2022. július 20., szerda

Essex és Suffolk - 2/1. - Bures Dragon és Szent István kápolna

2022/06/28 - 2022/06/29.

Utazás dél felé

2. nap - 1. rész

Bures sárkánya
/Bures Dragon/

Reggel 9 óra körül felkeltünk, a reggelizést most kihagytuk, mert nem igazán voltunk éhesek. Elkezdtük szétbontani a sátrat, 10 óra környékén útra készen álltunk. Ma Lavenham városát terveztük megnézni, de Lavenham felé csak egy aprócska kitérő volt Bures domboldalba vésett sárkánya, így előbb oda mentünk.

Bures sárkánya a Bures nevű falu közelében található. Maga a sárkány magánterületen helyezkedik el, de messziről, egy kilátóból meg lehet tekinteni, közel sajnos nem lehet menni hozzá. A kilátó a Szent István kápolna mellett található. Ide csak gyalogosan lehet eljutni, vezet ugyan egy földút a templomhoz, de az autót le kell rakni. A parkolóhoz úgy juthatunk el, ha Bures városából az Assington Road /Cuckoo Hill/ felé hajtunk. A dombtetőn található a Fysh House Farm, elvileg ott is lehet parkolni, de mi a mellette lévő földúton álltunk meg, itt becsületkasszás tojásokat is árulnak.

A parkolóból szép kilátás nyílt Bures városára, amit szintén érdemes lett volna megnézni, de most nem akartuk húzni vele az időt.

Kilátás Bures-re

A földúton indultunk el fölfelé, átmentünk a Fysh House Farmon, majd az onnan vezető gyalogúton elindultunk a Szent István kápolna felé. Érdemes gyalogos térképet használni /pl. Outdooractive/, mert anélkül lehet, hogy mi se találtuk volna meg.

Egy sárkány a Fysh House Farm egyik épületén

A Fysh House Farmtól kb. 1 mérföldre fekszik a St Stephens Chapel /Szent István Kápolna/, mely a Tany birtok magánkápolnája volt és 1218-ban Szent István napján szentelte fel a Canterbury érsek Szent István tiszteletére. A jelenlegi templom kb. 150 éves, ez a legrégebbi épület Buresben.

A kápolna mellett egy magánház található, ez privát terület, ide nem lehet bemenni.

A kápolna mögött van a kilátó, ez a legjobb hely arra, hogy lássuk a sárkányt.

A domboldalba vésett sárkánynak története is van. Az angolok nagyon szeretnek lovakat vésni domboldalakba, ilyen több helyen is van az országban, azonban a sárkány kevésbé megszokott. Ehhez egy legenda kötődik, mely szerint a középkorban egy hatalmas sárkányt láttak Bures városában. A Bures-sárkány történetét először 1405-ben jegyezte fel egy helyi szerzetes és ezt követően többször is elmesélte. A beszámoló szerint több városlakó azt állította, hogy első kézből látták a félelmetes lényt. A hatalmas fenevadnak tarajos feje, recés fogai és hosszú farka volt. Terrorizálta a falut, tüzet lehelt mindenre, ami mozgott, és még egy pásztort és a nyáját is megölte.

A város pánikba esett. A hűbéresek emberei nyilakkal próbálták megölni a sárkányt, de azok rögtön visszapattantak a szörnyeteg kemény bőréről. Hamarosan férfiakat hívtak az ország minden részéről, hogy öljék meg, de az a szomszédos Wormingford falu felé menekült, és eltűnt a mocsarakban, ezt követően soha többé nem látták. Hallani olyat is, hogy Wormingford városában hősiesen meggyilkolták.

Az egyik beszámoló szerint Bures megkönnyebbült íjászai, miután elűzték a vadállatot, azzal ünnepeltek, hogy elmentek a kocsmába egy ettek egy sárkánytűzön sült bárányt.

Bures falusi lakosai 1405 tavaszán szinte biztosan nem voltak szemtanúi sárkánynak, de egy pikkelyes fenevad észlelése valóban igaz lehet. Az legvalószínűbb feltevés szerint a "sárkány" valójában egy krokodil lehetett, amelyet I. Richárd király /Oroszlánszívű Richárd/ kapott ajándékba Szaladin királytól a 12. századi keresztes hadjáratok során. A hüllőt a londoni Towerben tartották, de állítólag megszökött, és a Bures melletti mocsarakban kötött ki.

Mindenesetre a régió régóta kapcsolatban áll a középkori mitikus vadállattal. A környéken számos régi templom falán sárkányokat ábrázolnak. Ennek a legendás lénynek a tiszteletére és a királynő arany jubileumának megünneplésére 2012-ben a domboldalra vésték a Bures-i sárkányt, amely tovább őrzi a helyi legendát.

Utána még bementünk a kápolnába is, ami szabadon látogatható, csak arra kérnek mindenkit, hogy az ajtót ne hagyjuk nyitva. Belülről is érdemes volt megnézni, látható benne néhány grófoknak állított síremlék.

Föl lehet menni egy kilátóba és onnét föntről letekinteni a templom belső részére: