2020. július 17., péntek

Costwolds - 2. rész - Chipping Campden és Kenilworth Kastély

2020/07/04 - 2020/07/05.

Kirándulás a Costwolds északi részén

2. nap

Reggel 8 óra körül ébredtünk, én nagyon rosszul aludtam, egész éjjel fújt a szél, a sátorba is befújt a kis szellőző réseken, nagyon idegesítő volt. Hajnalban alábbhagyott, akkor tudtam egy kicsit aludni. Álmosan keltem, jó lett volna még aludni egy kicsit, de ma szerettük volna megnézni Chipping Campdent, utána pedig 3 órára időpontunk volt egy kastélyba, úgyhogy ha nem akartunk rohanni a városnézéssel, akkor kénytelenek voltunk időben elindulni. 9 óra környékén sátrat bontottunk, fél 10 körül már útra készen álltunk.

Chipping Campden

10 óra környékén érkeztünk Chipping Campdenbe, találtunk egy parkolót közel a belvároshoz, ami ingyenes volt és szinte teljesen üres. Örültünk is neki, hogy itt legalább nem kell körözgetnünk, mire parkolóhelyet találunk. Nagyon éhesek voltunk és szinte minden kajánk elfogyott, úgyhogy először is egy boltot kerestünk, mert ha a kajáldák nyitva is voltak, ilyenkor még úgyis csak angol reggelit szolgálnak fel, abból meg nem kérünk. A falucska főutcáján a High Street-en találtunk egy Co-opeartivot és bementünk oda, majd leültünk a szemközti buszmegállóba és megreggeliztünk.

Chipping Campdem kicsi és elegáns mezőváros, a Costwold népszerű célpontja. Mézszínű kőházaik szinte teljes mértékben megőrizték eredeti formájukat. A chipping szó a régi angolból származik, piacot jelent. A középkorban gazdag gyapjúkereskedelmi központ volt. A város a 102 mérföld hosszú gyalogút, a Costwold way végpontja.

A városközpont szívében áll a falu leglátványosabb épülete, a régi piaccsarnok. Sir Baptist Hicks építette 1627-ben és a mai napig használatban van, annak ellenére, hogy ma már műemléknek számít. Az épületet menedéknek szánták a kereskedők és mezőgazdasági termelők számára. 1940-ben tervezték a csarnok eladását, de a helyiek összedobták a pénzt a megvásárlásához, majd a National Trustnak adományozták.

A régi piaccsarnok

A Market Cross a piaccsarnok tere, itt egy emlékmű is található, valamint erről a pontról indul a Costwold way /vagy épp itt ér véget, attól függően melyik végéből kezdjük/.

Market Cross

A Market Cross és a piaccsarnok

Baptista templom

The Noel Arms hotel

St Catherines Catholic Church

Találtunk egy gyalogutat két ház között, megnéztük, hova vezet, de csak egy legelőhöz. Vissza is fordultunk hamar.

Ezután találomra mentünk azokba a mellékutcákba, amerre még nem jártunk. Nagyon szép volt az egész falu.

Itt-ott találtunk nádtetős házakat, ebben a faluban sokkal több volt, mint tegnap Broadway-ben.

A faluba jövet a kocsiból nagyon szép nádtetős házakat láttunk, azokat szerettük volna megkeresni, de nem igazán tudtuk merre induljunk el. Egy nagy kitérővel nagy nehezen odajutottunk, de miután megnéztem a térképet, rájöttem, hogy a városközpontból egyszerűbben is eljuthattunk volna, kerülő nélkül.

A falunak ezen része olyan volt, mint egy tündérvilág, errefelé több nádtetős házat is találtunk, amik tipikusan olyanok voltak, mint a mézeskalács házikók. Szinte azt várta az ember, hogy mikor jelenik meg az ajtóban egy tündér vagy valamelyik mesebeli alak.

Visszafelé már másik úton mentünk, a GPS szerint, erre jóval rövidebb volt.

A Gravel ház a Campden egyik legrégebbi épülete, a 14. századból maradt fent. A napóra és a vízköpő is eredeti rajta.

Gravel ház

Benéztünk az Ernest Wilson emlékkertbe. Ernest Wilson, vagy más néven a "Kínai" Chipping Campdenben született. Később elkezdett növényvadászatot folytatni Kínában, Japánban, Koreában és Tajvanon. Utazásai során több, mint 1200 féle növényt fedezett fel és hozott vissza, köztük az egyre népszerűbb zsebkendőfát. A kert nem túl nagy és nem is annyira látványos, de volt benne egy fa, aminek nagyon érdekes fényes vörös kérge volt.

Tibeti cseresznyefa

Visszamentünk a parkolóba berakni a reggel boltban vásárolt és megmaradt cuccot, majd elmentünk a templom felé, amit már megérkezésünkkor is láttunk messziről.

Hatalmas törzsű fa a parkoló mögött

A hatalmas Szent Jakab Costwold gyapjú-templom /Cotswold wool Church of St James/ középkori oltárrészt, koporsót és extravagáns 7. századi emlékműveket tartalmaz.

A templomba nem lehetett bemenni, csak a kertjébe, ahova egy nagyon szép fákkal beültetett gyalogút vezetett.

A templom kertjéből át lehetett látni a két Banqueting House-ra /a keleti és  nyugati házak/, melyek vidéki házként szolgáltak, nagy kertekkel. Sajnos csak évente 22 napot tartanak nyitva, úgyhogy nagy szerencse kell hozzá, ha valaki közelebbről is látni szeretné.

A templom kertje

A keleti Banqueting House

A Banqueting házak bejárata

A Court Barn kapujának kis résein is bekukucskáltunk, innét kicsit jobban látszottak a Banqueting házak.

A keleti Banqueting ház

A nyugati Banqueting házak

Régi út

Még visszamentünk ahhoz a WC-hez, amit találtunk a sétálgatás során. Kissé sietősre kellett vennünk a tempót, mert 2 órakor mindenképp el kellett indulni innét, ha nem akartuk lekésni az időpontunkat a kastélylátogatáshoz. Végül pár perccel 2 előtt el tudtunk indulni, úgyhogy minden rendben volt.

Kenilworth Kastély

Már nem a Costwold területén helyezkedik el, azonban hazafelé pont útba esett, ezért foglaltam jegyet az English Heritage által üzemeltetett Kenilworth történelmi városában álló kastélyba. 3 órára szólt a jegyünk, de majdnem fél órával hamarább érkeztünk. Ettől függetlenül nem kellett várnunk, azonnal beengedtek.

Kis nyilacskák voltak kihelyezve a területen, csak arra volt szabad menni, amerre a nyilak mutattak, a vírus miatt nem lehetett össze-vissza mászkálni sajnos.

A Kenilworth kastélyt az 1120-as években alapították egy hatalmas Normann nagytorony körül, melyet a 13. század elején János király jelentősen kibővíttetett. A 12. században olyan nagyságokat fogadott, mint John of Gaunt, Simon de Montfort, az író Walter Scott vagy maga I. Erzsébet királynő. A falai tanúi voltak a Rózsák háborújának és az angol forradalom alatti harcoknak is. A kastély erődítményei képesek voltak ellenállni a szárazföldi és a vízi támadásoknak is. Leicester grófja a 16. században divatos reneszánsz palotává alakította.

A kastélyhoz egy Erzsébet korabeli kert is tartozik, amit az English Herritage csak nemrégiben állított helyre. A kastélyt sajnos nem tervezik renoválni.

Érdekesség, hogy a kertben egy madárház is található, benne sárga madarakkal.

A kertet egy látványos szobor uralja, mely két mitológiai alakot ábrázol. A talapzaton mitológiai jelenetek domborművei láthatók.

A madárház

Felmentünk a lépcsőn és megcsodálhattuk a vár látványos folyosóját. A kilátás a kertre és a távolabbi kastélyrészekre nagyon szép volt innét.

A vár bejárta előtt a folyosó korlátját két jegesmedve szobor díszíti.

Bementünk szétnézni a várba, sajnos nem túl sok maradt fenn belőle, de a maga idejében biztosan nagyon szép lehetett.

Kilátás a várból

A régi istálló épületében most egy kis kiállítás látható, egy ajándékbolt és egy büfé, ahol nem sok értelmes kaját lehet kapni, de azért egy kávét és egy süteményt bevállaltunk, mert nagyon éhesek voltunk. Kint le lehetett ülni a padokra és el lehetett fogyasztani.

A régi istálló épülete

Házak a vár mögött

Kifelé menet még volt egy romos épület az istálló mellett, ahova be lehetett menni, de nem volt benne túl sok látnivaló.

Szívesen megnéztem volna a várost is, amennyi látszott belőle a vár területéről, biztosan az is szép lehet, de már nem akartuk húzni vele az időt, mert innét még majdnem 2 óra volt hazáig, másnap pedig hajnalban kelni kellett, mert reggeles műszakba mentünk dolgozni.

Félúton megálltunk egy pihenőnél, ahol volt KFC, már rég ettünk ott és nagyon éhesek voltunk. Bent nem lehetett leülni, csak elvitelre tudtunk venni, de a kocsiban megettük. Jóllaktunk és utána már nem volt semmi gond.

Biztos, hogy fogunk még menni a Costwolds-ra, a többi kis falut is szeretném megnézni, annyira tetszenek, de a falukon kívül is van még ott látnivaló bőven, nagyon sok National Trustos hely van, amiket érdemes lenne megnézni.