2020. október 26., hétfő

2020/09/26.

Ingleton

White Scar Cave

Barlanglátogatással folytattunk ingletoni kirándulásunkat. A White Scar Cave Nagy Britannia egyik leghosszabb látványbarlangja, ahol mintegy 1 mérföldes szakasz látogatható. 10,75 font volt egy felnőtt jegy. Nem kellett előre lefoglalni, mi ott vettük a helyszínen. Másfél óránként indítanak túrákat, a kassza 5 perccel indulás előtt nyit. Csak vezetett túra keretében látogatható, ami kb. 80 percet vesz igénybe és a vírus miatt most kötelező volt a maszk használata a barlang és a kávézó/ajándékbolt egész területén.

Kilátás a parkolóból

A parkoló és a barlang bejárata

Jegyvásárlás után mindenki kapott egy sisakot a fejáre, ami kellett is, mivel egyes részeken annyira alacsony a plafon, hogy sokszor csak azt lehetett hallani, hogy az embereknek koppan a sisakja a mennyezethez. Voltak olyan részek, ahol csak hajolva lehetett átmenni. A barlang hőmérséklete 8 fok egész évben.

Ami nekem nem tetszett, hogy szinte csak végigrohantunk a barlangon, itt-ott megállt a vezetőnk és mondott pár szót, hogy éppen mit látunk. Fotózni nagy géppel szinte lehetetlen volt, mire beélesített volna, addigra a többiek már méterekkel előttünk jártak. Tettem pár kísérletet, aztán utána inkább telefonnal fotóztam, ami szerencsére nagyon jó képeket csinált, a rossz fényviszonyok ellenére is. Mi mentünk leghátul, így kedvünkre megállhattunk kicsit, csak aztán utána szaladhattunk a többiek után.

Két vízesés is található a barlangban, az egyik rögtön a bejárat után nem sokkal, ez a nagyobbik. Esős időben szinte dübörgő hangot ad ki, most nem volt annyira hangos. Christopher Long, egy cambridge-i diák fedezte fel 1923-ban, amikor is egy enyhe repedést észlelt a földben, melyet úgy döntött megvizsgál. A távoli vízzúgás ösztönzésére, sziklákon és medencéken át küzdötte magát míg végül egy vízesés lábához érkezett. A percenként lezúduló víz súlya kb. 55 tonna.

Az első vízesés

A második vízesés csak náhány lépésre található az elsőtől, ez sokkal gyérebb folyású és a kőzetfalon folyik lefelé.

A Boszorkányujjaknak /Witch's Fingers/ nevezett képződmény nevével ellentétben semmiféle természetfeletti dologgal nem hozható kapcsolatba, ez teljes mértékben egy természetes képződmény, a boszorkányujjakhoz való hasonlóság csak a véletlen műve.

Boszorkányujjak

A Bíró fej /Judge's Head/ névre hallgató különös képződmény szintén csak a véletlen munkája, de pont egy jól kivehető bíró fejére hasonlít. A parókája, homloka, orra és álla is jól látható. Ez úgy jött létre, hogy a talajra hulló vízcseppekből kiválik az álló cseppkő, az ún. sztalagmit. Ezek felfelé nőnek, mivel a fentről lefelé hulló ásványi anyagokban gazdag vízcseppek táplálják.

Bíró fej /jobbra fent/

A Préselés /The Squeeze/ feliratú hely neve találó. Itt ugyanis annyira összeszűkül az átjáró, hogy szinte csak féloldalazva lehet átpréselni magunkat. Azonban a rés nagyobb, mint amilyennek elsőre tűnik és még soha nem fordult elő, hogy valaki beragadt volna.

Az Ördögnyelvről /Devil's Tongue/ egy néphiedelem kering, mely szerint óvakodni kell tőle, hogy a nyelvről a víz ránkcsepegjen. Különböző helyeken különböző dolgokat állítanak, miért nem tanácsos ez, de eddig nincs róla semmiféle jelentés, hogy bárkinek valami baja lett volna tőle. A nyelv még mindig növekszik.

Ördögnyelv

A Harcmező kamrához /Battlefield Cavern/ vezető út 1991-ben került kialakításra, amit egy nagy robbantással eszközöltek. A Happy Wanderers barlangászklub tagjai fedezték fel ezt a kamrát és ők nevezték el így. Az első ember, aki először átpréselte magát, a kamasz Hilda Guthrie volt.

Battlefield Cavern

A Battlefield Cavern végében, mely egyúttal a barlandtúra végpontja is, az egyik szikla falán egy fehér alak látható, melynek anyaga ásványi kalcit. Ez az alak az Arc /The Face/ névre hallgat. A forma felső része valóban kisértetiesen hasonlít egy emberi arcra. Az Arc hangulatos megvilágítást kapott, mindenféle színekben játszott, de szabad szemmel nem voltak ennyire erőteljesek a színek.

Az Arc

Itt volt a túra vége, innét visszafordultunk, de szerencsénk volt, mert mindenki előre rohant, mi lemaradtunk, a túravezetőt meg hátul feltartották, ezért kissé nyugodtabb tempóban tudtunk visszafelé menni és lefotózni még azokat a részeket, amiket odafelé nem sikerült.

A Sárgarépa /The Carrots/ névre hallgató, mennyezetről lecsüngő apró narancs színű cseppkövek szintén érdekes jelenségek. A szín általában a kémiai vasvegyületek jelenlétét jelzi. A formák változatossága különféle erőktől függ, mint pl. a kapilláris jelenség és a légáramlatok.

Sárgarépák

A Liliom /Arum Lily/ nevű képződmény botanikai nevet kapott. A virág szára példa egy sztalagmitikus oszlopra, ahol a lefelé növekvő cseppkövek és a felfelé növő sztalagmit egyesülnek. A "szirmok" barlangredőként ismertek, ahol a kalcit ruhára emlékeztető redők alakját veszi fel.

Liliom

Damoklész kardja /Sword of Damocles/ szintén találó név arra a lefelé lógó cseppkőre, mely valóban kissé hasonlít egy kardra. Én nem ismertem korábban Damoklész kardjának történetét, de utánanéztem. Röviden egy  Szicíliában élő zsarnok, II. Dionüsziosz megleckéztette egyik hízelgőjét és írigyét, Damoklészt, amikor a feje fölé vékony lószőrszárra akasztva egy kardot lógatott le a mennyezetről.

Damoklész kardja

A barlang abszolút megérte az árát, nem bántuk meg, hogy megnéztük, nagyon tetszett az egész. Érdekes, hogy a föld alatt milyen furcsa képződmények tudnak keletkezni. Én teljesen feltöltődtem a látványtól, annak pedig külön örülök, hogy ennyi képet sikerült csinálni odabent.

Innét egyenesen haza indultunk, bár még nem volt túl késő, de két órányi út állt előttünk. Ismét újabb élményekkel lettünk gazdagabbak, nagyszerűen telt ez a mai nap Ingletonban.