégek között olyan zenészek voltak, mint a karmester Sir Malcolm Sargent és festők, például Charles Ricketts. A vendégek bridzspartikra érkeztek, de befogták őket a kert gyomlálására is.

Használt könyvek boltja

Egy egzotikus növényekkel szegélyezett ösvényen haladtunk a kertből egy kilátó felé, melyről lenézve megpillantottuk a tengert.

A kilátó

Kilátás a kilátóból

Lementünk a lépcsőkön és hamarosan egy újabb kilátóhoz érkeztünk és egy kis nyári lak mellett haladtunk el. A kert nagyon tetszett, olyan volt, mintha egy dzsungelben sétálgatnánk.

A kertben helyet kapott egy kis tavacska is, de most sajnos le volt zárva, mert teljesen ki van száradva az elmúlt hetek szokatlanul száraz időjására miatt.

Itt volt a kis tavacska

Egy sziklás részhez érkeztünk, ennek a tetején van a kilátó, ahonnét az előbb lejöttünk. A térképen ez "quarry", azaz kőbánya néven van jelölve, de nem tudom, hogy valóban bányaterület volt-e valaha, mindenesetre inkább tűnik sziklakertnek, mint valaha volt bányának.

Egy érdekes formájú fára figyeltünk fel, aminek úgy nőttek az ágai mintha egy kígyó tekeredett volna körbe rajta:

Megérkeztünk a föntebb említett újabb kilátóhoz, ahonnét látható a The Dragon's Tail, azaz "A sárkány farka" nevezetű sziklaformáció, mely egy nagyobb és több apró szigetként emelkedik ki a vízből, egy sárkány farkára emlékeztetve.

A sárkány farka

Nyári lak

Felmentünk a nyári lak melletti lépcsőkön és hamarosan egy hangulatos erdei ösvényre jutottunk. Az erdőből kiérve egy újabb kilátó következett.

Talán ebből a kilátóból látszott a legjobban a Sárkány farka nevezetű szikla, de sajnos innét is elég messze volt. A mezei virágokon lepkék tanyáztak, egy pár percre meg is álltunk fozótni őket és készült egy szuperjó lepkés fotósorozat.

A Sárkány farka

Egy erdei ösvényen keresztül visszaérkeztünk a nyári lakhoz, onnlét lefelé haladtunk tovább.

Van a kert végében egy kapu, mely a West Coast Path-hoz /nyugati parti ösvény/ vezet és egy újabb kilátóhoz, ahonnét a Pudcombe Cove látható. Itt a családnak volt egy természetes úszómedencéje, melyben apálykor fürdeni lehetett. Ez még ma is látszik elvileg, de mi akárhogy néztük, ezt a medencét nem láttuk a kilátóból. Az is kérdéses számomra, hogy vajon melyik úton mentek le a partra ehhez a medencéhez?

A kapu, mely a West Coast Path-ra vezet

A Pudcombe Cove a kilátóból

A kilátó

Visszamentünk a kertbe és a Bluebell erdő ösvényein haladva visszaérkeztünk a házhoz. A bluebell, azaz kékcsengő csak tavasszal virágzik, így az erdő most nem volt annyira látványos.