2020. július 17., péntek

Costwolds - 1. rész - Levendula farm, Broadway, Charlton

2020/07/04 - 2020/07/05.

Kirándulás a Costwolds északi részén

A Costwolds Délnyugat-Anglia területén helyezkedik el, a szó jelentése "juhok tartása dimbes-dombos vidéken". Alapkőzete a jura korból származó mészkőből áll, mely egy olyan füves élőhelyet hozott létre, ami ritka az UK-ban. Az aranyszínű Costwold kő felhasználása szintén egyedi tulajdonságokkal ruházza fel ezt a vidéket. Vidékies stílusú kőből épített falvakat, történelmi városokat, valamint impozáns házakat és kerteket fedezhet fel az ide látogató turista. A falvak nagy részét azonban nem a történelemben játszott hatalmas jelentőségük miatt érdemes felkeresni, sokkal inkább a hangulatuk, festői szépségük és a boldog békeidőket idéző feeling miatt.

Végre megnyitottak a kempingek nagy része is, mostmár ottalvásos kirándulásokra is lehet menni. Pont a mai napon nyitottak és kihasználva, hogy épp dupla szabadnapunk van, rögtön le is csaptam az egyik kempingre a Costwolds északi részén, de túl nagy választék már nem volt.

1. nap

Nagyon régóta szerettem volna már elmenni egy levendulamezőre, tavaly addig-meddig tologattuk, míg végül elvirított, de az idén semmiképp sem szerettem volna kihagyni. Mai első megállónk a Costwold Levendulafarmon volt. Nem mondott túl jó időt erre a hétvégére, azért reménykedtünk benne, hogy nem fogunk elázni. Nem indultunk túl korán, 2 és fél óra volt az út csak, ezért úgy gondoltuk reggel 8-kor elég lesz. Majdnem 11 óra volt már mire odaértünk, út közben még megálltunk tankolni is, meg vettünk egy jegeskávét a benzinkúton. Az eső nem esett, de eléggé fújt a szél.

Costwold Levendula Farm
/Costwold Lavender/

Egy tipikus angol nyáron e levendulamezők általában június közepén kezdenek virágba borulni, ezért a legcélszerűbb július elején vagy közepén felkeresni, de ez évről évre változhat az időjárástól függően.

A bejáratnál

A levendulát a virágáért termesztik és sajnos, mint minden más termést, ezt is a csúcspontján takarítják be. Ez általában július végén kezdődik és augusztus első heteiben ér véget. Sok helyen a desztillálását is meg lehet tekinteni, de azt ugyanazon a napon kell elvégezni, amikor levágják és ennek az időpontját jóelőre sosem lehet megjósolni. Az idén sajnos a vírus miatt ezen a levendulafarmon a desztillálást nem lehet majd megtekinteni, a szűkös hely miatt.

A Snowhill közelében található Costwold levendulafarm megtekintése nem ingyenes, 4 fontba kerül egy belépő, parkolóhely viszont van elég sok és az ingyenes. Mobil WC-k is voltak kihelyezve. A levendulafarmok már az útról is látszanak valamennyire, de ha testközelből szeretnénk látni, akkor jegyet kell vennünk.

A mező hátsó részeit csak nemrég ültethették be, mert azok még nem voltak elszaporodva, szinte alig emelkedtek ki a földből. Azt viszont megfigyeltük, hogy a tövüket nejlon alá ültetik, valószínűleg azért, hogy tartsa a nedvességet és a meleget.

Messzi levendulamezők

Ahogy a levendulabokrok közé másztam, a bokámon meleget éreztem, valószínűleg az alattuk lévő nejlon miatt. Annyira mediterrán volt az egész, hogy alig bírtam betelni a látvánnyal. Szerettem volna egy dongót lefotózni, amint a levendulavirágokból falatozgat, de sajnos egyik kép sem sikerült jól, mindig túl hamar elrepültek.

A levendulamező fölött sárga virágokkal benőtt mező volt, a margarétára hasonlított, de azt én még sárgában nem láttam, úgyhogy ez biztos nem az volt.

A parkoló mellett is volt egy nagyobb levendulamező, azt nem lehetett közelebbről megnézni, de messziről is nagyon jól mutatott.

Cím:
Costwold Lavender
Hill Barn Farm, Snowshill, Broadway, Worcestershire WR12 7JY

Broadway Torony
/Broadway Tower/

A kemping felé menet útba esett a Broadway torony és a levendulamezőtől se volt messze, ezért megálltunk megnézni. Az erődítménynek álcázott torony a Costwolds második legmagasabb dombján áll. A látogató központban van egy parkoló, de sajnos fizetős.

Kilátás a parkolóból a hegyekre

Látogatóközpont

A látogató központban van egy ajándékbolt, itt vettünk epres-fehércsokis golyócskákat, de nem volt kiírva az ára. Gondoltuk lehet vagy 2 font, több biztos nem, mikor a kasszánál mondták, hogy 5, azt hittük rosszul hallunk. Mindegy, megvettük. Finom volt, de annyit azért nem ért. Akartunk jegyet venni a toronyba is, de mondták, hogy az még nincs nyitva, csak kívülről lehet megtekinteni. A parkolóban van egy térkép, ami segít hogy célszerű körbejárni a területet.

A térkép által javasolt ösvényen indultunk el, a torony irányába. Kb. 10 perces sétával értünk oda, út közben volt egy épület, melyben bár és kávézó működik, itt lehet kerékpárt is bérelni de sajnos csak "békeidőben" van nyitva.

Bár és kévázó

A Broadway torony építésének célja homályos, egy mendemonda szerint Lady Coventry tudni akarta, hogy az alkalmanként jelzőtüzek leadására használt toronyban gyújtott jelzőtűz látható-e az ő 35 km-re lévő birtokáról. Látható volt. Később Sir Thomas Phillips nyomdája üzemelt itt, majd William Morris festő és iparművész járt ide nyaralni. Egy emlékszobát is láthatunk benne a tiszteletére, persze csak amikor nyitva van.

Az 1950-es években, a háború idején új funkciót töltött be a torony. Az esetleges nukleáris robbantások után szállingózó radioaktív hulladékok ellen védte az országot. Tőle nem messze egy földalatti bunker is működött, mely az egyik legtovább működő hidegháborús bunker volt. 1991-ben hivatalosan bezárták, de teljes berendezését megőrizték. Látogatható, de most ez sem volt nyitva, ezért odáig el sem mentünk.

A torony mellett egy elkerített területen vadaspark is működik. A kerítésen belülre nem lehet menni, de kívülről is jól lehetett látni őket, éppen a tisztáson pihengettek, csak egy-két példány legelészett magányosan. Főleg őzek voltak, de néhány szarvas is volt köztük.

Cím:
Brodw Tower
Middle Hill, Broadway WR12 7LB

Folytattuk tovább utunkat az Evesham Caravan Park kemping felé, ami nem volt messze innét. Du. 3 körül meg is érkeztünk, épp volt előttünk valaki, aki bejelentkezett, úgyhogy kicsit várnunk kellett, de hamarosan jött a fickó és megmutatta nekünk is, hova húzhatjuk fel a sátrat. A sátorozós rész nem volt túl nagy és kb. félig lehetett, viszont volt sok nyaralónak használt karaván is a kempingben. Csak a kis sátrat hoztuk, mert most csak ketten voltunk és azzal kevesebb a macera. Fújt a szél, ezért kissé megszenvedtünk a felállításával, mindig szétfújta, amit addig megcsináltunk. Igyekeztünk leverni a cölöpöket, utána már nem tudta szétfújni. Sátorállítás után elmentünk Broadway-be szétnézni.

Broadway

Broadway gyönyörű történelmi Costwold falucska, mely tökéletes kiindulópont a környék felfedezéséhez. Leglátványosabb utcája a High Street, ami része a híres Costwold way-nek /ez ez út köti össze a Costwolds faluk leglátványosabb részeit/.

A városközpont közelében kerestünk egy parkolót, de alig találtunk benne helyet, mennünk kellett vagy 3 kört, mire kiállt valaki. Fizetni most nem kellett érte, a vírus miatt, de "békeidőben" fizetős.

A parkolóval szemben

Egyből a High Street felé vettük az irányt, egy téren mentünk át, ahol különböző boltok sorakoztak, már itt nagyon hangulatos volt az egész. Megálltunk bámészkodni az egyik bolt kirakatában, ahol mindenféle retro kacatot árultak.

A retro bolt kirakata

Megérkeztünk a városközpontba, aminek közepén egy emlékmű áll. Készítettünk róla pár fotót, majd vettünk egy fagyit, ami nagyon olcsó volt és finom. Leültünk az emlékműnél a padra, amíg megettük.

Átmentünk az út túloldalára és csak kapkodtuk a fejünket, hogy milyen jól néz ki a falu, mintha csak visszamentünk volna az időben. Még a boltok kirakatai is a régi időket idézték.

A High Street-en nádtetős korabeli és festői mézszínű Costwold kőből készült házak egyvelegét csodálhattuk meg, bár az utóbbiból volt a több, ez azonban semmit nem von le a szépségéből. Én rajongok a nádtetős házakért, annyira jól néznek ki, hogy sosem bírok betelni a látványukkal. Mindig a meséből ismert mézeskalács házacskákra emlékeztetnek.

Élő fa közvetlenül a ház oldalán

A Lyway Arms Hotel történelmi múlttal rendelkezik. A polgárháború alatt Oliver Cromwell a Worcesteri csata előtti éjszakát itt töltötte, I. Károly pedig ebben az épületben hívta össze a király támogatóit.

Lyway Arms Hotel

Az út Broadway-en át nagy jelentőségű volt régen, ez volt a főút Worcesterből Londonba. A falu is innét kapta a nevét: a broad way széles utat jelent.

A falu végénél átmentünk az út másik oldalára és visszafordultunk. Visszafelé is csináltunk még pár képet.

The Broadway Hotel

Másik irányba is elmentünk szétnézni, majd a Broadway Hotel mellett balra fordultunk a Church Street-re, mely szintén nagyon látványos utca.

Indiai étterem

A Church Street elején rögtön egy magányosan álló nádtetős ház fogadott, egyik legszebb épület a faluban. A falának tövéből kinövő rózsaszín virágokkal kellemes összképet alkotott. Udvarát egy kis kőből készült gombaházikó díszítette.

Gombaházikó

Crown & Trumpet Inn

A Szt Mihály és összes angyala temolom /St. Michael's & All Angels church/ Broadway kijelölt plébániatemploma. Az 1830-as években épült egy pihenőként szolgáló kápolna helyett, ez helyettesítette a korábbi plébániatemplomot, a St Eadburgha-t, mely a falun kívül helyezkedett el, Snowhill felé.

St. Michael's & All Angels church

Visszasétáltunk a High Street-re, onnan még elmentünk megnézni a turista információs központot, de arrafelé már nem volt sok látnivaló.

Turista információs központ

Bagoly szobor az egyik ház kerítésén

Swan Hotel

A Costwold Courton át, amerre jöttünk, visszamentünk a parkolóba. Már bezártak itt a boltok, nem volt akkora nyüzsgés, mint mikor megérkeztünk.

Evesham Vale Caravan Park

Visszamentünk a kempingbe és egy kis pihenő után, fogtuk az előre bekevert két üveg boroskólát és elindultunk sétálni. Kifelé menet a kempinget is lefotóztuk.

A Kemping bejárata

A sátrunk

Amint a kempingből kiértünk, balra indultunk el, nem messze van egy kicsi falucska, Charlton a neve, gondoltuk átsétálunk oda.

Épület közel a kempinghez

Charlton

Szűk fél óra alatt értünk be a faluba, mely olyan kicsi, hogy néhány perc alatt körbe lehet sétálni. Látnivalók szinte csak a főúton vannak, egy nádtetős házikó és egy templom, valamint az egyik mellékútra befordulva egy fekete-fehér csíkos házikó, ami egy fogadónak tűnt.

St John evangelista templom

Maracuja virág

Tettünk egy kört Charltonban, majd hamarosan visszaérkeztünk a kempingbe, de még volt kedvünk sétálni és a borból is maradt még jócskán, ezért elmentünk a másik irányba is. Egy darabig az aszfaltozott úton haladtunk, majd megláttunk jobbra egy gyalogutat jelölő táblát és elindultunk arra, gondolva hogy így vissza tudunk menni a kempingbe gyalogutakon. Így is volt, hamarosan megtaláltuk a leágazást jobbra, ami visszavitt a kempingbe.

Ezen keresztül érkeztünk vissza a kempingbe

Mára elég is volt ennyi a járkálásból, mostmár nagyon éhesek voltunk. A sátor elé kiraktuk az asztalt és a székeket /mivel ebbe a kis sátorba bentre nem fér/ és megvacsoráztunk a maradék szendvicsekből, meg amit még találtunk. Jóllakottan bevonultunk a sátorba, néztünk egy filmet, majd alvás következett.