2023. február 10., péntek

Peak District - Thor's Cave, Wetton és Ecton Hill túra

2023/01/24

Thor barlangja, Wetton és Ecton Hill túra

Thor barlangja a Peak District egyik legérdekesebb látnivalója, azonban a közelében sok más érdekesség is található, ezért érdemes összekötni egy túrával. Mai körtúránknak több állomása is volt, a Nan Tor és a Thor barlang, Wetton faluja, a Wetton és az Ecton Hill, valamint a Swainsley alagút. A túra első felében a Manifold völgy mentén haladtunk, majd megmásztuk az Ecton Hill nem túl magas dombját.

Túra táv: 6,2 mérföld / 10,1 km
Minimum szükséges idő: 4 óra
Legmagasabb pont: 368 méter
Legalacsonyabb pont: 179 méter
Nehézségi fok: közepes
Parkoló: A Wetton Mill közelében több ingyenes útszéli leálló is található. Postcode: DE6 2AG

Általában fordított irányban szokták megtenni a túrát, én mégis azt javaslom, hogy a Thor barlang irányába induljunk el és ne az ellenkezőbe, mert a leglátványosabb részek így az út első felébe esnek, ugyanis az Ecton Hillt elhagyva sokkal kevesebb látnivaló lesz, és így a kevésbé látványos részek a túra végére esnek, amikor már kissé lankad az ember kedve és figyelme. Másrészt ez egy elég hosszú túra, legalábbis a mi tempónkban, ilyenkor télen pedig hamar sötétedik, és nem akartuk, hogy esetleg sötétedéskor kelljen a barlangba bemennünk.

Volt egy kis hó és az útra eléggé rá is volt fagyva, de szerencsére vittem a krampont /én hóláncnak hívom/. Mielőtt elindultunk, felszereltem a bakancsom talpára, de kellett is, mert végig elég csúszósak voltak az ösvények és az utak.

A túráról egy videó is megtekinthető:

A parkolóból átmentünk a Manifold folyón /River Manifold/ lévő hídon a Wetton Mill-hez, mely ma zárva volt, de nem unatkoztunk, mert 2 aranyos cica jött minket üdvözölni. Nagyon barátságosak voltak, hagyták magukat simogatni, de persze azt is jó néven vették, hogy kaptak tőlünk pár finom falatot is. Eltöltöttünk velük pár percet, nehéz volt őket otthagyni, de mennünk kellett tovább, ha még sötétedés előtt végezni akartunk a túrával.

Híd a Manifold folyó felett

A Manifold folyó

A Wetton Mill bejárata

A Wetton Mill egykor malomként működött, ma a National Trust tulajdonában van és számos séta kezdőpontjaként szolgál a Manifold Völgy /Manifold Valley/ területén, mely a Peak District egyik leglátványosabb tájaival rendelkezik, és gazdag vadvirágokban, pillangókban és madarakban. A Wetton Mill afféle látogatóközpontként működik, de télen nem igazán tart nyitva. Működik benne egy kávézó is.

A völgyön két folyó folyik keresztül, a Manifold és a Hamps, de meglepő módon gyakran száraz a medrük, mivel a víz beszívódik az alatta lévő lukacsos mészkősziklákba, és csak nedves időben jelenik meg újra.

Wetton Mill

A Leek and Manifold Light vasútvonal korábban a völgyön haladt keresztül, de mivel nem ment az üzlet, a vonalat le kellett zárni, és ezt követően gyalogosok és kerékpárosok ösvényévé vált, és csak mindössze 2 mérföld szakasz nem autómentes.

A Nan Tor Cave a Watton Mill felett található, a gyalogút a malom egyik épülete mellett vezet, ki is van írva, hogy nyilvános gyalogút és egy nyilacska is jelöli a helyes irányt. A barlang feltárása során sokmindent találtak a régészek, beleértve emberi csontvázak különböző részeit, neolitikus kerámiát, kovakő szerszámokat és nyílhegyeket a mezolitikumból, a neolitikumból és a bronzkorból, csonteszközöket, állatcsontokat, medálokat és későbbi leleteket egészen a középkorig.

Van egy nagy bejárata, de állítólag van egy másik is. Mi csak ezt találtuk, de beljebb sötét volt, lehet hogy a járat folytatódott tovább, mi csak az elejéig mentünk. Belül nekem nagyon tetszett, igazi ősemberes búvóhely.

Kilátás a Nan Tor barlagtól a Wetton Mill-re

A barlang után visszatértünk az ösvényre, és haladtunk tovább felfelé a gyalogúton egy kereszteződésig, ahol jobbra fordultunk. Megérkeztünk egy másik parkolóhoz, ez van a legközelebb a Thor Cave-hez, ha valaki csak azt szeretné látni, akkor célszerű ebben parkolni. Innét egy széles ösvény vezet a Thor barlangja felé, majd balra lekanyarodva, átkelve egy kis hídon a Manifold folyó felett egy erdei ösvényre jutottunk. Itt figyelni kell, mert egy lépcsős gyalogút után jobbra lesz egy keskeny ösvény felfelé, magához a Thor Cave barlanghoz azon lehet feljutni. Túlnyomó részt lépcsőkön kell haladni, kicsit magasan van, de nem túl vészes. A barlangtól nagyon szép kilátás nyílik a Manifold völgyre.

Thor barlangja messziről

A barlanghoz vezető lépcsők

Kilátás a barlangtól a Manifold Völgyre

A természetes körülmények között kialakult Thor-barlang 80 méter magasan emelkedik a Manifold Valley fölé a White Peak-en. 7,5 m szélés és 10 m magas bejárata impozáns, de a belsejében lévő barlang viszonylag kicsi. Karszt barlangnak minősül. A név eredete bizonytalan, kezdetben a skandináv Thor istennel hozták kapcsolatba, de erre nincs semmi bizonyíték. Az ásatások során emberi és állati maradványokat, kőeszközöket, kerámiákat és más tárgyakat találtak a barlangban és arra is találtak bizonyítékokat, hogy temetkezési helyként is használták. Valószínűleg a paleolitikum végétől lakott volt, de intenzívebb használatban csak a vaskorban és a római korban volt. A hely a sziklamászók körében is népszerű, valamint film és videóklipp forgatás helyszíne is volt.

A barlangba be lehet menni, de nem könnyű. Fel kell mászni néhány kisebb, de rendkívül csúszós sziklán és még utána is nagyon csúszik, egészen a barlang belsejéig. Ha nem lett volna rajtam a krampon, lehet nem is sikerült volna bejutnom. Kicsit becsapós, mert első ránézésre nem tűnik ennyire nehéznek. Ha valaki bemegy, nagyon óvatosan tegye! A barlang belseje engem teljesen lenyűgözött, hihetetlenül szép látvány és nagyon kellemes hely, amit a képek nem adnak vissza. Ilyenkor télen azért célszerűbb meglátogatni, mert jobb időben, főleg nyáron, elég sokan járnak ide és úgy talán a barlang belsejének a hangulata kevésbé jön át.

A Thor barlang bejárata

Innét ismét lépcsős ösvényen mentünk le, de nem ugyanazon, amelyiken jöttünk, egy másik út is vezet lefelé, ha ezt esetleg valaki nem találná, mehet ugyanazon is, amin feljött. Leérve jobbra fordultunk és elindultunk a Wetton nevű falu felé.

Magasan a Manifold völgy fölött terül el Wetton, többnyire kőből épült házaival. Csak nagyon kevés lakosa van. Egy templom kivételével más látnivaló nem is nagyon van. A templom viszont régi, a 14. századból származik és kissé szokatlan kialakítású, mivel a haranglábhoz külső lépcső vezet.

Wetton végében egy farmösvény vezet a Wetton Hill felé. Valószínűleg ezen a területen valaha bánya is működhetett, mert vannak jelek, amik erre utalnak.

A Wetton Hill

Túránkban a Wetton Hill-t nem kell megmászni, de oda is vezet gyalogút. Mi csak elhaladtunk mellette. A gyalogút végén egy fából épített átjárón át egy aszfaltozott útra jutottunk. Itt jobbra fordultunk, majd elhaladtunk néhány ház mellett.

Az Ecton Hill felé haladtunk tovább egy farmúton keresztül. A gyalogút többnyire a farm mellett halad.

Erre halad tovább a gyalogút

Néhány átjárón áthaladva megérkeztünk túránk legmagasabb pontjához, a 369 méter magasan fekvő Ecton Hill csúcsához. Nagyon szép kilátás nyílik innét a környező területekre.

A csúcson foltokban megmaradt a hó, még hógolyózni is tudtunk egyet. 😁 Az Ecton Hillről leereszkedve megérkeztünk Ecton faluba.

A pici falut elhagyva balra kanyarodtunk az aszfaltozott útra és egy darabig ezen haladtunk, majd az alábbi tábláknál jobbra fordultunk és átmentünk egy alagúton.

A 150 m hosszú Swainsley-alagutat eredetileg a Leek and Manifold Valley Light Railway számára építették. Ma már a Manifold Way gyalogút és kerékpárút része. Az alagút belsejében az oldalfalakba vágva több gyalogos "menedékhely" is található. Ezekbe lehet behúzódni, ha egy autó jönne, mert az alagút nem túl széles. Folyamatosan ki van világítva.

Már csak egy szakasz volt hátra, a Manifold folyó mellett visszasétálni a parkolóba. Ezt a rész kissé hosszú volt és unalmas.

Vissza a parkolóhoz

Nagyon élveztük ezt a túrát, látványos volt és kalandokban gazdag.