2022. február 27., vasárnap

Észak Anglia - 1/1. - Richmond - kastély, városnézés és vízesés

2022/02/21 - 2022/02/23.

Kirándulás Északon

1. nap - 1. rész

Richmond

Hetek óta borzalmas időjárás uralkodott a szigeten, mióta két hete hazajöttünk Magyarországról egy nap se tudtunk elmenni sehova, hol esett, hol viharos szél fújt, egymás után jöttek a különböző elnevezésű viharok, volt amikor kettő is itt volt egyszerre. Most sem terveztünk kiruccanást, de a munkahelyünkön karbantartás volt, ezért kiadtak egy szabadságot, ami pont két dupla szabadnap előtt volt, így 3 napig már semmiképp sem szerettünk volna itthon ülni, de az időjárás még mindig nem volt az igazi. Sokáig nézegettem a várható időjárásjelentéseket, hova lenne érdemes elmenni, ahol nem fogunk szarrá ázni és nem lesz hatalmas a szél. Végül Newcastle környékére esett a választás, ahova viszonylag jó időt mondott. Igyekeztem olyan szállást keresni, ahol van Jakuzzi, így esténként abban lehetne lazulni. Nem volt könnyű ilyen szállást találnom 2 nappal indulás előtt, amit először lefoglaltam azt nem fogadták el, így végül Newcastle külvárosában, a Grand Hotel-be foglaltam egy kicsi dupla szobát, egy 4 csillagos szállodában, Jakuzzival és medencével.

Newcastle felé menet megálltunk a Yorkshire Dales szélén található Richmondban és a nap első felét itt töltöttük. Először a kastélyba akartunk bemenni, a közelben, a Market Place-en találtunk is egy parkolóhelyet, ahol csak azt láttuk, hogy 2 órát ingyen lehet parkolni, az valahogy elkerülte a figyelmünket, hogy csak a "Disc"-el rendelkező autóknak, ami valami helyi matrica, így mire kijöttünk a kastélyból ott várt minket a büntetőcédula a szélvédőn. Először nem is értettük miért, aztán később rájöttünk, így nem volt mit tenni, be kellett fizetni... Fel is dühített rendesen.

A parkoló

Town Hall

A Marketplace /Piactér/ a város leghíresebb tere, ami megtartotta régi stílusát. Itt szokott lenni szombaton és szerdánkánt a helyi kirakodóvásár is. A tér közepén álló magas obeliszket 1777-ben építették egy kereszt helyére.

Richmond Obeliszk

Az Obeliszk és a Holy Trinity Church

A tér másik jellegzetes épülete a Holy Trinity Church /Szentháromság templom/ és 15. századi templomtornya, melyben ma múzeum működik.

Holy Trinity Church

A kastély a Piactértől egy rövid sétányira található.

Richmond Kastély
/Richmond Castle/

Richmondban egy kastély-féleség létezését már a 11. században is megemlítik, melyet a normann hódítást követően építettek. Ezt a 12. században valódi kastéllyá bővítették, ami a 16. században elhagyatottá vált. Csak pár évszázaddal később állították helyre, de jelenleg ez Anglia legjobb állapotban fennmaradt korai normann kastélya.

A bejárat

A dombra épült kastélyt a második világháborúban a nem harcoló hastest bázisaként használték, valamint ide börtönözték be azokat, akik semmilyen módon nem kívántak részt venni a háborúban. Ezek közé tartozott a "Richmond Sixteen" 16 fős csoportja is, akiket a kastélyból Franciaországba vittek, vádat emeltek, majd halálra ítélték őket, de halálbüntetésüket végül tíz év kemény munkára változtatták.

A függönyfalban számos kisebb torony volt, ezek közül három romja ma is látható. Talán a legérdekesebb a Robin Hood torony, amely a keleti falban található. Ennek a toronynak a földszintjén található a Szent Miklós kápolna /St Nicholas Chapel/ hordóboltozatos tetővel, félköríves fal árkáddal és a  keleti végében lapos párkányral, amely az oltár helye lehetett.

St Nicholas Chapel

Latrina

Richmond városa a kastély védelmét élvezte, de a polgári lakosok a jelenlegi piactéren kívül éltek, amely akkoriban a kastély külső várfala volt. Amikor a 14. század elején a skót rajtaütések komoly fenyegetést jelentettek, Richmond engedélyt kapott, hogy védőfalat építsen a várfal körül, amelybe a civilek beköltözhettek.

A Gold Hole Tower /Aranylyuk torony/ adott otthont a kastély privát latrinájának, amit a tulajdonosok használtak. Az elnevezés abból adódik, hogy a 19. században állítólagosan kincset találtak a építményben, ám erre nincs bizonyíték. A 13-14. század környékén a torony tetejére egy apartman-lakást építettek, mely csak a függönyfalon keresztül volt elérhető és valószínüleg egy tisztviselő családtag lakott benne.

Gold Hole Tower

Kilátás a Gold Hole Towerből a Scolland's Hall-ra

Kilátás a kertre

Scolland's Hall-t Scollandról nevezték el, aki a kastély rendőre volt a 12. században. A Scolland's Hall alagsorán keresztül juthatunk ki a Cockpit kertbe.

Scolland's Hall

Kijárat a kertbe

A kastély udvaráról szép kilátás nyílt a Swale folyóra:

A kastély legjobb állapotban fennmaradt része a Torony, amely több mint 30 méter magasan emelkedik a város felé. A torony a kastély 12. századi kiegészítése volt, és az eredeti kapuház fölé épült /a torony lábánál lévő boltív 11. századi, valószínűleg ez az egyetlen megmaradt része az eredeti építménynek/.

A toronyból csodálatos a kilátás a vár többi részére és a városra is.

A Piactér felülnézetből

Piactér

A torony belülről:

Kilátás a Culloden Tower-re

A kastély után átálltunk egy másik parkolóba, ami a Vasútállomásnál van, a Swale folyó mentén. Most már jól megnéztük, hogy itt lehet-e parkolni, de minden jel azt mutatta, hogy igen, csak jegyet kell venni. A legközelebbi automata nem működött, de kerestünk egy másikat, mégegyszer nem szerttünk volna büntetést fizetni. Ezután tettünk egy hosszabb sétát a folyóparton a Mercury hídtól a Bridge Street-i hídig.

Vasútállomás

A Mercury híd ma már felújított állapotában látható, miután 2000-ben egy heves esőzés után a megduzzadt folyóvíz megrongálta.

Mercury híd

Szűz Mária templom

A kastély falai a vízpartról nézve

Culloden Tower

A Riwer Swale vízesést akartuk látni igazából, de erről az oldalról alig látszott belőle valami, úgyhogy átmentünk a Bridge Street-i hídon es elindultunk visszafelé a part másik oldalán. Erről az oldalról lehet rálátni a vízesre is.

Bridge Street-i híd

Richmond vízesés

A Richmond vízesésnek van egy kilátója, ami mellett parkoló is található. Ha ezt tudtuk volna, inkább itt parkolunk le, a folyóparti séta nem volt annyira látványos, hogy ne lehetett volna kihagyni.

A vízesés parkolójának bejárata

Ez a vízesés nagyon hasonlít az Aysgarth vízeséshez, csak kisebb változatban. A mészkőszurdokban lezúduló víz látványosságát nagy mértékben befolyásolja a vízmennyiség. Mivel az előző napokban heves esőzések voltak, a folyó vize most olyan bő volt, hogy a vízesés alatt nem volt látható a szurdokvölgy. Több képet is láttam róla, kevesebb vízzel, nekem úgy sokkal jobban tetszett.

A vízeséstől visszamentünk a parkolóig, túl nagy látnivalók errefelé már nem voltak.