2022. január 13., csütörtök

2022/01/09.

Az északi North Pennines tájain

1. rész

A North Pennines csodálatos tájakkal büszkélkedik, de valahogy mégis ritkán járunk arrafelé, pedig nincs túl messze tőlünk. Ma viszont észak felé vettük az irányt, Barnard Castle városa felé, mely a North Pennines szélén helyezkedik el, a Tees folyó partján. A város egy középkori várromról kapta a nevét és köré épült. Az Északi-Pennine a Pennine-hegység legészakibb szakasza, amely észak-déli irányban halad át Észak-Anglián. Nyugaton Carlisle és keleten Darlington között fekszik. Északon a Tyne-völgy, délen pedig a Stainmore Gap határolja. Eredetileg csak város és kastélynézést terveztünk, de mivel korán végeztünk, még egy közeli apátságot és egy vízesést is sikerült beiktatnunk a mai napra.

Barnard Kastély
/Barnard Castle/

Kastélylátogatással kezdtünk, azzal a kastéllyal, amiről a város a nevét is kapta. Elsőre kicsit furcsa és zavaró volt, hogy a városnak ugyanaz a neve, mint a várnak, de ilyennek is lennie kell. A kastély az English Heritage tulajdonában van, így mi ingyen látogattuk /tagsági nélkül fizetni kell érte/, de sajnos saját parkolóval nem rendelkezik. Találhatók ingyenes parkolók a városban, de mi a kastélyhoz legközelebb esőt választottuk, mert nem volt kedvünk tovább keresgélni, ez a Co-operative mellett található és fizetős.

Előzetesen foglaltam jegyet 11 órára, de nem kötelező, helyben is lehet jegyet vásárolni vagy tagságival ingyen bemenni. Pár percet késtünk, mert előtte még kerestünk egy WC-t, de nem akadtak ki emiatt.

A Barnard kastély látványos erődítménye egy magas szikla tetején áll a város felett, építése a 12. századig nyúlik vissza. A maradványok közé tartozik a 14. századi nagyterem, a 3 szintes őrtorny és a kör alakú, kerek torony, amely Sir Walter Scott-ot /Rokeby/ is megihlette. A kastély a Balliol család fellegvára volt, nevét Bernard de Balliolról kapta, aki a 12. században újjáépítette, hozzáépítve egy szép nagytermet és egy kerek tornyot.

Szivárvány a vár felett

A Barnard-kastély romjai a Tees folyó erdős szurdokára néz, mely természetes védelmet biztosított a várnak, és észak fontosságára és erejére emlékeztet a középkori időkben.

A kastélyt úgy építették, hogy ellenálljon az ostromoknak, és sikeresen visszatartotta II. Sándor skót király csapatait 1216-ban. Később az ifjabb John Balliol, az I. Edward által beiktatott hatástalan skót király elvesztette a várat, amikor ő és a skót nemesség megtagadta a katonai szolgálatot Edwardnak. Az árulónak bélyegzett és a "Toom Tabard" /üres kabát/ gúnyos titulust kapva Balliolt Londonban börtönbe zárták, és elvitték Skóciából a Sors Kövét, hogy az angol királyok koronázási köveként szolgáljon tovább.

A kastély Richard Neville, Warwick grófja, majd Gloucester hercege, később III. Richárd király birtokába került, majd a halála utáni században romokba dőlt. A kastély azonban még a 16. században is védhető volt, amikor Sir George Bowes sikeresen megtartotta a lázadó északi urak csapataival szemben. Noha jelenleg nagyon romos állapotban van, a maradványok még mindig jól mutatják Bernard de Balliol építményének nagyszerűségét.