2019. január 31., csütörtök

North York Moors Nemzeti Park - White Horse Hill és Thornton le Dale

2019/01/26.

Séták a North York Moors Nemzeti Parkban

A mai nap a North York Moors Nemzeti Parkba látogattunk, először a híres Fehér Ló dombot néztük meg egy túra keretében, majd Thronton le Dale festői falvát.

White Horse Hill túra
/Fehét Ló Domb túra/

A Sutton Bank National Park központjából induló klasszikus túra elkalauzol minket a híres domboldalba ékelt figura területére, Kilburn Fehér Lovához. A túra során nagyszerű kilátásban lesz részünk a Sutton Bank területére.

Túra táv: 3,24 mérföld /4,8 km/
Minimum szükséges idő: 2 óra
Legmagasabb pont: 300 méter
Szintkülönbség: 82 méter
Nehézségi fok: Könnyű
Parkoló: Sutton Bank National Park Centre

A túra GPX file-ja innét letölthető: link, az alábbi módon:
Regisztrálj az oldalra vagy lépj be, majd az általam megadott link oldalán a "Menü" alatt  válaszd az "Export to GPX" menüpontot, mely elmenti a filet, ami aztán a mobilra letöltött Viewranger programból megnyitható.

A parkoló

A parkolót a Google térképen könnyű megtalálni, mi azt hívtuk segítségül a navigálás során. A parkolóban van egy információs központ, melyben egy kis ajándékbolt is található, a mellette levő üzletben pedig akár kerékpárt is bérelhetünk, de csak 10:30-tól nyit és 16:30-ig van nyitva /legalábbis télen/. A parkoló sajnos fizetős, 4 font egész napra a jegy.

A látogatói központban egy kiállítást is láthatunk arról, hogy a jégkori gleccserek drámai akciója hogyan alakította ezt az ikonikus területet.

Információs központ a parkolóban

A parkolóból induljunk el az információs központ felé, majd haladjunk el mellette és az épület jobb oldala mellett hamarosan látni fogunk egy keskeny ösvényt. Figyeljük meg a fából faragott szobrokat, nagyon aranyosak.

A keskeny ösvény

Az első két faszobrot jobbra találjuk, de nem erre kell majd mennünk, viszont a szobrok miatt mi tettünk egy apró kitérőt.

Forduljunk balra az elágazásnál és most az információs központ mögött fogunk elmenni. Gyakorlatilag megkerültük az épületet. Itt is nézzünk szét, mert a kihelyezett madáretetőnél rengeteg színes madarat figyelhetünk meg, másik oldalt pedig különböző téglából és fából épített szerkezeteket láthatunk. Sajnos nem tudom mi célt szolgálnak, vagy mi célból vannak odaépítve, közelebbről nem néztük meg, csak amennyire a gyalogútról láttuk.

Madáretető az információs központ mögött

Erdei pinty

Erdei pinty és cinegék

Faépítmény

Hamarosan találunk egy útjelző táblát, haladjunk arra, amerre a White Horse felirat mutat.

Útjelző tábla

Itt újabb fából fragott szobrokat találunk, ráadásul ezeknek mindkét oldalán másféle faragással. Balra egy piknikező hely is van.

Piknikezőhely

A faragott szobrok a másik oldalról

Elérkezünk a főúthoz, itt menjünk át és szemben látunk egy újabb ösvényt, haladjunk a White Horse felirat irányába. Nemsokára egy kereszteződéshez érünk, ott balra kell fordulni.

Újabb útjelző tábla

Van itt a közelben egy repülőtér, amit kisrepülőgépek használnak. Ahogy felnéztünk, a fejünk fölött gyakran láttuk őket röpködni.

Itt forduljunk balra

Amint egy újabb kereszteződéshez érünk, ismét forduljunk balra.

Visszanézve...

Itt álljunk meg egy kicsit és nézzünk le a völgybe, nagyon szép innét a kilátás.

Ahogy tovább haladunk a gyalogúton, egy kis emlékművet találunk, mely azoknak a légi csapatoknak és pilótáknak állít emléket, akik a közelben vesztették az életüket.

Emlékmű

A távolban a Gormire tó látható. A Gormire szó jelentése "piszkos mocsár". White Mere néven is ismert. Ez a negyedik legnagyobb természetes folyamat által létrejött tó Yorkshire-ben.

A tó körül több mítosz is kering. Az egyik egy Sir Harry Scriven nevű lovagról szól, akit a Rievaulx-i apát révett, hogy lovagoljon ki vele /egy fehér kancán/. A lovag és az apát egy fogadóból indult útnak, majd versenyezni kezdtek. Az apát ekkor ördöggé változott, mire a lovag annyira bepánikolt, hogy nem tudta megállítani a lovát és a szikla tetejéről a Gormire tóba zuhant. Az ördög ekkor beugrott utána. A mende-monda szerint az ördög forrósága okozza a tó sötét színét.

Más történetek szerint a tó feneketlen vagy olyan verzió is kering, hogy az alján van egy lejárat a pokolba. De olyan sztori is napvilágot látott, hogy egy elsüllyedt falu van alatta vagy hogy egyszer egy lúd eltűnt a vízében, majd aztán egy kútban bukkant elő Kirkbymoorside falu területén, megfosztva összes tollától.

A tó népszerű az úszók körében is. Állítólag a vize "meleg", de sok benne a pióca.

Gormire tó

A Sutton Bank az egyik leglátványosabb tájképet nyújtja a Nemzeti Park területén. A délre fekvő sziklák, a Roulston Scar, a régió egyik legfontosabb őskori maradványa - i.e. 400 évvel ezelőtt építették egy masszív hegyoldali erőrítményként. A közelben volt a skótok elleni, Old Byland-i csata helyszíne. 1981-ben találtak itt egy testet, melyet soha nem azonosítottak és csak úgy emlegették, hogy a Sutton Bank-i test.

Roulston Scar

A Sutton Bank tetején található a hobbi kisrepülőgép felszállópálya, amit már említettem. Itt több figyelmeztetéssel is találkozunk az út mentén, hogy semmiképp ne térjünk le az ösvényről, mert a repülőgépek fel- és leszállása, valamint manőverezése miatt rendkívül veszélyes a mező területére lépni, mivel a járművek csendesek és talán nem halljuk meg időben, ha közelednek.

Figyelmeztetés a felszállópálya mellett

Az uralkodó nyugati szelek kihasználásával az 1930-as évektől használják a Sutton Bankot hobby-repülési célokra.

Repülőtér

Az ösvény a repülőtér mellett

A leszállápályával szemben lesz egy kis ösvény jobbra, arra kell továbbmennünk. Nemsokára egy erdős területre érünk, az elágazásoknál menjünk mindig balra.

Ösvény jobbra

Balra a Roulston Scar sziklák mellett fogunk elhaladni, melyet a fák mögött bújnak meg.

Egy furcsán nőtt fa

Roulston Scar

Sziklába nőtt fa

Ugyanaz másik oldalról

A gyalogút végén a White Horse Hill parkolójához jutunk. Itt tekinthetjük meg a híres fehér lovat.

White Horse Hill parkoló

Piknikező hely a parkolóban

A Kilburn közelében található domboldalba "faragott" ló 97 méter magas és 67 méter széles. 1,6 hektáros területet foglal el. Azt mondják ez Anglia legészakabbi és legnagyobb domboldalba faragott figurája /ugyanis több is található az országban/. A Sutton Bank területe geológiailag mészkőből áll, a lovat pedig úgy hozták létre, hogy eltávolították a föld felső rétegét, az alatta lévő sziklát kivésték, majd feltöltötték fehér mészkőtörmelékkel. 1857 novemberében készült egy bizonyos John Hodgson tanító és diákjai önkéntes munkája révén.

Morris Marples 1949-ben kiadott könyvében leírja, hogy egy bizonyos Thomas Taylor nevű helyi lakos kezdeményzeésére készült az alkotás, aki egy londoni kereskedő vevője volt és 1857-ben részt vett az Uffington White Horse ünnepségén. Ez inspirálta, hogy a saját falujának is legyen egy hasonló példánya. 33 férfi vett részt a munkálatokban, és 6 tonna meszet használtak fel a kőzet fehérítésére. Ma már a kép fehér mészkőtörmelékekből áll, de a domboldal meredek lejtése miatt, - különösen a ló mellkasánál és mellső lábainál - deszkákat helyeztek el, hogy meggátolják a csuszamlást.

A második világháború alatt a lovat lefedték, hogy megakadályozzák, hogy az ellenséges katonáknak navigációs tájékozódási pontként szolgáljon.

A Fehér Ló

Sajnos a parkolóból nem látszik a ló minden testrésze, a fejéből szinte semmi, a magasból lehet igazán látni csak.

A ló mellett jobbra van egy lépcsős ösvény, azon kell tovább haladnunk.

Lépcsős ösvény a ló mellett

Ez az egyedüli pont a túra során, ahol felfelé kell mennünk. Elég sok lépcsővel fogunk itt találkozni, de fentről nagyon szép lesz a kilátás.

A ló "anyaga" közelről

Kilátás fentről

Így néz ki a ló felülről

Az előttünk lévő ösvényen folytatjuk tovább a túrát. Innét már nagyon egyszerű, csak egyenesen kell menni végig, majd visszatérünk arra a pontra, ahol odafele jövet jobbra fordultunk a repülőtér mellett.

Az ösvény

Kilátás

A Roulston Scar-t innét is megcsodálhatjuk, most épp fölötte vagyunk, de a sziklák néhol nagyon jól látszanak alattunk.

A repülőtér

A repülőtérnél megálltunk egy kicsit nézelődni, az egyik motoros gép épp egy motor nélkülinek segített felszállni. Megnéztük, ahogy felemelkednek és képeket s készítettünk róla. Később a magasban a motoros gép lekapcsolta a kötelet és onnantól a szélre bízta a másik gépet.

A pálya
Egy repülő varjú sziluettje

Egy másik gép szintén felszálláshoz készült, ezt is megnéztük.

Majd jött egy harmadik is, amit szintén végignézhettünk, amint a magasba emelkedik.

Immár a levegőben

Miután rácsatlakoztunk az odafelé vezető ösvényre, innét már ugyanazon az úton kell visszamennünk, amerről jöttünk.

A Gormire tó és környéke

Visszasétáltunk a látogatói központhoz, be is mentünk szétnézni, majd kint még készítettünk néhány fotót az épület másik oldalán lővő madéretetőnél is.

Tengelicek

Tengelic

Erdei pinty

Zöldike

Cinege

Mivel még csak 2 óra körül volt az idő, átkocsikáztunk Thornton le Dale falujába, mely kb. 40 percre volt onnét. Itt szintén egy túrát tettünk meg, mely során végigjártuk a falut és környékét.

Thornton le Dale és Ellerburn túra

Thornton le Dale az egyik legszebb falu a North York Moors Nemzeti Park területén. A túra során körbejárjuk a falut, elmegyünk egészen Ellerburn ici-pici falucskájáig, mely gyakorlatilag szintén a faluhoz tartozik, majd vissza Thornton Le Dale-be.

Túra táv: 2,49 mérföld /1,55 km/
Minimum szükséges idő: 1 óra
Legmagasabb pont: 72 méter
Szintkülönbség: 35 méter
Nehézségi fok: Könnyű
Parkoló: Thornton le Dale car park

A túra GPX file-ja innét letölthető: link, az alábbi módon:

A parkoló bejárata

A Google térkép ismét segítségünkre volt Thornton Le Dale parkolójának megtalálásában, bár egy kicsit félrevezetett, ha már közel vagyunk figyeljünk, mert a parkolóhoz le kell kanyarodni az útról.

A parkoló

A parkolóból a "Village" felirat felé induljunk el, ekkor egy kis kacsákkal teli tóhoz jutunk, a terület úgy néz ki, mint egy park. Menjünk el a tó mellett, majd menjünk ki a parkból és a patak felett lévő gyaloghídon menjünk át.

A "Village" felirat

WC a parkban

Tó kacsákkal

A gyaloghíd előtt egy aranyos kis fából faragott bagoly kémleli a környéket:

Thornton Le Dale 5 km-re fekszik Pickering városától a Nemzeti Park szélén. Legnagyobb látnivaló a nádtetős Beck Isle vagy Thatched Cottage, melynek a tetejét a 20. században felújították, így teljes pompájában megcsodálhatjuk az épületet, mely az évek során számtalan naptárban és csokis papíron is megjelent.

A faluban egy patak kanyarog, a Thornton Back, mely szintén a terület látnivalói közé tartozik.

Thornton patak

Miután átmentünk a hídon, forduljunk jobbra. Itt még ma is látható volt a karácsonyi díszítés, a világítások és a hattyúformák a patakban.

Forduljunk jobbra

Thornton patak karácsonyi díszítéssel

Menjünk át az út másik oldalára. Nemsokára elhaladunk a Lady Lumley szegényház /Almshouses/ mellett, melyet 1670-ben építettek egy iskolával együtt, hogy 12 falusi szegény embernek lakhatást nyújtsanak. 2014-ben a 12 lakás restauráláson ment keresztül. Már egy ideje lakatlanok, mivel korspecifikus épületté nyilvánították. A régi iskola / Old Grammar School/ 200 diáknak adott helyet és egészen a 20. századig használatban volt. Ma már más célokra használják.

Szegényhézak /balra/

Amikor egy újabb /aszfaltozott/ hídhoz érünk a patak felett forduljunk balra. Itt látható a híres nédfedeles ház, mely ma már múzeumként működik.

A nádfedeles ház

Visszanézve a hídra

A nádfedeles ház közelebbről

Elérkezünk egy újabb hídhoz a patak felett, ezen is menjünk át, majd forduljunk balra.

Hóvirágok

Ahol a patak az út alatt fut, van egy kis ösvény jobbra, arra kell továbbmennünk.

Ahol a patak a víz alatt fut

Folytassuk tovább egyenesen az ösvényen, a patak legyen mindig bal kézre. Több kapun is át fogunk menni.

Az ösvény

Az egyik fán ottmaradtak a karácsonyi díszítések, rénszarvas, csillagok és különböző más díszek. Jól mutatott rajta.

Fagomba

A jobbra elterülő zöld táj

Csirkék egy tanyán

Megérkezünk Ellerburn piciny falucskájába, mely ugyan nem önálló település, Thornton Le Dale-hez tartozik. Itt lesz egy híd balra, menjünk át rajta és pont a falu templománál fogunk kikötni. Vegyünk néhány pillantást a régi épületre és jobbra néhány falusi házra.

Néhny ház a faluban

A St Hilda templomot a Whitby apátság első apátnőjének tiszteletére állították és messze ez a legrégebbi templom a területen. Az eredeti épület egyszerű fából készült kápolna volt és a jelenlegi templom legalább 1050-ig nyúlik vissza, de még ennél korábbról származó vésett templomköveket is tartalmaz. A templom a 20. század elején több restaurációs folyamaton is keresztülment.

A templom és bejárata

St Hilda templom

A templomnál forduljunk balra és menjünk vissza Thornton le Dale falvába az aszfaltos úton.

Visszaérkezve a faluba forduljunk jobbra, majd hamarosan balra egy fából készült kaput találunk "Public footpath" felirattal. Menjünk át rajta.

A fa kapu

Menjünk tovább előre ezen a gyalogúton. Elhaladunk balra egy farm mellett. Itt volt két nagyon aranyos póniló. Ahogy megálltunk, azok kis gondolkodás után elkezdtek felénk jönni. Várták, hogy adjunk nekik valami kaját, nagyon cukuk voltak. Kaptak egy kis füvet, örültek is neki.

Miközben etettük a pónikat, mögöttük két fácán szaladt át a távolban. Nagyon gyorsak voltak, úgyhogy kicsit homályos lett a kép.

Fácánok

Mikor kiérünk az aszfaltos útra egy kereszteződéshez, menjünk tovább egyenesen. Hamarosan visszaérkezünk Thornton le Dale belvárosába.

Bagoly egy épületen

Itt ugyanazon az úton visszatérhetünk a parkolóba a parkon keresztül, amerről jöttünk vagy elmehetünk még a templom felé és akkor a parkoló bejáratánál megyünk vissza a parkolóba, amerre autóval is mentünk. Mi az utóbbit választottuk.

Egy ház falán

Thornton Le Dale Metodista Kápolnáját 1909-ben építették és 180 ember befogadására képes. A faluban ezt a templomot használják a legtöbb eseményre.

Metodista Kápolna

Hall Farm

Kopogtató egy ajtón

Focipálya a parkoló mellett

Már a parkoló területén, a focipálya mellett egy gyalogútra figyeltem fel. Nem is a gyalogút volt érdekes, hanem egy hatalmas kerületű fatörzs az út elején. Közelebb mentem, mert ezt muszáj volt megnéznem.

A hatalmas fatörzs, legalább 4 méteres kerülettel

A fa

Ezután visszamentünk az autóhoz és elindultunk hazafelé. Elég rossz idő volt egész nap, elég hideg volt és a nap sem sütött ki végig, de az esőt legalább elkerültük. Mikor Leedsbe visszaértünk, akkor kezdett már esni.