2015. október 11., vasárnap

Skócia - Edinburgh - 1. rész

2015/10/06 - 2015/10/07.

Edinburgh

1. nap

Megérkezés és városnézés

Ez volt az első hosszabb utazásunk autóval, mióta Angliában élünk. Leedstől 4 órányira található, tehát nincs közel. Mikor páromnak felvetettem az ötletet, hogy mi lenne, ha legközelebbi dupla szabadnapunkon elmennénk Edinburgh-ba /nem is gondoltam annyira komolyan, csak kíváncsi voltam mit mond rá/, ő rögtön rávágta, hogy menjünk. Én meg is lepődtem, nem erre számítottam, de gyorsan foglaltam szállást, nehogy meggondolja magát. :-) Mivel közel volt az utazás ideje, nem sok olcsó szállás volt már, a választás a belváros közelében található Murrayfield Park Guest House-ra esett, de itt is 36 font volt kettőnknek 1 éjszakára. Viszont ez volt a legolcsóbb.

Edinburgh Skócia fővárosa, mely a Forth folyó deltatorkolatának déli részén található. A vulkanikus  eredetű területen elhelyezkedő várost Northumbriai Edvin alapította a 7. században. A 15. századtól Skócia fővárosa. Óvárosát a világörökség részévé nyilvánították. A történelmi nevezetességekben gazdag városban akad bőven látnivaló. A város neve vélhetően, a kelta Dun Eidyn elnevezésből ered. A területen a 7. század legelején a votadinik éltek, az ő erődítményük volt Dun Eadain, vagyis „erőd a hegy lejtőjén”. Amikor Northumbriai Edvin elfoglalta a területet, újjáépítette az erődöt, megalapította a várost, és átkeresztelte Edwin's Burgh-ra. Az Edinburgh nevet az Angliába emigráló germánok adták a városnak.

Szakadó esőben érkeztünk meg a szállásunkra, délután 3 óra környékén, olyannyira esett, hogy várnunk kellett pár percet, amíg ki tudunk szállni a kocsiból. Amikor az eső alábbhagyott, gyorsan bementünk a vendégházba, ahol egy hölgy fogadott minket. Megmutatta a szobánkat, mi pedig kipakoltunk az autóból. Ekkor már alig esett.

Ebben az épületben volt a szállásunk

Nem sokáig akartunk a szálláson maradni, már alig vártuk, hogy lássuk a várost, úgyhogy gondoltuk megnézzük elállt-e már az eső. Legnagyobb örömünkre már csak a nyoma volt látható. A hölgy a szállásunkon azt mondta, hogy érdemesebb busszal bemenni a városba, mert nincs túl közel, mi mégis megpróbálkoztunk vele gyalog. Volt egy térképünk, annak a segítségével mentünk. Nem is volt annyira messze, kb. 40 perc alatt ott voltunk.

A szállásunktól nem messze

Háttérben a Murrayfield rögbipálya

Roseburn Church

Heart of Midlothian War Memorial /Heart of Midlothian háborús emlékmű/ a Heymarket-nél található, egy útkereszteződésben. Az I. világháborúban elhunyt, Heart of Midlothian csapatának labdarúgói emlékére állították. A tetején egy órát tartalmazó obeliszket a klub ajándékozta a városnak, 1922-ben.

Heart of Midlothian War Memorial

William Ewart Gladstone monumentális emlékműve mellett nehéz lenne úgy elmenni, hogy ne vessünk rá egy pillantást. Az angol liberális politikus szobra az emlékmű tetején található, az alsó talapzatot 4 nő veszi körül, akik a Mértéket, az Erősséget, a Vitalitást és a Hitet szimbolizálják. Elől két fiú egy szalagot és egy babérkoszorút tart, a győzelem kifejezéseként.

Gladstone emlékmű

Bementünk egy Subway-be enni egy szendvicset, mert szinte egész nap alig ettünk valamit, majd folytattuk tovább sétánkat a vár felé.

Megérkeztünk a Princes Street kertjébe, ahonnét már a várra is nagyon szépen rá lehetett látni. Azonban a kertben is érdemes barangolni, ahol nagyon szép szobrok és egy látványos szökőkút is található.

Sir James Young Simpson szobra is ebben a kertben áll, aki egy híres szülész orvos volt, ő vezette be a kloroform használatát. Edinburghban élt és dolgozott.

Sir James Young Simpson szobra

Edinburg vára csodálatos látványt nyújt a sziklás domb tetején. Végig azon gondolkoztunk, vajon hogy tudták oda felépíteni.

A vár a dombtetőn

A vár

Az öntöttvasból készült Ross fountain /Ross-kút/ kétségkévül a kert egyik leglátványosabb eleme. Egy Párizs közelében lévő öntödében készült és az 1862-es londoni kiállításon mutatták be. Daniel Ross, egy helyi fegyvergyártó vásárolta meg és adományozta Edinburgh városának. Az alsó részt oroszlánfejek és kagylóhéjban ülő sellő figurák díszítik. A négy felső alak a Tudományt, a Művészetet, a Költészetet és az Ipart ábrázolják. Tetején, egy gyönyörűen megformált figura egy bőségszaru kupát tart.

Ross-kút

Szívesen megnéztük volna a várat belülről is, de későn érkeztünk, már nem engedtek be látogatókat, mert lassan záróra volt és amúgyis túl drága lett volna a belépőjegy, legalábbis az akkori pénztárcánkhoz mérten.

A vár

Folytattuk hát a sétánkat a városban és minél többet láttunk belőle, annál jobban tetszett.

A vár közelében lévő forgalmas sétálóutcán egy skótdudás szórakoztatta az embereket.

A St. Egyed Székesegyház közelében egy unikornis szobor díszíti az utcát, egy hatalmas talapzaton álló oszlop tetején. Az unikornis a skótok nemzeti állata.

Unikornis szobor

Szt. Egyed Székesegyház

A híres High Street rengeteg látnivalóval kecsegtet. Ezek közül az egyik David Hume szobra, akinek ha megérintjük a lábujját, szerencsét hoz. Legalábbis a néphit szerint.

David Hume szobra

Buccleuch 5. Hercegének emlékműve

Gyakran hívják Skócia elfeledett költőjének, mégis Robert Fergusson volt az, aki Robert Burnst arra inspirálta, hogy költő legyen és a 18. század egyik kiemelkedő alakjává váljon. Első versét 1771-ben tették közzé és tragikusan fiatalon, mindössze 24 éves korában halt meg. Miután szeretett a pohár fenekére nézni, egyszer leesett a lépcsőn és beütötte a fejét. A sérülés olyan súlyos volt, hogy elmebeteggé vált. Utolsó napjait egy mentális kórházban töltötte Edinburghban. A város azért nem feledkezett meg róla teljesen és ezzel a szoborral állítottak méltó emléket számára:

Robert Fergusson szobra

Benéztünk a Canongate Kirkyard temetőbe, melyet az 1860-as évektől használtak temetkezési helyként, egészen a 20. század közepéig. A már említett költőt, Robert Fergussont is itt temették el.

Canongate Kirkyard

Találtunk egy kis utcát, mely egy dombtetőre vezetett, elindultunk arrafelé. A tetejéről szép kilátás nyílt a városra.

A Canongate Kirkyard felülnézetből

Visszamentünk a belváros felé és még császkáltunk egy kicsit, mielőtt teljesen ránkesteledett volna.

Wellington lovas szobra

Az Egyetem udvarába benézve két mini Kelpie szobrot pillantottunk meg. A kelpie-k a kelta hiedelmek szerint természetfölötti erővel rendelkező lovak voltak, amelyek a skóciai és írországi folyókban és tavakban éltek. Közelebb mentünk, hogy megnézzük őket.

Kelpie szobrok

Az Egyetem

A Kelpie oldalról

A Kelpie szobrok eredetijét Falkirkben lehet megtekinteni, az egyetem udvarán látható szobrok annak a replikái. Az eredeti lófejek 30 méter magasak.

Visszafelé a szállásra adódott egy kis nehézség, nem voltunk biztosak benne, hogy jó irrányba megyünk, ezért megkérdeztünk egy járókelőt, az útbaigazított, így szerencsésen visszataláltunk.