2019. március 17., vasárnap

Hadrianusz fala - 1. nap

2019/03/09-2019/03/10.

Hadrianus falának "meghódítása"

Hadrianus fala Észak-Angliában található, egyik tengerparttól a másikig húzódik, melyet a római korban építettek, Britannia provincia határára. A fal 120 kilométer hosszú, mintegy 4,5 méter magas, és 3 méter széles volt. 122-ben kezdték el építeni, mikor Hadrianus Briatanniába érkezett. Ekkor a rómi csapatokat már egészen a Tyne-völgyig szorították vissza, ezért 120 kilométer hosszan védővonalat vontak Corbridge-től a nyugaton fekvő Carlisle-ig, annak érdekélben, hogy feltartóztassák a barbárokat, akiket nem sikerült legyőzniük. A falat 8 év alatt építették meg.

A falat római mérföldenként erődökkel egészítették ki. Két erőd között meghatározott távolságban két-két bástyát helyeztek el.  A bástyákkal, tornyokkal és erődítményekkel megerősített fal mellett a rómaiak utakat is építettek és azok mentén létrehozták ellátó központjaikat.

Ezen a hétvégén ezt a falat jártuk végig, igaz nem a klasszikus módon, gyalogosan, hanem autóval. A fal mentén rengeteg látnivaló található, attól függően ki mit szeret jobban, akit a történelmi része érdekel, azoknak a fal mentén lévő múzeumok ajánlottak, aki csak a falat szeretné megcsodálni, annak inkább túra keretében célszerű felkeresni a fal 1-1 részeit, vagy teljes egészét, viszont annak végigjárása már több napot vesz igénybe. Mi mindent szerettünk volna látni, úgyhogy megnéztük az English Herritage által fenntartott erődöket, múzeumokat, római templomokat /vagyis ami maradt belőlük/, majd egy túra keretében megcsodáltuk a fal legszebb részét. Természetesen két nap kevés rá, hogy elejétől a végéig mindent megnézzünk, ezért szelektálnunk kellett, de a végeredmény azt hiszem egész jó lett.

Készítettem egy térképet, amin az összes English Herritage-es látnivalót bejelöltem, ami a fallal kapcsolatos. Azonban vannak még más szervezetek által fenntartott látnivalók is, ezeket nem jelöltem. Célszerűbb balról jobbra kezdeni a fal bejárását, mi jobbról balra tettük, mert nagyon rossz időt mondott erre a hétvégére, és szombaton Newcastle környékére kevesebb eső volt várható az előrejelzés szerint, ezért kezdtük mi jobbról, de sajnos így is eláztunk...

1. nap

Reggel fél 7 körül indultunk, Newcastle-upon-Tyne felé, ami Leedstől 2 órányira található. A terv az volt, hogy először megnézünk 4 olyan látnivalót, ahol nincs nyitvatartási idő, így az első "fizetős" helyre pont 10 körül érkeznénk, ami teljesen jó, ugyanis akkor nyit.

Benwell Római Templom
/Benwell Roman Temple/

Leparkoltunk a Benwell római templom mellett lévő kis utcácskában, itt közel egymáshoz két látnivaló is van. Az egyik ez a kis római templom, - vagyis ami megmaradt belőle - melyet Antenociticus helyi brit isten tiszteletére állítottak. A templom ott állt, ahol egykor egy 2. századbeli római település /vicus/ volt, a Benwell-i római erőd körül.

Így nézhetett ki valaha

Benwell római templom romjai

A templom végében volt egy kő blokk, amin az istenség szobra állt, mellette pedig két oltár. Az itt látható oltárok csak másolat, az eredeti, valamint Antenociticus szobrának feje a Newcastleban található Museum of Antiquities antik múzeumban tekinthető meg.

A két oltár, közötte a kő blokk, amin a szobor állt

Benwell Roman Temple
Cím: Broomridge Avenue, Newcastle-upon-Tyne, Tyne and Wear, NE15 6QP
Belépés: díjtalan
Parkolás: a mellette lévő kis utcában

Benwell-i átkelő a falon
/Benwell Vallum Crossing/

A római templomtól gyalog kb. 5 percre található egy másik falmaradvány, mely átkelőként szolgált és azért építették, hogy lehetővé tegyék a mozgást a falon át. Az átkelő kövezetének építését a Hadriánus időszakban kezdték el, majd utána még 5 alkalommal került felújításra. Egészen a római korszak végéig fennmaradt. Ez az egyetlen olyan ismert példány a fali átkelőre, mely még ma is létezik Britanniában.

Benwell Vallum Crossing
Cím: Denhill Park, Newcastle Upon Tyne, Tyne and Wear , NE15 6QH
Parkolás: a közeli utcákban

Denton Hall Torony
/Denton Hall Turret/

A Denton Hall Turret egy torony, valamint a hozzá kapcsolódó fal egy részének maradványa. A 7b torony néven is ismert. A majdnem négyzet alakú, 3,9 méter széles és 4,2 méter hosszú alapokon nyugvó torony ásatása során felfedeztek egy platformot a torony belsejében, mely mésfél méter mélyen volt beépítve a falba és valószínűleg egy alsó tárolóhelyiséghez vezetehetett egy falépcsőn keresztül.

Így nézett ki régen

Valószínűleg néhány katona a toronyban lakott, vagy csak menedékként szolgált a járőrözés idején. Egészen a késő 4. századig használatban volt. Az ásatások során több római kori maradványt is találtak, pl. edény a főzéshez, kandallók, két kőtál, valamint korrodált vas dárdahegyek.

A torony maradványai

Denton Hall Turret
Cím: Turret Road, Newcastle-upon-Tyne, Tyne and Wear, NE15 7TH
Parkolás: a közeli utcákban

Heddon-On-The-Wall Hadrianus fala
/Heddon-On-The-Wall Hadrian's Wall/

Következő megállónk Heddon-On-The-Wall falujában volt, innét sok túraösvény indul a fal felfedezésére, a fal falujának is nevezik a helyiséget. Parkolni a faluban lehetséges valamelyik mellékutcában a fal közelében.

A GPS kicsit tovább vitt minket, így út közben felfigyeltünk az egyik ház előtt két figurára, amik nagyon jól néztek ki, úgyhogy muszáj volt megállnunk és lefotóznunk őket:

Az egyik figura:

A másik figura:

Ezután visszamentünk a fal közelébe, ahol a Heddon-on-the Wall tábla is áll. A falat kicsit nehéz megtalálni, de ha ez a tábla megvan és szembe fordulunk vele, jobb kézre vezet egy kis ösvény, ahol az elején már az English Herritage tábla is ki van téve. Pár méter után a fal is látható. Ez a fal részlet a tervezett szélességben készült, később a fal többi részét vékonyabbra csinálták, hogy erőforrásokat és időt takarítsanak meg. Ez a szakasz kb. 3 méter széles volt és legmagasabb része 1,7 méter.

Ezen a településen található a több, mint 100 éves Saxon Church of St Andrews /St. András Saxon Templom/, melyet szintén érdemes megtekinteni. Nyitvatartási ideje  délelőtt 11 és délután 1 óra között. Mi ezt most kihagytuk.

Heddon-on-the-Wall - Hadrian's Wall
Cím: Hexham Road, Heddon-on-the-Wall, Northumberland, NE15 0ED
Belépés: díjtalan
Parkolás: a fal közelében lévő mellékutcákon

Corbridge Római Város
/Corbridge Roman Town/

Corbridge a Római Birodalom legészakibb városa volt és az egyike annak a kettőnek, ami a Hadrianusz falának közelében épült /a másik Carlisle-ban található/. A város maradványai mellett egy múzeumot is megtekinthetünk itt, mely lenyűgöző leletekkel rendelkezik a római korból. A Vindolandán talált írott táblák azt mutatják, hogy Vindolanda csapatai valamikor itt állomásoztak, vagy a szabadságukat töltötték itt. A város eredeti neve Coria volt.

Pont nyitásra érkeztünk, szinte mi voltunk az első látogatók aznap, amit nem is bántunk, mert így senkit nem kellett kerülgetnünk. Először megnéztük a benti múzeumot, majd kimentünk a romokhoz.

A múzeum valóban nagyon érdekes volt, itt található a legnagyobb  gyűjtemény Britanniában a római időkből. Nem minden kiállított tárgya eredeti, némelyik csak másolat vagy az eredetinek a rekonstrukciója.

Római páncél

Coria városának maradványait a korai 20. században tárták fel az ásatások során. A ma látható romok csak a 40 hektáros nagyváros központi része volt. Még ma is végigsétálhatunk a magtárak, a szökőkút, a piac, a műhelyek és templomok által szegélyezett római helyőrség városának maradványain és visszamehetünk az időben elképzelve milyen is lehetett a fénykorában.

Két nagy gabonatároló és egy aprólékosan kidolgozott szökőkút állt a főúttal szemben, mely ételt és vizet szolgáltatott Coria lakói számára, melyet a 2. század környékén építhettek és használatban volt egészen a késői 4. századig.

A város növekedési periódusa után két katonai tábort is építettek a városközpontban a 2. század közepén. Az egyik valószínűleg a 20. Légió lehetett, a Valeria Victrix /bátor és győztes/, a másik pedig a Második Légió, az Augusta /fenséges/. Mindkettő bejárata egy mellékutcára nézett és a város többi részétől magas fallal voltak elválasztva. Minkettőnek megvolt a saját központi épülete és szálláshelye. A keleti táborban nagyobb házak álltak, valószínűleg a fiatal tisztek részére, míg a nyugati részében szerényebb barakkok voltak a katonák számára.

Corbridge Roman Town
Cím: Corchester Lane, Corbridge, Northumberland, NE45 5NT
Nyitva: lásd a weboldalon
Belépés: 7,60 font /2019-ben/ - English Herritage tagoknak ingyenes
Parkolás: a helyszínen

Chesters Római Erőd és Múzeum
/Chesters Roman Fort and Museum/

A North Tyne folyó mellett elhelyezkedő Chesters római erődje a legteljesebb római lovassági erőd Nagy-Britanniában a Hadrianus fala mentén. Szokatlanul jól megőrzött fürdők és gőzfürdők, valamint a tisztek lakosztályai között sétálgathatunk itt. Az erőd eredeti neve Cilurnum vagy Cilurvum volt.

Piknikezőhely a Chesters Római Erődnél

A jegyirodában mondták, hogy /ha jól emlékszem/ 11 órától ingyenes vezetővel végigjárhatjuk a fal maradványait. Nem szeretjük ezeket a vezetett túrákat, először nem is akartuk, aztán mégiscsak belementünk. Sokmindent elmondott a fickó, valamennyit értettem is belőle, de mivel mi fotózni is szerettünk volna, miközben pedig beszél valaki, nem nagyon illik kattogtatni a géppel, így a feléig mentünk csak a csoporttal, aztán otthagytuk őket és a többi részét inkább magunk fedeztük fel, így legalább nyugodtan tudtunk fotózni is.

Az erődhöz egy híd is tartozott, a Chesters Bridge, melynek a maradványait a folyó másik oldalán lehet megtekinteni, egy kis kerülőúttal, erről majd később írok.

A környező táj

Indulás a romok felé

A Cilurnum alapjaiban lovassági erőd volt, hogy megtorlásos támadásokat hajtson végre a fal északi részén lévő barbár területekre, majd később gyalogság lett.

A barakkok maradványai

Érdekes faragás az egyik kőben

A North Tyne folyó

A parancsnokok háza

Már a rómaiak is alkalmaztak padlófűtést /hypocaustum/, melynek a szerkezete az alábbi képen jól látható. Az oszlopok tartották a talapzatot.

Hypocaustum

A romok mellett egy elkerített részen lovak legelésztek, majd mintha egy kis bemutatót akarnának tartani, elkezdtek ugrándozni és hemperegni a földön.

Legelő a lovak számára

A területhez egy múzeum is tartozik, melyet a romok után mi is megtekintettünk.

A múzeum

A 19. század elején Nathaniel Clayton, a Chesters Ház és Birtok tulajdonosa, több száz tonna földet mozgatott meg az erőd utolsó maradványainak eltüntetésére a tereprendezés részeként, ezáltal sima, füves, parkos területet hozott létre egészen a Tyne folyóig. Azonban mielőtt végleg eltüntette volna a romokat, számos római műtárgyat gyűjtött össze, melyeket saját házában őrzött.

Fia, John Clayton, megrögzött régiségkereskedő, amikor 1832-ben örökölte a birtokot, visszacsinálta az apja tereprendezését, így újra feltárta az erődöt, majd létrehozott egy kis múzeumot.

Mars - a háború istenének domborműve

Alul egy standard fegyverhordozó domborműve

Egy szarvakkal rendelkező isten feje, kelta stílusban

Balra Mars istenség oltára, középen egy kőbe vésett fallosz, jobbra Vitiris istenség oltára

Két oltár

Három vizi nimfa domborműve, egyik kezükben serleget tartva, másikban kancsóból vizet öntve

Juno Regina szobra, Jupiter felesége, a szülés és házasság istennője

A folyó istenének szobra, mely valószínűleg a Nort Tyne folyót testesítette meg

Minerva és egy ülő férfi /talán Hercules/ szobra

Parkolás: a helyszínen

Chesters Híd
/Chesters Bridge Abutment/

A Chesters Római Erőd parkolójában hagyva az autónkat elindultunk a közelben lévő Chesters Bridge felé. Ha lenne egy híd a folyón, akkor csak 5 perc lenne a megközelítése, de mivel nincs, így kerülni kell. A Chesters erődből jobbra fordulva el kell menni egészen a körforgalomig, ott pedig fel a Chollerford hídra, majd a híd után jobbra lesz egy gyalogút, azon elindulva még kb. 5 perc sétára találhatóak a romok, a Római erődtől kb. 20 percnyire. Viszont parkoló közelebb nem nagyon van.

Útban a Chesters Bridge felé

A körforgalom

A George Hotel

Átkelés a Chollerford hídon

A North Tyne folyó

A Chollerford hidat a régi római híd helyett építették 1785-ben, miután az 1771-es nagy árvíz után a korábbi híd megsemmisült.

A Chollerford híd a gyalogútról

A Római hidat a Nort Tyne folyón való átkeléshez építették a rómaiak, mely mint már fentebb említettem, a Chesters Római Erőd része volt. Ezek a Hadrianus falán látható leglátványosabb és legmasszívabb falazati szerkezetek.

Legalább két híd volt ezen a helyen. Az első, kevésbé masszív, mint az utódja, valószínűleg kortárs volt a fal építésével. Nyolc hatszögletű kőhajóból álló sorozat haladt át a folyó felett, amelyek egymástól körülbelül 4 méter távolságra helyezkedtek el.

Maradványok a folyó túloldalán

Chesters Bridge Abutment
Cím: Chollerford, Hexham, Northumberland, NE46 4EN
Parkolás: A Chesters Roman Fort and Museum parkolójában

Brunton Torony
/Brunton Turret/

A Brunton torony maradványait a Chesters hídtól visszatérve a főútra, majd felfelé elindulva a Chesters Romai Trail útvonalán érhetjük el. Ez egy jó 10 perces séta a hídtól, de itt van parkolási lehetőség az út szélén is. Mi gyalog mentünk, de meg is bántuk, mert itt kezdődött igazán szeszélyessé válni az időjárás. Előbb elkezdett esni, majd feltámadt a szél és az esőt jégeső váltotta fel. Szerencsére nem tartott sokáig, utána kisütött a nap és visszafelé a folyó felett még egy halvány szivárványt is sikerült elcsípnünk.

A környező táj

Ezen a részen fekszik Hadrianus falának egyik legjobban megőrzött tornya, 70 méter hosszú falával. A tornyot a Huszadik Légió emberei építették.

A fal

A torony maradványai

Az alábbi képen nagyon jól látszik, hogy szakad a jégeső:

Nem is időztünk sokat a zord időjárás miatt, mihamarább szerettünk volna visszaérni az autóhoz, de ettől még egy fél óra választott el minket, ugyanis innét kb. annyi volt visszafelé az út. Út közben jobb idő lett, újra kisütött a nap és megjelent egy szivárvány a folyó felett.

Szivárvány a folyó felett

A körforgalom

Brunton Turret
Cím: Chollerford, Hexham, Northumberland, NE46 4EJ
Belépés: díjtalan
Parkolás: vagy a Chesters Roman Fortnál vagy a Brunton Turret előtt lévő út szélén

Housesteads Római Erőd
/Housesteads Roman Fort/

Délután 3 óra környékén érkeztünk a Housesteads Római Erődhoz, így nem maradt túl sok időnk, hogy felfedezzük a területet, ugyanis 4 órakor zárt. A jegyirodától még egy 10 perces gyalogút vezetett az erődig, de a táj végig nagyon látványos volt:

Az erőd mellett is volt egy épület, először bementünk oda, de az ott lévő nő nem nagyon volt a helyzet magaslatán, olyan izgalomban volt, hogy bő fél óra múlva zárnak, hogy egyből kiküldött minket megnézni az erődöt, mondván, arra még van időnk, pedig mi bent is szívesen szétnéztünk volna, ahol volt egy pici múzeum is és egy 6 perces kisfilm, bár ez utóbbi annyira nem érdekelt minket. De nem vitatkoztunk a nővel és kimentünk az erőd romjaihoz.

Az itt látható maradványok valaha egy segéderőd épületei voltak. Időszámításunk után 124-ben építették, nem sokkal a fal után, amikor a terület Britannia Római tartományának a része volt. Nevét a Vercovicium, a Borcovicus, a Borcovicium, és a Velurtion között váltogatták. A Housesteads név már modern eredetű. Jelentős polgári település (vicus) létezett délre, az erődön kívül, melyből néhány kőmaradvány még mindig látható, köztük az úgynevezett "Gyilkos Ház", ahol két csontvázat találtak egy látszólag újonnan épített padló alatt, amikor feltárták.

A Housesteads egy gazdaság volt, mely magába foglalja az erőd romjait. 1604-ben egy híres tolvaj, Hugh Nixon volt a farm bérlője. Később az Armstrong család tulajdonába került, de el kellett adnia a birtokot, ám továbbra is maradtak, mint bérlők. Jól ismert tolvajok voltak, akik az ellopott lovakat és szarvasmarhákat a régi erődben tárolták.

1698-ban Thomas Gibsonnak tulajdonába került a birtok, aki a mezőgazdaság felé fordította, ennek során számos római műtárgyat szántott fel. Később a Clayton csalát vásárolta meg a területet, majd a 20. században a National Trustnak adományozták.

Jól megfigyelhető a magtár maradványai. A pillérek egy felemelt padlót tartottak, mely azt a célt szolgálta, hogy az étel száraz maradjon és kártevőktől mentes. Ez nem volt része a padófűtéses /hypocaustum/ rendszernek.

Magtár

Vissza a parkolóba

Még annyi időnk volt, hogy gyorsan szétnézzünk az ajándékboltban, mielőtt kimentünk volna a parkolóba. Nem szeretünk rohanva megnézni semmit sem, de most ez így alakult, sajnos a nyitvatartási idők ilyenkor télen még nem annyira kedvezőek.

Housesteads Roman Fort
Cím: Haydon Bridge, Hexham, Northumberland, NE47 6NN
Nyitva: lásd a weboldalt
Belépés: 7,80 font /2019-ben/ - National Trust és English Herritage tagoknak ingyenes
Parkolás: a helyszínen /a parkoló a Northumberland National Park tulajdonában van és fizetős, 3 órára 3 font, utána óránként 2 font/

Mithras Temploma
/Temple of Mithras/

Mai utolsó látnivaló, amit megnéztünk, a Mithras temploma volt. Valójában amikor a Housesteads Római Erődhöz mentünk, elmentünk a parkolója mellett, de akkor annyira szakadt az eső, hogy nem akartunk megállni és ismét bőrig ázni. Most viszont kihasználtuk, hogy elállt az eső és mára még beiktattuk ezt a kis templomromot.

Ezt a parkolót szintén a Northumberland National Park üzemelteti, úgyhogy itt is fizetnünk kellett, de ha jól emlékszem itt már csak 1 fontot, bár elvileg az összes Northumberland Nemzeti Parkos parkolóba jó ugyanaz a jegy a fal mentén, de mi beírtuk a rendszámot és nem írta ki, hogy nem kell fizetnünk, úgyhogy inkább vettünk egy újabb jegyet. A parkolótól kb. 5 perces sétára található a templom.

A templom felé

Mithras templomát a római katonák közkedvelt istenének szentelték. Ez volt a legnagyobb az itt található épületek közül és sok mithriai templomhoz hasonlóan ez is katonai bázis közelében volt. A 3. században alapították, majd végül megszentségtelenítették, valószínűleg a keresztények. A közelben volt a népszerű Coventina vizi nimfa kút-kegyhely is.

Mithras Temploma

Cím: Humshaugh, Hexham, Northumberland, NE46 4DB
Belépés: díjtalan
Parkolás: a Northumberland Nemzeti Park parkolója a romok közelében, mely fizetős, de a parkolójegy jó a többi Northumberland Nemzeti Parkos parkolóba is a fal mentén.

_______________________________________________________________________

Ezután kerestünk egy Tescót, mely kb. 5 perces autóútra volt a szállásunktól. Még vásárlás előtt üzentem a szállásadónknak, hogy kb. fél óra és megyünk. A szállást könnyen megtaláltuk, szinte elsőre. A házigazda pont kint volt, úgyhogy ez is nagyon egyszerűen ment. Megmutatta a karavánt, elmondta a fontosabb dolgokat, majd magunkra hagyott minket. Többször is szálltunk már meg karavánban, mi nagyon szeretjük. Ez is jól nézett ki belülről, a megszokottól eltérően 3 szobás volt. A többiek panaszkodtak, hogy az ágy egy kicsit lehetett volna nagyobb is, nekünk a dupla ágy teljesen jó volt, csak a takaró volt egy kicsit vastag.

Aznap már nem mentünk semerre, a karavánban kipihentük a nap fáradalmait és az elázást. Este még borozgattunk és beszélgettünk egy kicsit, majd éjfél körül elmentünk aludni.