2019. március 17., vasárnap

Hadrianusz fala - 2. nap

2019/03/09-2019/03/10.

Hadrianusz falának "meghódítása"

2. nap

Másnap ismét borús időre ébredtünk, de amíg bent voltunk a karavánban, nem esett. El is döntöttük, hogy elmegyünk túrázni, mivel találtam egy nagyon szép túrát a fal mentén. Aztán 10 óra körül, mikor indulnánk, elkezdett esni az eső. A tervet ismét át kellett másítani, mert nem akartunk ma is elázni, úgyhogy inkább a fal utolsó fizetős helyével kezdtük, arra számítva, hogy ott fedett helyen leszünk.

Út közben az esőt aztán felváltotta a hó, hatalmas pelyhekben. Nagyon szép volt, de nem örültünk neki.

Út közben - itt kezdett esni a hó

Birdoswald Római Erőd
/Birdoswald Roman Fort/

Mire megérkeztünk a Birdoswald Római Erőd parkolójába, már mindent belepett a hó és továbbra is kitartóan havazott, egy fokkal jobb, mintha az eső esett volna. Annak azért annyira nem örültünk, hogy a parkolóból még egy jó 5 perces séta volt a jegyirodáig, a szakadó hóesésben.

A jegyiroda felé

A jegyiroda épületei

Amikor beléptünk kicsit furán néztek ránk, hogy kimerészkedtünk ebben a zord időben, de legalább ugyanennyire örültek is nekünk, hogy végre jött valaki. Először szétnéztünk bent, hátha addigra eláll a hóesés. Itt volt egy kisfilm is a fal történetéről és egy apró kiállítás, és legó a gyerekek számára. A benti dolgok annyira nem voltak érdekesek, de azért végignéztünk mindent, addig is fedett helyen voltunk.

Ezután kimentünk megnézni az erődöt is. A hó még mindig esett és nagyon hideg volt, de ha már itt voltunk, végigjártuk az egészet. Volt egy épület kint is, azt hittük oda is be lehet menni, de sajnos nem, az valamiféle hostalként működött, azok számára, akik gyalog indulnak neki a falat végigjárni.

Hostal

A Birdoswald római erődnek eredetileg Banna /a kelta kürt szóból eredve/ volt a neve. Mai nevét a Birdoswald nevű farmról kapta. A Hadrianus-falon az egyetlen hely, ahol a római időszak után is jelentős műveletek zajlottak, és hosszú távú régészeti program alá tartozik a terület Tony Wilmott irányítása alatt.

A falon található 16 erőd közül ez az egyik legjobb állapotban fennmaradt. Az erőd a déli és keleti sziklák által határolt háromszög alakú földterületen fekszik, amely a Cumbria-i Irthing folyó széles kanyarulatára néz.

A Hostal

Az erődöt a római segédcsapatok körülbelül 112-től 400-ig birtokolták. A Hadrianus-fal nyugati részén maga a fal eredetileg gyepből épült, melyet később kővel helyettesítettek. Az erődöt a fal után építették, keleti, nyugati és déli kapukkal. Volt egy központi épület, a magtárak és a barakkok. Szokatlan módon egy katonai gyakorlóépület is volt itt.

A Irthing folyó kanyarulata

Tettünk egy nagy kört a folyó felé, majd vissza a Hostalhoz, majd a jegirodához. Az ajándékboltban még szétnéztünk kicsit, majd visszasétáltunk a parkolóba.

A parkoló felé menet szerencsére elállt a hóesés és erőteljesen elkezdett olvadni. Mikor elindultunk, az utakról már szinte teljesen elolvadt. Ezt nem is bántuk, mert nyári gumival nem olyan kellemes hóban közlekedni.

Vissza a parkolóba

_______________________________________________________________________

Steel Rigg és Hadrianus fala túra
/Steel Rigg and Hadrian's wall walk/

Mivel a hó elállt, és pillanatnyilag az eső sem esett, ezen felbuzdulva mégiscsak elmentünk túrázni. A Hadrianus falát mindig be szokták sorolni Anglia legszebb látnivalói közé. Nos, a tegnapi és a ma délelőtt látottak alapján én nem igazán voltam meggyőzve. Érdekességképp tökéletes, belegondolva abba, hogy a Rómaiak egészen eddig eljutottak, valamint a történelem szempontjából is hasznos látnivalók, de látványt tekintve nem voltam meggyőzve, gyakorlatilag csak kövek, ami pluszt adott, azok a múzeumokban kiállított tárgyak voltak. De megtaláltam ezt a túrát, mely a leírása szerint a fal legszebb részeit érinti. A túra után teljesen meg lettem győzve, Hadrianus fala valóban az egyik legszebb látványosság Angliában, de ha valóban a legszebb részeit akarjuk látni, az csak túra keretében lehetséges. Vagy végigjárjuk gyalog a fal teljes részét, vagy csak egyes részleteit. Ez a túra rendkívül ajánlott azok számára, akik a fallal szeretnének ismerkedni, de nincs arra 3-4 napjuk, hogy gyalog végigjárják az egészet.

Túra táv: 2,94 mérföld /4,73 km/
Minimum szükséges idő: 2 óra
Legmagasabb pont: 280 méter
Szintkülönbség: 38 méter
Nehézségi fok: Közepes
Parkoló: Steel Rigg Car Park fizetős parkolója

Térkép

A túra GPX file-ja innét letölthető: link, az alábbi módon:
Regisztrálj az oldalra vagy lépj be, majd az általam megadott link oldalán a "Menü" alatt  válaszd az "Export to GPX" menüpontot, mely elmenti a filet, ami aztán a mobilra letöltött Viewranger programból megnyitható.

A parkolóból kimentünk az útra, majd a "Hadrian's Wall" feliratú útjelző tábla felé indultunk el, de gyakorlatilag csak követtük a többi embert. Az ösvény első fele a Hadrianus fala mellett halad végig. Az útról balra fordultunk a fal mellett haladó ösvényre és ez a látvány fogadott minket:

Ahogy közelebb mentünk egyre jobban körvonalozódott a Peel Crags szikláinak az alakja, mely csodálatos látványt nyújtott.

Peel Crags

Az útvonal a Peel Crags szikla tetejére vezet föl egy lépcsős ösvényen, melyet nem túl nehéz megmászni. Föntről nagyon szép kilátás tárult elénk.

Fel a Peel Crags tetejére

Felérve a szikla tetejére

Miután felértünk a tetejére, innét az ösvény már nagyon jól követhető volt, mely szorosan a fal mellett haladt.

Highshield Crags

Hamarosan elérkeztünk a 39-es torony /Milecastle 39/ maradványaihoz, melyet valószínűleg a 4. század végéig használtak a rómaiak. Valószínűleg röviddel a fal befejezése után épült, melyet a gyengébb építési minőség is bizonyít. A 39-es tornyot a fal mellé és nem a falba építették be, mint ahogy általában a többit. /Az English Herritage weboldalán Winshields Wall néven találjuk a fal ezen részét./

A fal és a 39-es torony maradványai

A 39-es torony

Az ösvény a Sycamore Gap-on vezet végig, melyen egy sokat fotózott, ikonikus fa áll, melyet "Robin Hood fája"-ként is emlegetnek. Itt forgatták a Robin Hodd, a tolvajok fejedelme c. film egyes jelenetét is. A Sycamore Gap azonban leginkább azért különleges, mert a mai megjelenését több ezer év geológiai folyamatai alakították.

A Harianus falán lévő hegyszorosok /gap/ lényegében csatornák, melyeket a jégtakarók alatt áramló olvasztóvíz vájt ki, mely valaha a területet fedte.

A Sycamore Gap és a fa

Robin Hood fája

Az út a Highshield Crags-on keresztül vezet tovább, ahonnét lenézve láthatjuk a Crag Laugh tavat, mely szintén nagyon szép látványt nyújt.

Fel a Highshield Crags-re

Visszanézve a fára

A mögöttünk lévő táj

Highshield Crags

Érdemes kicsit elidőzni a Highshield Crags szikláinál, lenézve a tóra, egyes helyekről nagyon szép szögben látható, de vigyázzunk, mert nagyon meredek, egy rossz lépés és könnyen leeshetünk a mélybe!

A Highshield Crags és a Crag Laugh

Az időjárás itt kezdett igazán zorddá válni, az alábbi képen látható, amint a párás, felhős köd leereszkedik a tó felé. Ott a helyszínen nagyon baljósnak tűnt ez az egész és kicsit meg is ijedtünk. A szél is kezdett egyre erősebben fújni, de ettől függetlenül továbbmentünk.

Néhány lépés után már szakadt az eső:

Szerencsére amilyen hirtelen jött az eső és a szél, olyan hirtelen el is ment és a távolban már sütött a nap.

A távolban már süt a nap

A baljós felhők eltűntek a fejünk felől és immár felettünk is előtűnt a napocska.

Valójában az eredeti leírás szerint meg kellett volna kerülnünk a tavat a kicsit följebb lévő farmház mellett, el is indultunk arra, a kapu mögött jobbra található "Housesteads" feliratú irányjelző táblával ellátott kis ösvényen, de ahol a farmház melleti úton kellett volna elhaladni, ott ki volt téve egy elterelő tábla, valószínűleg azért, mert a farm melletti átjárót a tulajdonos megszüntette. Mi elmentünk arra, amerre az elterelő nyíl mutatott, másztunk egy darabig felfelé, majd amikor ránéztem a térképre, akkor láttam, hogy ez így nagyon nagy kerülő lesz, ami önmagában nem is lett volna baj, ám ismét gyülekeztek a sötét felhők felettünk és pár perc múlva ismét leszakadt az ég, ezúttal hol hófúvás, hol jégeső széllel keveredve váltakozott. Gyorsan visszafordultunk, hogy mégis átmegyünk a farm melletti ösvényen, az első kapun át is mentünk, azon még rajta volt a kis nyilacska, mely a gyalogutat jelöli, ám a másik kapun már nem volt semmilyen jelölés, ezért nem mertünk tovább menni, mert nem tudtuk szabad-e. A jégeső pedig pont szembe vert, így alig láttunk valamit, ráadásul csak oldalazva tudtunk menni. Úgy döntöttünk, inkább visszafordulunk és a fal mellett található párhuzamos ösvényen mentünk vissza a parkolóba /az általam készített GPX  file is ezt az útvonalat jelöli/.

A kapun túl a "Housesteads" jelzőtáblával ellátott ösvény

A farm

A Crag Laugh a farmház közeléből nézve

Itt fordultunk vissza

Visszamentünk tehát oda, ahol a "Housesteads" útjelzővel jelölt ösvény kezdődött és a mellette lévő úton kicsit felfelé menve megtaláltuk jobbra a "footpath" feliratú jelzőtáblát, ez az út vezet párhuzamosan a fallal. Innét már nagyon egyszerű dolgunk volt, csak az ösvényt kellett követni egyenesen előre. Közben a jégeső is elállt, maradt utána a sár, de ezt már megszoktuk. Kb. 20 perc után ismét elhaladtunk a Sycamore Gap mellett és innét is megcsodálhattuk az ikonikus fát.

Sycamore Gap

Néhány perc gyaloglás után újra elhaladtunk a Peel Crags mellett is, melyet a túra elején már megcsodáltunk havasan, most pedig láthattuk hó nélkül is, mert mire visszaértünk, majdnem teljesen elolvadt.

Peel Crags

Már vártuk, hogy visszaérkezzünk a parkolóba, nagyon hideg volt és az esőtől teljesen átáztunk, ennek ellenére nagyszerű élmény volt a Hadrianus fal legszebb részén végigsétálni. Ezt a túrát tényleg mindenkinek csak ajánlani tudom, persze célszerűbb jobb időt választani. Nem csak mi voltunk egyébként ennyire őrültek, hogy ilyen időben túráztunk, az út során több turistával is találkoztunk. A túra után viszont már semmihez sem volt kedvünk vizes ruhában, ezért elindultunk hazafelé.

A közelben lévő Lanercost Priory-t vagy a Vindolanda-t is érdemes lett volna még megnézni a Hadrianus fal lezárásaképpen, de mire végeztünk a túrával már bezárt, sajnos két nap nem elég mindenre. Nekünk ennyi fért bele.