2020. július 12., vasárnap

Yorkshire Dales - Driuda templom, Hardraw Force, Catrigg Force és Scaleber Force

2020/06/24.

Druida templom és vízesések a Yorkshire Dales-en

A Yorkshire Dales környékére viszonylag ritkán járunk, pedig nincs is messze és nagyon szép helyek vannak arrafelé. Ma egy druida templomot és náhány vízesést látogattunk meg. Kissé később indultunk a tervezettnél, mert semmi nem akart összejönni. Gondoltuk még indulás előtt beugrunk a boltba, de nem működött a pénztár, vagy 10 percet álltunk sorban, miközben nem történt semmi. Nagyon mérgesek voltunk, inkább leraktuk a kosarat a pénztárnál és átmentünk egy másik boltba. Még tankolnunk is kellett, úgyhogy nagyon nyögvenyelősen indult a reggel, de utána már nem volt semmi gond, szépen tudtunk haladni végig.

Druida templom

A Druida templommal kezdtük a programot, mely az Ilton nevű falu közelében található. A postcode majdnem a parkolóhoz vitt, csak kicsit kellett még menni tovább, utána már ki volt táblázva minden. Csak néhány parkolóhely van, ezért figyelik, hogy mindenki úgy álljon be az autóval, hogy ne foglaljon el több helyet a kelleténél. A parkolás becsületkasszás, 2 fontot kell fizetni érte, amit egy kijelölt ládikába kell beledobni.

A parkoló mellett van egy jurtás kemping is, nagyon jól nézett ki, rögtön beindult a fantáziám, hogy milyen jó lene itt megszállni éjszakára, de sajnos a koronavírus miatt ez még mindig nem lehetséges, pedig már nagyon hiányzik egy jó kis kempingezés.

Jurta kemping

A templom egy rövid sétával érhető el, a parkoló utcájából balra fordulva, de szépen ki is van táblázva merre kell menni. Indulás előtt bekentük magunkat napolajjal, mert az előző napi tengerparti csavargásnál elég szépen leégetett minket a nap és nem akartunk tovább rontani a helyzeten. Nagyon meleg volt ma, olyannyira, hogy rövidnadrágot vettem fel, pedig nálam az nagy szám, mert fázós vagyok.

Egy tágas erdei ösvényen vezetett az út, melyet fenyőfák öveztek. Nagyon hangulatos kis erdő ez. Kb. 10 perc gyaloglás után, az erdő kellős közepén meg is pillantottuk a druida templom köveit.

Kevés ismeretes a druidákról, a mágiához, a valláshoz és néha vérszomjas barbarizmushoz kapcsolódó ősi kelta rendről, akik Észak-Európában laktak körülbelül 2000 évvel ezelőtt. A régészek még egyetlen olyan tárgyat sem tudtak felszínre hozni, ami bizonyítaná, hogy milyen is lehetett druidának lenni. Az azonban köztudott, hogy a brit vidéken rengeteg druida hely létezett.

Ez a templom valójában nem eredeti, csupán csak egy 19. századi utánzat, az ismert kőkörök és ókori emlékművek stílusában építve, de leginkább a Stonehenge ihlette. A helyi munkanélküliség csökkentésére építették, William Danby, gazdag földbirtokos megbízásából, aki napi 1 shillinget fizetett a munkásoknak. A Stonehenge-el ellentétben ennek építését semmilyen rejtély nem övezi. A templom 100 láb hosszú és 10 láb magas, álló kövekből felépített egység, mely egy áldozati oltárt és egy síremléket tartalmaz. Danby állítólag remetéket bérelt fel, hogy 7 évig éljenek itt, miközben senkivel sem beszélhetnek, és hagyniuk kell a szakállat és a haját növekedni. Többen is megpróbálkoztak vele az igért járadékért, de kevés sikerrel. Olyan elméletek is napvilágra keltek a templommal kapcsolatban, hogy ezen a helyen az ördögöt imádták.

Ha az építmény mögötti dombra felmegyünk, felülnézetből is megszemlélhetjük a kőtemplomot.

A templom közelében az erdőben itt-ott elszórva szintén találhatók hatalmas kődarabok.

Druida templom
Ilton, Ripon, North Yorkshire, HG4 4JZ

A Hardraw Force felé folytattuk tovább utunkat, mely innen majdnem 1 órányi távolságra volt. Út közben láttunk egy szép hidat, pár méterrel arrébb leállóhely is volt, így hát megálltunk néhány kép erejéig. Sajnos nem tudom pontosan helyileg hol volt, mindenesetre elég látványos kis hidacska.

Hardraw Force

A Hardraw Force a Green Dragon Inn nevű fogadó mögött helyezkedik el. A parkolás ingyenes, de a vízesés megtekintéséhez 4 fontos belépőt kell fizetni. A parkolóban nyilvános WC is van, ami a koronavírus ellenére is nyitva tart. A fogadó zárva volt, csak a jegyárusító helyiség volt nyitva, viszont kávé és tea kapható.

A környező táj

A parkoló a Szent Mária és Szent János templom /St Mary and St John's Church/ mellett helyezkedik el, mely a 19. század végén épült.

St Mary and St John's Church

A jegyárusító hely és a WC épülete

A vízeséshez egy rövid sétával lehet eljutni, célszerű körbemenni és felülről is megnézni, bár kissé sok lépcsőt kell megmászni hozzá, de így láthatjuk honnét zúdul lefelé a hatalmas víztömeg.

A Hardraw Force a Hardraw patak vizén található, a Hardraw Scar erdős, fás mészkő szorosában. Geológiailag a patakmeder és a vízesés medencéje agyagpalából áll, melynek a teteje homokkő, a felső réteg pedig széntartalmű mészkő.

A Hardraw Force felülről

A patak szélén bal felé elsétálva egy újabb kisebb vízesés látható, de sajnos nem lehet közel menni hozzá, csak a vízen át, én azt már nem vállaltam be. A patak alján lévő kőzetek nyálkás mohával vannak benőve, ezért eléggé csúsznak, nagyon kellett vigyáznom, hogy nehogy a vízben végezzem.

Hardraw patak

Ez a látvány azonban még semmi sem volt ahhoz képest, ami odalent várt ránk, ahol megtekinthettük a vízesést teljes valójában. Ha a hídon átmegyünk, a gyalogutat követve, majd jobbra fordulva, szépen körbe lehet menni a területen.

Döglött kisállat

Jobbra fordulva a gyalogúton hamarosan egy csodálatos táj tárult a szemünk elé, melynek végében zúdul a vízesés lefelé.

A vízesés 30 méter mélyre hullik alá, egyetlen összefüggő víztömegként, mely egyenesen, lépcsők nélkül zuhan a mélybe. A Robin Hood, a tolvajok fejedelme c. filmben forgatás helyszínéül szolgált, itt kapja el Maid Marian, amint Robin Hood egy vízesés alatti fürdőben lazul.

A vízesés mögé lehet menni, onnét egy másik arculatát mutatja, mintha egy sűrű esőfátyol mögött lennénk, nagyon jól néz ki.

A vízesés mögötti kőzet nagyon érdekes volt, kézzel darabjaira lehetett bontani, annyira lazán kapcsolódtak egymáshoz a rétegek. Azon csodálkoztunk, hogy lehetséges, hogy még egyben van és nem omlott le?

Hardraw Force
The Heritage Centre, Hardraw, Hawes, Leyburn, North Yorkshire, DL8 3LZ

Catrigg Force

A Catrigg Force a Stainforth nevű falutól kb. 1 mérföldre található, melyet úgy is megközelíthetünk, hogy a faluból indulunk el a Goat Lane-en, a Stainfort patak mellett. Mi azonban egy másik irányból, a Winskill Stones irányából mentünk. A távolság oda-vissza kb. így is ugyanannyi, de mivel a postcode ide hozott minket, mi ebből az irányból sétáltunk le a vízeséshez.

Túra táv: 1,96 mérföld /3,15 km/
Minimum szükséges idő: 1-2 óra
Legmagasabb pont: 371 m
Legnagyobb szintkülönbség: 3 m
Nehézségi fok: könnyű
Parkoló: A BD24 9PZ postcode környékén, egy út melletti leálló a Winskill Stones közelében.

A térkép

A túra GPX file-ja innét letölthető: link, az alábbi módon:

Regisztrálj az oldalra vagy lépj be, majd az általam megadott link oldalán a "Menü" alatt  válaszd az "Export to GPX" menüpontot, mely elmenti a filet, ami aztán a mobilra letöltött Viewranger programból megnyitható.

A parkoló

Kissé bajban voltunk, hogy merre is keressük a vízesést, ezért a ViewRanger programot hívtam segítségül, hogy mégis lássuk, hogy merre megyünk. A Google térkép alapján azt nagyjából tudtuk hol kell a vízesést keresni, reménykedtünk benne, hogy a térképen jelölt gyalogutak oda fognak vinni minket. Eredetileg ugyanazon az úton akartunk menni oda-vissza, de visszafelé kicsit elnéztük, így tettünk egy teljes kört.

Erre indultunk el

Az utunk a Winskill Stones mellett vezetett végig, ahol látványos mészövek sorakoznak egymás mellett. Nagyon hasonló, mint a Malham cove Limestone pavement-je, csak az azért ennél sokkal látványosabb, de nekem egyből az ugrott be róla.

Winskill stones

Az út felét aszfaltozott úton, a másik felét pedig jól járható gyalogúton tettük meg. A táj tipikus Yorkshire Dales-i, nekem nagyon tetszett.

Már-már tikkasztó hőség volt, szerintem a 30 fokot simán érte a hőmérő higanyszála, ami itt Angliában olyan, mintha lenne vagy 40 fok. A mezőkön legelésző bárányokon is látszott, hogy nehezen viselik, lógó nyelvvel pihentek az árnyékosabb helyeken.

Kicsit fura volt, hogy semmilyen útjelző táblát nem láttunk a Catrigg Force nevével ellátva, már majdnem azt hittük, hogy rossz irányba megyünk, amikor megpillantottunk egy kaput, rajta a vízesés nevével. Hurrá, megtaláltuk! Először elmentünk jobbra és megszemléltük felülről is, de innét nagyon keveset lehetett látni belőle.

A vízeséshez egy erdei ösvényen keresztül juthatunk le.

Végül megpillantottuk a kaszkádot, mely mélyen a szurdokvölgyben fekszik, egy teljesen eldugott helyen, ahol olyan érzése van az embernek, mintha egy titkos, mágikus helyen lenne. Ahogy felülről láttuk, abszolút nem gontoltuk volna, hogy itt lent egy ilyen csodás környezet rejlik. A víztömeg 6 méter magasból áramlik lefelé, közben több lépcsőn is keresztülhalad, majd egy medencébe érkezik, amiben gyakran szoktak fürödni is.

A jó idő miatt ma elég sokan voltak itt és önfeledten pancsoltak a vízben. Én nem néztem milyen volt a hőmérséklete, de tekintettel arra, hogy folyamatosan árnyékban van, nem hiszem, hogy annyira alkalmas lenne fürdőzésre, legalábbis ami engem illet. Maga a vízesés és a környezete azonban kétségkívül gyönyörű.

Döglött kisállat a vízben ebihalakkal

Elindultunk visszafelé a parkolóba, de mivel emlékezetből mentünk, sikerült másik irányba elindulni, mint amerről jöttünk, de így sem volt semmi gond, mert ez az út is visszavitt a parkolóhoz.

Scaleber Force

Mai utolsó megállónk a Scaleber Force, ami olyan kozel volt az előző vízeséshez, hogy kár lett volna kihagyni. A postcode kissé megtréfált minket, ahány GPS-be volt beírva, annyiféle utat mutatott, míg végül Google térképen rákerestem a vízesés neve szerint, úgy már pont jó helyre vitt. Kijelölt parkolóhelyek nincsenek, de több helyen is lehetőség van az út szélén megállni. Nekünk sikerült pont a vízesés felé vezető ösvénynél megfelelő helyet találni.

A környező táj

Ösvény a vízesés felé

Egy rövis sétával juthatunk le a vízeséshez, egy erdei ösvényen keresztül. Ezt volt a legkönnyebb megközelíteni az összes közül. Felülről is látszik valamennyire a fák között, de ha teljesen látni akarjuk, akkor le kell mennünk a lépcsős gyalogúton.

A vízesés felülről

12 méter magasról hömpölyög lefelé a víz és azon a helyen található, ahol a Stockdale patak a Scaleber-híd alatt áramlik, mielőtt több mészkőből álló sziklás lépcsőn át a Scaleber erdőbe ömlene.

Nekünk kicsit csalódás volt, mert ahhoz képest, amilyen képeket láttam róla, most alig csörgedezett a víz. Eső után valószínűleg sokkal szebb látványt nyújt.

Senki nem volt itt rajtunk kívül, úgyhogy élvezhettük a csendet és a nyugalmat. Ez a vízesés tetszett a legkevésbé a háromból, de a mai nap ismét nagyon szép helyeket fedeztünk fel. A Yorkshire Dales még mindig rengeteg mindent rejt magában, amiket idővel majd biztosan felkeresünk.