2019. január 19., szombat

Lincolnshire Wolds és Sutton On Sea

2019/01/15.

Kirándulás Lincolnshire-ben

Lincolnshire Anglia egyik nem-nagyvárosi és ceremoniális megyéje az East Midlands régióban. Közigazgatási székhelye Lincoln. A nem-nagyvárosi és ceremoniális megye közötti különbség, hogy utóbbihoz hozzátartozik még North Lincolnshire és North East Lincolnshire egységes hatóság /unitary authority/ is. A két önkormányzati hatóság azonban a Yorkshire and the Humber régió része, így a ceremoniális Lincolnshire megye egyszerre két régióhoz is tartozik.

Észak-Lincolnshire-ban a betelepülő angolszászok megalakították a Lindsey Királyságot, amely a 7. század végéig állt fenn, majd Mercia bekebelezte. 865-ben Csontnélküli Ivar vikingjei itt szálltak partra és teleltek át, hogy később meghódítsák Kelet-Angliát és létrehozzák a Danelaw-t, amelynek Lincolnshire is a része volt. A területet sokáig Lindseyként emlegették, így szerepel a 11. századi Domesday Book-ban is. A normann hódítás után Normadiai Vilmos megépítette Lincoln várát, a birtokokat pedig hívei között osztotta szét. A középkorban számos apátság épült Lincoln és Boston között és a régió a juhtenyésztéséről és a bostoni központú gyapjúkereskedelméről lett híres.

A mai nap először egy túra keretében South Thorby-ba látogattunk, mely a Lincolnshire Wolds része, majd meglátogattuk Sutton On Sea tengerparti várost.

Lincolnshire Wolds túra - South Thoresby

A séta során a történelem és a vadvilág váltakozik az ősi Wolds valley-ben. A wolds jelentése dombvidék, tehát a Lincolnshire Wolds nem más, mint dombok sorozata Lincolnshire megyében. Megkapta a kiemelkedő szépségű terület jelzőt /AONB/ és ez a legmagasabb terület kelet Angliában Yorkshire és Kent között. Nagyjából párhuzamosan fut az Északi-tenger partjával. A vonzó tájképet dimbes-dombos mészkő-hegyek, homokkő és agyagos területek képezik.

A Lincolnshire Wolds a prehisztorikus idők óta lakott volt és a ma megjelenő tájra nagymértékben hatott a jelen és a régmúlt mezőgazdasági tevékenysége.

Túra táv: 5,24 mérföld
Minimum szükséges idő: 3 óra
Legmagasabb pont: 88 méter
Szintkülönbség: 69 méter
Nehézségi fok: Könnyű
Parkoló: A The Vine Inn parkolója /postcode: LN13 0AS/

Az út egy része pisztráng jellel van jelölve. Sajnos nem mindenütt. A GPX file innen letölthető /csak kattintsunk a jobb felső sarokban lévő letöltés jelre/, majd ViewRanger-ben  vagy más GPX megnyitására alkalmas programban megnyitható.

A séta a The Vine Inn-nél kezdődik, innét haladjunk a St. Andrew's Church /Szent András templom/  irányába. Mi nem találtuk meg a Vine Inn-t, úgyhogy a templomtól kezdtük a túrát és ott parkoltunk a közelben egy út melletti leállóban.

A St. András templomot 1738-ban építették egy középkori templom helyén és 1872-ben restaurálták. Egyszerű Gregorián templom. Vörös téglából épült, ólomtetővel és kőfaragással a csúcsán. Figyelemre méltóak a díszes ablakai.

Szent András templom

Díszes ablakok a templomon

Temető a templomkertben

Elhaladunk a The Old Rectory mellett, mely S.S. Teulon építész szépen kidolgozott munkája.

The Old Rectory

The Old Rectory mellett található egy fából készült átjáró, melyen keresztül a mezőre jutunk.  Itt válasszuk a bal oldali gyalogutat - a Swaby Beck /Swaby patak/ felé -, melyen most lovak legeltek.

Fa átjáró

A nagyobbik ló, ahogy észrevett minket jött utánunk, egészen a mező végéig, a kicsi meg követte a nagyot.

Menjünk tovább ezen az ösvényen, a mező szélén, amíg egy újabb fa átjáróhoz nem érünk.

Elvileg az eredeti túraleírás szerint itt a mező környékén valami középkori romokat kellett volna látnunk, de akárhogy nézelődtünk, sehol nem láttunk ilyesmit. Jobbra pedig egy Pisztrángos tavat, amit megtaláltunk, de majd a túra másik részében jobban látható lesz, amikor pont mellette foguk elhaladni.

Újabb fa átjáró

Menjünk át a Calceby Beck /Calceby patak/ felett lévő hídon és szeljük át a mezőt. Itt valószínűleg csak egyenesen kellett volna menni, mi balra fordultunk és egész a mező szélén mentünk, de nagyon mocsaras volt arra az út. Így tettünk egy kis kerülőt, de végül visszajutottunk az eredeti útvonalra.

Híd a Calceby patak felett

Ez a terület fontos élőhelye néhány mocsárban élő növénynek, pl. a Réti kakukktorma és a Réti legyezőfű, de persze ezeket télen most nem láttuk. Szalonkák és bíbicfélék is élnek errefelé.

A mező

Halott és szétcincált szalonka a réten

Ismét átkelünk egy hídon egy patak felett, itt tértünk vissza a helyes ösvényre. A Calceby patak és a Swaby patak is a Great Eau folyóból ágazik ki, mely az Északi tengerbe ömlik Saltfleet Haven-nél. Az Eau egy Lincolnshire-ből származó szó a folyó megnevezésére.

A híd után balra az út áthalad a Swaby völgyön.

Itt végre megtaláltuk az első pisztráng jelet az úton:

Mikor egy újabb kereszteződéshez érünk, forduljunk jobbra, a Green Lane-re. Folytassuk tovább az ösvényen egészen addig, amíg az aszfaltos úthoz nem érünk.

Itt menjünk jobbra

Egyszerre felröppenő apró madarak

Miután elérkeztünk az aszfaltos úthoz, forduljunk jobbra a Belleau Bridge Trout Farm felé, mely egy pisztráng farm és bal kézre lesz.

Kiérünk az aszfaltos útra

Belleau Bridge Trout Farm a fák mögött

A Farmmal szemben jobbra találunk egy fa átjárót, menjünk át rajta és haladjunk a gyalogúton a folyó mellett.

Fa átjáró

Jobbra látható a pisztrángos tó, amit az elején már említettem. Sajnos pisztrángokat nem láttunk benne. A tó környékén gémek és jégmadarak is élnek.

Ha a tónál balra nézünk, látunk egy nagy mezőt, itt állt régen a South Thoresby Hall. A hosszú téglafal mögött volt a konyhakert. Az ösvény egy kapu átjáró felé halad, menjünk át rajta, majd hamarosan vissazérkezünk a templomhoz.

Téglafal

A templomtól menjünk felfelé, ahol néhány ház áll. Jobbra, a házak között találunk egy gyalogutat, mely pisztráng jellel van jelölve. Arra kell mennünk. Elhaladunk az Old School Room mellett, majd nemsokára lesz egy kapu, azon menjünk be. Kicsit furcsának fog tűnni, mert olyan, mintha magánterületen járkálnánk, de itt halad a hivatalos gyalogút, úgyhogy nyugodtan mehetünk.

A pisztrángos irányjelző

Az Old School Room

Old School Room

Madáretető a fán

A Field Cottage mellett találunk egy átjárót, melyen át kell mászni, amin a birkalegelőre érkezünk. Csak menjünk át rajta egyenesen a következő átjáróig, utána egy magas sövénnyel végigültetett gyalogútra érkezünk, majd ha azon is átmentünk, kijutunk az aszfaltos útra.

Egy birkaszobor a Field Cottage udvarán

Az átjáró a Field Cottage mellett

A birkalegelő

A sövényes gyalogút

Kijutottunk az aszfaltos útra

Az aszfaltos útnál forduljunk balra a Limepits Farm felé.

Limepits Farm

Már nyílnak a hóvirágok

A kereszteződésnél forduljunk jobbra, a Haugh Lane-re. Ezen az úton elég sokáig kell mennünk, egészen addig, amíg el nem érjük jobbra a public footpath feliratű ösvényt, ott forduljunk a gyalogútra.

Haugh Lane

Elhaladunk az Old Holly Cottage mellett

Közben bal kézre egy mészkőbánya mellett haladunk el, de ezt csak akkor látjuk, ha felmászunk a kerítéshez.

Mészkőbánya

Haugh Lane

Lincolnshire Wolds, avagy Windows háttérkép

Sout Thoresby zöld területein vadnyulak élnek, amiket ha szerencsénk van láthatunk is a túra során. Sajnos mi csak egy halott nyuszit láttunk félig kibelezve az út szélén.

Halott nyuszi

A public footpath feliratú ösvény

Az ösvényen kövessük a gyalogutat egyenesen, ne térjünk le semerre. Közben figyeljük meg a tájat, mintha a Windows alap háttérképet látnánk. Nemsokára egy kereszteződéshez érünk, itt forduljunk jobbra.

Szerencsére mi nagyon szép időt fogtunk ki aznap, végig sütött a nap és felhő is csak elvétve volt az égen. Így ez a táj nagyon szépen mutatott, de felhős időben valószínű nem mutatott volna ilyen jól.

Balra a Haugh Manor Farm áll, az ősi Bolle család otthona. A farm mellett balra, mely a gyalogútról nem látható, a St. Leonard templom bújik meg, melyet érdemes közelebbről is megnézni, ha valakinek van kedve elsétálni odáig.

Haugh Manor Farm

Fakéreg gomba

Visszanézve a gyalogútra

Mikor kiérünk az aszfaltozott útra, szemben az út másik oldalán van egy újabb ösvény, arra kell haladnunk tovább.

Elszáradt gabonamező

Mikor egy újabb aszfaltos út közelébe érünk, ne menjünk ki az útra, hanem folytassuk tovább az utat a jobb kézre lévő kapun át, majd az elágazásnál forduljunk balra. Nemsokára elérjük ismét az aszfaltozott utat, ott forduljunk jobbra.

Az útra kiérve, balra a sövényen túl észrevettünk egy tavat vadkacsákkal. Csináltunk róluk néhány képet, de nem volt könnyű fotózni, mert mindig belelógott valami.

Sövény az út mellett

Az úton haladva hamarosan elmegyünk egy autójavító Garázs mellett. Csak folytassuk tovább az úton, egészen addig, amíg vissza nem érkezünk South Thoresby falujába a parkolóhoz.

Vissza South Thoresby-be

Utcakép - South Thoresby

A falu első házán lengedező zászló

A túrát kb. 3 óra alatt teljesítettük. Még fiatal volt az idő, ezért úgy döntöttünk, hogy leugrunk a legközelebb lévő tengerpartra, Sutton On Sea városába, mely 20 perces autóútra található South Thoresby-től.

Sutton On Sea

Sutton On Sea /eredetileg Sutton in the Marsh/ egy pici városka hosszú homokos tengerparttal az Északi-tenger partján. A település arról híres, hogy nagyon alacsony árapály esetén látható annak az ősi erdőnek a maradványa a tengerparton, mely a 3000 évvel ezelőtti tengerszint emelkedés során került a víz alá. Tehát a területet az ősidőkben erdő borította. A középkorban a tengeri árvíz időszakos problémát jelentett. A települést legutóbb 1953-ban öntötte el a víz, amikor egy hatalmas vihar következtében 10 méteres hullámok keletkeztek.

A parkoló mellett

A tengerpart mellett van egy viszonylag nagy parkoló, ahol 2 órát ingyenesen lehet parkolni, de egy egész napos jegy is csak 2 font.

Először is egy WC-t kerestünk, szerencsére találtunk is a part közelében, kissé eldugott helyen, a színes házak mögött.

Szintén a színes házak mögött áll az a látványos szökőkút, melynek közepén egy horgony található, körülötte a víz pedig hol alacsonyabbra, hol magasabbra csap fel.

Horgony szökőkút

A szökőkút bal oldalán egy növényekkel beültetett csónak áll.

A csónak

A város

Mielőtt tüzetesebben megnéztük volna a tengerpartot, sétáltunk egyet a városban, hátha találunk ajándékboltot. Kifejezetten ajándékbolt ugyan nem volt, de az egyik üzletre ki volt írva, hogy 50%-os árengedmény, úgyhogy bementünk oda és ott volt néhány ajándéktárgy is. Végül csak egy hűtőmágnest vettünk.

Bacchus Hotel

Túl nagy látványosságokat ne keressünk ebben a piciny városban, de mindenesetre tiszta és rendezett.

Metodista templom

Végül visszatértünk a tengerpartra. Előtte egy aranyos kis tér áll, mely szépen ki van építve, egy mesterségesen létrehozott lépcsős tavacskával a szélén.

A téren található egy emlékmű a háborúkban elesettek tiszteletére.

Háborús emlékmű

Lépcsős tavacska

A tér és a város

Sutton On Sea kék zászlós stranddal rendelkezik, mely azt jelöli, hogy a vize rendkívül tiszta. A melegebb napokon fürdni is szoktak benne, persze ne várjunk olyan vízhőmérsékletet, mint a medeterrán országokban.

Nem volt még teljesen dagály, de nagyon jött a víz kifelé, időnként egész nagy hullámokkal.

Télen a tenger mindig sok hordalékot sodor ki a partra, ebben az időszakban lehet a legkönnyebben kagylókat gyűjtögetni. Ilyenkor ha van egy kis türelmünk hozzá, akár egész nagy és ép példányokat is lehet találni.

Nem csak kagylókat, hanem más tengeri élőlények maradványait is partra sodorta a víz. Volt ott pl. kis zöld tengeri sün, rákollók és különböző más rák testrészek és valami hosszú tüskés tetejű is, amiről nem tudtam eldönteni mi lehet.

Tengeri sün és kagyló

Rák és kagylók

Furcsa tüskés valami

A sétány mentén a színes tengerparti kunyhókkal és a tengerre néző padok sorával ideális helyet találunk a kikapcsolódásra és a friss levegőre. A kisgyermekesek számára is rengetetg elfoglaltság található. A meleg nyári napokban az újonnan felújított szabadtéri vízi játszótér, trambulin, teniszpálya és ugrálóvár várja a gyerekeket, vagy a nedvesebb időjárás esetén a tengerparti bárban lelhetünk menedéket, ahol családi játszószoba is van. A kis kunyhókat ki is bérelhetjük.

Lenézve a színes házak mögött

Naplemente

A terület 2 óra alatt bőven bejárható, mi sem időztünk ott többet, főleg, hogy kezdett sötétedni és egyre hidegebb lett, úgyhogy visszasétáltunk a parkolóba és elindultunk hazafelé.