2021. június 6., vasárnap

Cornwall - 4. nap - Polperro és Looe

2021/04/30 - 2021/05/04.

Cornwall

4. nap

Városnézés

Éjszaka hatalmas szél volt, nagyon rosszul aludtunk. Mindig arra ébredtem, hogy süvöltve nekicsapódik a karaván oldalának, attól féltem, hogy ránkborítja az egészet. Az eső is esett, a szél pedig nekifújta az esőcseppeket az ablaknak. Borzalmas idő volt. Reggelre a szél kissé alábbhagyott, de 8 óra után elkezdett újra esni, ezért nem siettünk nagyon a felkeléssel. 40 mérföld/órás szelet és csapadékot mondott mára, ezárt sokáig agyaltunk, hogy mi legyen a mai program, vagy hogy egyáltalán érdemes-e valahova elindulni ilyen időben. Aztán 10 óra körül elállt az eső és úgy döntöttünk, hogy elmegyünk Polperroba várost nézni.

Polperro

Polperro egy igazi cornwalli halászfalu, melynek festőisége bármelyik itáliai halászfaluéval vetekszik, afféle kalózos jellegű, én simán el tudnám itt képzelni egy kalózfilm forgatását. Sziklás hegyoldalak, fehérre meszelt házak, szűk utcácskák jellemzik a falut, kikötőjében halászbárkák ringatóznak.

A falu elején van egy hatalmas parkoló, innét nem is tanácsos kocsival tovább menni, elvileg nem is engedélyezett, mert később nem lesz parkolóhely, ráadásul a szűk utcácskákban nem lesz egyszerű megfordulni. Páran beleestek ebbe a hibába. A parkoló fizetős, de nem annyira drága.

A parkolóból kifelé menet ajándékbolt várja az idelátogató turistákat. Mi is benéztünk és vettünk hűtőmágnest, nagyon jól néztek ki. Vettünk egy kis üvegcsét is, amire az volt írva, hogy "gyűjts bele homokot a kedvenc tengerpartodról". Végül nem gyűjtöttünk bele, de majd legközelebb, ha olyan helyre megyünk.

Ajándékbolt

Egy látványos fogadó

A szél itt bent a faluban nem érződött annyira, de a levegő eléggé le volt hűlve. Szerencsére az eső nem esett. Örültünk neki, hogy végül úgy döntöttünk elindulunk valamerre és nem maradtunk a karavánban, mert annyira azért nincs rossz idő. Sőt, igazából abszolút tűrhető volt az időjárás. Csak beijesztettek a hatalmas széllel.

Polperro Községháza

Keresztelő Szent János plébániatemploma

Egy kisebb tér mellett haladtunk el, itt még pálmafák is láthatók, emiatt kissé mediterrán hatású. Mellette csörgedezik egy kis patak, mely ezen a részen házak között halad keresztül.

A házak közt áthaladó Pol folyó

A parkolótól futó utca egészen a kikötőig vezet lefelé, mely arról híres /vagy inkább hírhedt/, hogy a régi időkben itt tevékenykedtek az adózás alól kibújni szándékozó csempészek. A Polperro-n keresztül folytatott csempészkereskedelem sikerének nagy részét Zephaniah Job, egy helyi kereskedő irányította, aki „csempész-bankár” néven vált ismertté. A kikötő körül sorakoznak a halászok régi házai, melyek szinte érintetlenül fennmaradtak. A kikötőből hajókirándulások is indulnak, melyek során néha delfinek és fókák is láthatók. Sajnos most ezek a turistahajók nem üzemeltek.

A kikötő mellett található a Blue Peter Inn vendéglő és kocsma, melynek kívülről igazi kalózos feelingje van.

A kikötő mellett van egy kis homokos strand, mely mögött a Chapel Cliffs sziklái magasodnak. Az egyik sziklában egy barlang is található, mely csak apály idején tekinthető meg belülről. Maga a strand is csak apály idején használható. Itt a parton jóval erősebb volt a szél, elég nagyok voltak a hullámok is. Éppen kezdett visszahúzódni a víz, de a barlanghoz még nem tudtunk lemenni.

Chapel Cliffs

A házak alatt a barlang bejárata

Sétálgatva a kanyargós keskeny utcákon a fehér házak között, egy érdekes, kagylókkal kirakott házat találtunk, melyet a helyiek "Shell house", azaz kagylóházként emlegetnek. Nagyon jól nézett ki.

A The Warren meredek utcácskájának végében padok voltak kihelyezve, amik tökéletes helyet nyújtanak egy kis piknikhez. Mi is kihasználtuk a lehetőséget és leültünk enni a magunkkal hozott kajából.

A The Warren utcáról van egy kis leágazó ösvény, mely a tengerpartra vezet lefelé. Ott egy apró kis világítótorony rejtőzik, a Spy House Point Lighthouse. A jelenleg látható tornyot 1911-ben építették.

Egy kis vörösbegy jött oda hozzánk valami kajáért kuncsorogva. Szerencséjére volt nálunk valami, amiből meg tudtuk kínálni. Nagyon cuki volt, ahogy a szél borzolta a tollazatát.

Mire visszasétáltunk a kikötőbe a víz teljesen visszahúzódott, most a halászbárkák nagy része a nedves homokon állt. Kicsit máshogy festett így az egész.

A kikötő melletti házak között megkerestük melyik út vezet a Chapel Cliffs-hez és felsétáltunk oda. Fönt az egyik ház kapujában egy ötletes figura rendezgette a hálót. Vele szemben a túloldalt pedig egy régi bicikli lógott a falra akasztva. Ahogy kicsit tovább mentünk nagyon szép kilátás nyílt innét fentről a kikötőre és a túloldalt lévő The Warren-re.

Egy lépcsős gyalogúton közelebbről is megnézhettük a Chapel Cliffs-t. A sziklák között egy kis házikó áll, valószínűleg csónakház lehetett.

A Chapel Pool is itt található, mely egy eldugott, sziklákkal körülvett kis medence. Az alábbi képen látható, ha minden igaz, az amelyik a kép bal szélén van. Sajnos most a vad hullámok miatt nem igazán lehetett megállapítani melyik az pontosan, mert a víz összefolyt. Apálykor és szélcsendben a sziklák teljesen körülhatárolják egy valódi kis medencét alkova.

Most hogy az víz teljesen visszahúzódott, meg tudtuk nézni a kis barlangot a kikötő mellett. Belül látványos vörös sziklákból állnak a falak, de elkelt volna ide is egy zseblámpa.

Nagyjából már mindent láttunk a faluban, még találtunk egy utcát, ahol nem jártunk, megnéztük azt is, de nem volt annyira látványos, mint a többi. Az eső is elkezdett esni, de szerencsére csak szemerkélt. Lassan elindultunk vissza a parkolóba.

Looe

Looe városa csak néhány perces autóútra található Polperrotól. A Looe folyó szeli ketté, egy nyugati és egy keleti részre. A két városrészt egy hét boltíves híd köti össze, de a középkorban két különálló városként működött. Ma már egyet alkotnak. A keleti oldalon található a kikötő és a bevásárló negyed, a nyugati oldal a csendesebb.

A Looe folyón átívelő híd közelében van egy parkoló, ott parkoltuk le az autót és onnét gyalog indultunk felfedezni a várost. Sajnos az idő egyre rosszabb lett, a szél kitartóan fújt, az eső pedig hol esett, hol elállt.

A turista információs központ egy óratornyban található, a Fore Street-en, Looe keleti részén. A környező utcácskákban több ajándékbolt is kínálja portékáit.

Szent Mária templom

A Szent Mária templom utca felőli része

Looe még ma is jelentős halászváros. Kis halászhajókból álló flottája naponta szállítja fogásait a kikötőbe és a város kiváló friss halairól is híres. Egyben a cápahalászat központja is. Mindazonáltal a Looe fő tevékenysége manapság a turizmus, a város nagy részét szállodák, vendégházak és nyaralók foglalják el, valamint számos kocsma és étterem is várja az ide látogatókat.

A két városrészt összekötő hidat 1853-ban építették. Előtte egy 15. századi híd állt a helyén. Ugyanebből a korból több épület is fennmaradt a városban.

Miután a keleti részt bejártuk, megnéztük a nyugati városrészt is. Valóban csendesebb, nyugodtabb ez a környék, kevesebb a látnivaló is. A keleti inkább tűnik belvárosnak, ez a nyugati meg inkább egy külvárosi részhez hasonlít.

Szent Nikolasz templom

Ahol a Looe folyó a tengerbe ömlik, van egy sziklán ülő fóka szobor. Tulajdonképpen emiatt jöttünk át erre az oldalra, ezt akartuk megnézni közelebbről.

Éppenhogy visszaérkeztünk a parkolóba, amikor hirtelen nagyon rossz idő lett, elkezdett szakadni az eső, a szél pedig mégerősebben fújt, mint eddig, ahogy átmentünk a hídon majdnem elvitt minket. A parkolóval szemben megláttunk egy kebabost és mivel nagyon éhesek voltunk, vettünk is, de csak elvitelre lehetett kérni, viszont asztalnál szerettünk volna enni, ezért "hazavittük" a kempingbe. Kissé kihűlt mire odaértünk, egy jó 40 perces votl az út. Az íze nem volt rossz, de ettem már jobbat is, most viszont annyira éhes voltam, hogy ez is jól esett. Bár, amikor megláttam, hogy sült krumplit nem adtak hozzá, csak pitát, kissé csalódott lettem. Ennek ellenére majdnem az egész elfogyott.

Éjszaka még mindig fújdogált a szél, de már nem volt annyira vészes.