2022. június 21., kedd

Kirándulás Rossendale-ben

1. rész

Jamestone Quarry túra

Mai nap a Lancashire-ben található Rossendale megyében néztünk meg néhány látnivalót. Először túráztunk egyet a Jamestone bánya területén. Valaha volt a bánya mellett közvetlenül egy parkoló, ami ugyan még most is ott van, de nem tanácsos ott parkolni, mivel magánterület és a tulajdonosa nem engedi, sőt kerékbilincset raknak az autókra, amit épp ott találnak. Ez valószínűleg azért van, hogy ne menjenek az emberek a bányaterület közelébe, főleg nem úszás céljából. A bánya körül legális gyalogút fut, tehát körbe lehet sétálni, de célszerű másik parkolóból indulni. Az egyik legközelebbi a Haslingden mellett lévő Clough Head látogatóközpont és kávézó /Clough Head Cafe And Tourist Information/.

Túra táv: 3 mérföld / 4,8 km
Minimum szükséges idő: 2 óra
Legmagasabb pont: 334 méter
Legalacsonyabb pont: 235 méter
Nehézségi fok: könnyű
Parkoló: Clough Head Cafe And Tourist Information

A túra GPX file-ja innét letölthető: Jamestone Quarry walk

A térkép

A parkolás itt ingyenes és a kávézó mellett van egy nyilvános WC is. A parkolót délután 5 órakor viszont bezárják és azok az autók, amik bent vannak, csak reggel tudnak újra kimenni. Szóval figyelni kell az időt. Amikor megérkeztünk kicsit elkezdett esni az eső, ezért nem indultunk el rögtön a túrára, előbb megreggeliztünk a kocsiban. Mire végeztünk el is állt az eső. Indulás előtt párom ivott egy capuccinót, én Árpád barátunkkal most forró csokiztam.

Clough Head Cafe And Tourist Information

A nap további részében már nem esett az eső, de maradt egész nap a borongós, szomorkás idő, amit eléggé sajnáltam, mert nem mindegyik bányató vize mutatott így jól. Egyébként összesen 4 tavacska látható a túra során, mindegyik bányatevékenység következtében jött létre.

A parkolóból a Jamestone Quarry irányába mutató nyíl felé indultunk el. Itt van egy figyelmeztető tábla, hogy a vízben tilos úszni, mert nagyon hideg és mély. Miután átmentünk egy kapun, rövid ideig felfelé kellett haladni, amíg fel nem értünk egy kereszteződéshez. Itt jobbra haladtunk tovább a bánya felé.

A következő kereszteződésnél meg is pillanthattuk az első tavacskát, ami az egyik legszebb az összes közül. Föntről kicsit lászott a mögötte lévő, kisebb tó is. Itt jobbra fordultunk, mi ebből az irányból sétáltuk körbe. A bánya területe végig el van kerítve, azonban a gyalogútról nagyon szépen lehet látni a tavakat.

Jamestone Quarry

A Jamestone bányató egy csodálatos kék lagúna, melynek medencéje zúzott kövekből származó ásványi anyagokkal telített, valószínűleg mérgező mennyiségben. A tó színe leginkább napsütésben mutat jól, azonban ebben a szomorkás időben is szépen látszott bizonyos szögekből, hogy nem egy átlagos színű tavacska.

A Valley of stone-on, azaz a Kővölgyön haladtunk végig. Jobbra látható volt az Ogden víztározó és mellette jobbra, egy picit a Calf Hey víztározó is.

Calf Hey víztározó

Ogden víztározó

Kiértünk egy széles útra és a szemközti kapu felé haladtunk tovább. Az út egyenesen megy előre, de tettünk egy kitérőt jobbra a Troy Quarry-hoz, ami szintén egy használaton kívül helyezett bánya egy pici tavacskával. Ez is el volt kerítve, viszont itt van egy hivatalos átjáró a kerítésen, ide legálisan be lehet menni. A sziklamászók körében kedvelt hely, de most szerencsére csak mi voltunk itt.

Nagyon szeretem a bányatavakat és örültem, hogy ezt végre nem csak egy kilátóból lehet megnézni. Kicsit elidőztünk itt, majd ugyanazon az úton visszamentünk az ösvényre, amiről letértünk.

Hamarosan egy újabb bányató mellett haladtunk el, ugyanúgy, mint az első, ez is el volt kerítve, viszont az egyik helyen volt egy nagy lyuk a kerítésen, látszott, hogy itt szoktak belógni az emberek. Túl nagy volt a kísértés, hogy tiltott területre menjek, kicsit körbenéztem, nem-e lát minket valaki és átbújtam a lyukon. Utána viszont nem mentem el a tóig, mert volt egy kis patak, amin át kellett volna kelni, de ezzel most nem volt kedvem vacakolni, csináltam egy képet innét, majd visszamentem a gyalogútra. Ennek a tónak is nagyon szép világoskék színe volt, még így napsütés nélkül is.

Elérkeztünk ahhoz a helyhez, ahonnét felülről le lehet látni a Troy Quarry bányatóra, de ehhez szintén át kellett mennünk egy letaposott kerítésen. A látványért viszont érdemes volt, mert innét az egész területet be lehetett látni.

Troy Quarry

Néhány fotó után visszatértünk a gyalogútra és a kereszteződésig haladtunk előre a szép kék tó feletti ösvényen. Az elágazásnál balra fordultunk, itt már csak egyenesen kellett menni és a végén ott lyukadtunk ki, ahol elkezdtük a bányató kört.

Innét nézve a Jamestone Quarry egészen holdbéli tájnak tűnt:

Az erdei ösvényen mentünk vissza a parkolóhoz. Itt újabb meglepi várt minket, festett, színes kövekkel voltak díszítve a fenyőfák tövei. Nagyon jól mutattak, némelyiken írás is volt, némelyiken csak rajz. Ötletesnek találom, de máshol is láttam már ilyet Angliában.

Visszaérkezve a kávézóhoz kicsit megéheztünk és mivel kaja is van náluk, én ettem egy hot dog-ot, párom és Árpád pedig hamburgert. Közben észrevettük, hogy mögöttünk ki van téve egy madáretető és a kismadarak sűrűn jönnek oda lakmározni, úgyhogy evés után kerestünk is egy jó helyet, ahonnét lehet őket fotózni.

Jópár madarat sikerült lencsevégre kapnunk, de az érdekesebbek sajnos ritkábban jöttek, volt egy piros fejű, amit nagyon szerettem volna megörökíteni, de csak egyszer jött és az a kép pont nagyon homályos lett. Íme a madarak képekben: