2020. október 26., hétfő

Ingleton

Vízesés túra
/Ingleton Waterfall trail/

Az ingletoni vízesés túrát már végigjártuk egyszer, de akkor nem lettek túl jók a képek, ezért tervben volt egyszer újra végigjárni és most jött el az ideje. Ez a 4 és fél mérföldes túra rendkívül szép területeken halad végig, azon helyek közé tartozik, amit érdemes többször is végigjárni. A Yorkshire Dales egyik legklasszikusabb sétaútvonala közé tartozik, melyet 1885-ben nyitottak meg a látogatók előtt.

Szép napsütéses napunk volt ma és nem is volt hideg. Az erdő már kezdett őszi színekbe öltözni, de még mindig nagyon zöld volt. Reggel 9 óra körül érkeztünk meg, a parkolóban irányították, hogy ki hova álljon. Mielőtt elindultunk volna a túrára, megreggeliztünk a magunkkal hozott szendvicsekből.

A túra sajnos nem ingyenes, 7 font egy felnőtt belépő, ezt az ösvény elején kell fizetni, a jegyirodában. Most a vírus miatt a túra egyirányú volt, ami azt jelentette, hogy ha valaki elkezdte, akkor nem fordulhatott vissza, végig kellett csinálni. Erre a jegyvásárlásnál figyelmeztettek is. Az ösvény végig jól követhető, helyenként útjelzőkkel ellátva.

Háttérben a jegyiroda épülete

A túra első szakaszában a Swilla Glen-en haladtunk végig, mely egy csodálatos mészkőszurdok, a Twiss folyó mentén. A fákon átszűrődő nap sugarai hatalmas félárnyékot eredményeztek, ezért nem volt könnyű fotózni.

Emlékszem, amikor először jártuk végig ezt a túrát, akkor láttam először pénzfát. Azóta rengeteg pénzzel gyarapodott, a nagy félkoríves fatörzsön már szinte hely sem volt, ahova még lehetne érméket kalapálni. A mellette lévő két másik rönkben még akadt néhány üres hely.

Pénzfa

Áthaladtunk a Manor hídon /Manor Bridge/ és a folyó túloldalán folytattuk tovább az utat. Ezen a részen a víz látványos pirosas színű volt.

Az első vízesés a Pecca Falls, melyet a közelében lévő kilátóból már látni lehet messziről. Érdemes megfigyelni itt a környező dombokat is, melyek igazi Yorkshire Dales-i táj arculatát mutatják.

Pecca Falls kilátó

Mivel a folyó menti dombokat nagyon takarták a faágak, bemásztunk a folyómederbe, hogy jobban lássuk. Sajnos a félárnyék miatt nem lettek túl jók a képek, de élőben nagyon szép a táj.

Pecca Bridge

A Pecca hídon /Pecca Bridge/ átkelve, a folyót szegélyező sziklák között megpillantottuk a Pecca Fallst, mely 5 lépcsőben érkezik a medrébe, 30 méter magasból, homokkő sziklákon és palalemezeken törve magának utat.

Pecca Falls

Épp hogy elhagytuk a Pecca Falls legfelső részét, másris egy újabb drámai vízesés, a Hollybush Spout következett. A spout szó tölcsért jelent és valóban találó elnevezés rá, mivel a meredek sziklák szinte összeszorítják a folyót és a közte lezúduló víz olyan hatást kelt, mintha egy tölcséren át érkezne.

Hollybush Spout

Az erdő itt véget ért és egy nyílt ösvényen folytattuk tovább az utat. Ezen a részen van egy büféskocsi is, ahol fagyit, üdítőt vagy némi nyalánkságot lehet kapni. Mi vettünk egy fagyit, de ilyen rossz fagyit már régen ettem. Amikor először tettük meg ezt a túrát, ha jól emlékszem, ennél a résznél kérték a jegyeket, jegy nélkül innét nem mehettünk tovább. Most nem kérte senki, mert most jegy nélkül eleve be sem engednek az elején.

A séta leghíresebb és leglátványosabb vízesése a Thornton Force. Ezen a helyen a Twiss folyó vize 14 méter magasból bukik alá egy mészkő szikláról. 330 millió évvel ezelőtt egy szubtrópusi tenger feküdt itt.

Thornton Force

A Thorntons vízesés után egy hosszú lépcsős ösvényen folytattuk tovább az utunkat felfelé. Fent nagyon szép táj tárult a szemünk elé. Tipikus Yorkshire Dales-i tájkép. A Twis Valley /Twiss völgy/ mentén haladt tovább az ösvény, majd átmentünk a Raven Ray hídon és magunk mögött hagytuk a Twiss folyót.

A Thornton Force teteje

Raven Ray híd

Ismét egy lépcsős szakasz következett felfelé, majd a lépcsősor tetején rátértünk a Twisleton Lane nevű ösvényre, mely régi római út volt és Kingsdale felé vezet.

Twisleton Lane

A Twisleton Lane-en lefelé haladva fantasztikus kilátás nyílik Ingleborough-ra, ami a híres Yorkshire Dales Three Peaks /három hegycsúcs/ egyike. Ingleborough látható maradt egészen addig, amíg el nem értük az erdős részt a következő vízesésnél.

Ingleborough

Még a vízesés előtt a Beezley Farmon lehetőség van némi étlet, italt vásárolni, valamint WC-re menni. Tovább haladva megérkeztünk a Doe folyóhoz és a Beezley Falls-hoz, egy tölgyerdőbe érve. A Beezley Fallstól a Doe folyó a Triple Spout felé halad tovább, mely 3 kisebb vízesés egymás mellett.

Beezley Falls

Triple Spout

A Doe folyó az egyik részen egy medencét képez, melyet a helyiek Black Hole-nak, azaz Fekete Lyuknak hívnak, mely köztudottan több, mint 24 méter mély. Az itt kialakult vízesés a Rival Falls.

Rival Falls

Baxengyhll Gorge /Baxengyhll szurdok/ meredek sziklafalai szintén nagyszerű látványt nyújtottak. Hamarosan megpillantottunk egy hidat, amiről lenézve egy újabb vízesést, a Baxengyhll Gorge falls-t láthattuk. A híd keskeny, csak pár ember fél el rajta egyszerre és elég félelmetes látvány lenézni a magasból.

Baxengyhll Gorge Falls

A túra utolsó vízesése a Snow Falls, melynek jelentése "hóesés". Van egy kilátó, de hátra kell nézni, hogy látható legyen. Ehhez nem lehet közel menni, csak kissé messzebbről figyelhető meg.

Snow Falls

Pénzgomba

A Snow Falls után következik a túra utolsó szakasza, a Twisleton Glen-en /Twisleton szurdok/ keresztül. Hamarosan áthaladtunk az utolsó hídon.

Elhaladtunk egy régi mészkőbánya mellett:

Végül visszaérkeztünk Ingleton-ba, ahol szintén érdemes egy kicsit szétnézni. Az egész település csak pár utcácskából áll.

A viadukt majdnem teljesen kettészeli a falut. A homokkőből készült építmény 11 boltívből áll. Vasútvonalnak építették, de alig használták, az állomást azóta parkolóvá és turisztikai információs központtá alakították.

Megnéztük egy kicsit közelebbről is a viaduktot:

Kb. 4 óra alatt jártuk végig az útvonalat, de nem siettünk, egyes helyeken elég sokat időztünk, ha valaki tempósabban megy, akár 2 és fél óra alatt is teljesíthető. Nem mindenre emlékeztünk már az előző túrából, jó volt egy kicsit felfrissíteni és most sokkal tüzetesebben megnéztük, mint akkor és sokkal részletesebben lefotóztuk.

Innét még nem hazafelé mentünk, hanem a White Scar Cave barlanghoz, ami csak pár perces autóútra található, Ingleton végében.

Folyt. köv. a következő bejegyzésben