2017. szeptember 8., péntek

Skócia - Glasgow és Stirling

Skót földeken

2017/08/18 - 2017/08/20

1. nap

Az utazás

Ezúttal Skóciára jutott a választás. Mivel nem akartunk megint hajnalban kelni, így előző nap délután elindultunk Glasgow városába, ahol foglaltunk egy szobát 2 éjszakára. Az út kicsivel több, mint 4 órás volt, így 9 óra környékén érkeztünk a helyszínre. A házigazda egy kedves spanyol pár volt, nagyon meg voltunk elégedve a szállással és a privát szállásadóinkkal is. Este alig vártuk már, hogy ágyba kerüljünk, mivel délelőtt dolgoztunk és hajnalban keltünk, ráadásul a 4 órás utazás is fárasztó volt.

2. nap

Stirling

Stirling Skócia egyik legnagyobb városa, Glasgow és Edinburgh között helyezkedik el. Belvárosa mai napig középkori hangulatot nyújt, leginkább Edinburghoz lehetne hasonlítani. A várost a Forth folyó szeli át.

Reggel 10 óra körül indultunk el Stirling felé, de előtte még Glasgowban betértünk egy Subway-be megreggelizni. Nem volt túl jó választás, az eladó hölgy nem volt túl kedves és a kiszolgálás is hagyott kivetnivalót maga után. A szendvics sem volt olyan finom, mint itt Leedsben a stadionnal szemben lévő Subway-ben.

Stirling kb. félórás autóútra található Glasgowtól, így 11 óra magaslatában érkeztünk. Első állomásunk a kastély volt, de parkolót nem volt könnyű találnunk, mivel a kastély parkolója teljesen fullon volt. Nagy nehezen találtunk egy fizetős parkolót, ahol maximum 2 órát tartózkodhattunk. Reméltük, hogy az a 2 óra elég lesz arra, hogy megnézzük a kastélyt. A parkolóból elindultunk a célállomás felé, közben készült néhány kép a városról:

Unicornis szobor egy oszlop tetején

A vár rácsos kapuja az utcáról nézve

A vár utcára néző oldala

Az Argyll's Lodging a kastéllyal szemben található, ami egy 17. századi, reneszánsz stílusú városháza. A XX. Század végén múzeum lett. Sajnos jelenleg nem volt nyitva, pedig érdemes lett volna megnézni.

Argyll's Lodging

Stirling Kastély

Stirling vára az egyik legnagyobb és építészetileg és történelmileg is a legfontosabb vár Skóciában. Az erődítmény a Castle Hill (Várdomb) tetején áll, amely egy vulkanikus eredetű szikla és az úgynevezett Stirling Sill (stirlingi szill) nevű geológiai alakzat egyik alkotója. Három oldalról kiváló védelmet nyújtó meredek sziklák határolják. Mivel a Forth folyó átkelőjénél épült, a kezdeti időkben stratégiailag fontos szerepe volt. A várat a Historic Scotland szervezet működteti.

Mivel nemrég kiváltottuk az English Herritage kártyát, így fél áron tudtunk bemenni a kastélyba, ami nagyon jól jött, ugyanis egy teljes árú belépő 15 fontba került.

A kastély előtt 2 szobor található. Az egyik egy skót katonát ábrázol.

Egy skót katona szobra

A másik szobor a skótok legendás királyát, Robert de Bruce-t ábrázolja, akinek uralkodása teljes egészében arról szólt, hogy országát függetlenítse az angoloktól, majd elismertesse velük, hogy Skócia nem Anglia hűbérállama. Bár vitatott, de állítólag a király leprában szenvedett, amibe végül bele is halt.

Robert de Bruce szobra

A külső védművektől a várba vezető utat biztosító főkaput IV. Jakab építtette. A kapu eredetileg a szikla teljes szélességében elnyúló elülső főfal része volt. Ennek mindkét végén szögletes őrtornyok álltak, középen pedig, a bejárat mellett, négy kúpos tetejű, kerek torony volt. A fentiekből napjainkban a déli őrtorony (hercegi toronynak is nevezik), a hozzá csatlakozó várfal-szakasz, a bejárat, a kerek, belső tornyok maradványai, a külső tornyok nyomai, valamint az északi őrtorony látható.

Kilátás a várból

A vár leglátványosabb része a hajdani konyha épülete, amit illusztrációkkal szemléltetnek milyen sürgés-forgás lehetett ott annak idején.

Itt nyújtották be az ételt

A vár fő épületei a 15. és a 16. században keletkeztek. 1800-1964-ig a brit haderő tulajdonában volt és laktanyaként működött. Ekkor több változtatást is végeztek az épületben. Eredeti állapotára történő visszaállítása ma is zajlik. A katonai időkben néhány új épületet is felhúztak, pl. a börtönt és a lőporraktárt. Ezekre az időkre egy múzeum emlékeztet a várban.

Lőporraktár

Így nézhetett ki régen az épület egy része

A börtön

A várban található egy fentebb is említett hadtörténeti múzeum, melyben sok érdekes dolgot láthattunk kiállítva:

A vár belső udvara
A kaputól balra, a felső udvar déli részén található a palota blokkja. Építését IV. Jakab kezdte el, de valójában V. Jakabhoz köthető. Egyaránt megtalálhatók benne a reneszánsz és a késő gótika építészetének jellegzetességei, nagyon szép kőfaragásokkal díszítve. Az egyik leglenyűgözőbb skót épületnek tartják.

A belső udvar keleti oldalán áll a IV. Jakab által épített Great Hall (nagyterem), amelyet 1999-ben állítottak helyre, sok évtizedes laktanyaként történő használat után. 38 méter hosszú és 11 méter széles. Teljes egészében restaurált nyitott fa tetőszerkezete van és két kiugró ablakfülke szegélyezi a déli oldalon lévő pódiumot. A keleti oldalán lévő kis épület az úgynevezett Mint (pénzverde), amit skót nyelven Cunzie Hoose-ként, angolul „Coining House”-ként is ismernek. A felső udvar északi oldalán található királyi kápolna építője William Schaw, építtetője pedig VI. Jakab volt, aki fia, Henry herceg keresztelőhelyének szánta. A kápolna helyén valószínűsíthetően korábban is egy középkori királyi kápolna állt.

A vár temploma

A várból rendkívül szép kilátás nyílik a városra, valamint a környező hegyekre, előtérben a Wallace-emlékművel.

Stirling vára
Abbey Craig, Hillfoots Rd, Stirling FK9 5LF

A Wallas-emlékművet természetesen közelebbről is megnéztük. Útban arra felé készítettem két képet a kocsiból, az egyik egy körforgalomban lévő óratorony, a másik pedig a folyó felett lévő hidat ábrázolja.

Wallace-emlékmű

A Wallace-emlékmű Stirling mellett található. William Wallace 13. századi skót hazafi emlékére emelték. A torony építését alapítványi pénzből teremtették meg, hogy a skót öntudatot megerősítsék a 19. században, ennek ellenére külföldi támogatók is akadtak, köztük Giuseppe Garibaldi olasz szabadságharcos. 1869-re készült el, John Thomas Rochead építette, 18 000 fontba került. 220 láb magas homokkő torony lett, Viktória-kori gót (neogót) stílusban épült. Az Abbey Craig-en áll, egy sziklán, ahonnan Wallace is figyelhette az ellenséget.

Az emlékmű nyitva áll a nagyközönség számára. A látogatóknak 246 csigalépcsőn kell feljutniuk a kilátóba. A Wallace-hoz tartozónak vélt tárgyak kiállítása látható még a toronyban, köztük a kardja is.
1997-ben "William Wallace" szobrát helyezték el az emlékműhöz. A szobor mindazonáltal nem Wallace történelmi arcát mutatta be, hanem úgy tűnik, Mel Gibson szolgált modellül a szoborhoz. A szobor pajzsán olvasható is a Rettenthetetlen szó, ami a hasonló című filmre utal. Ám William Temby azt állította, ez a szobor zavarta a skótokat, ezért kérték, hogy helyezzék át. A hivatalnokok megtagadták a kérés teljesítését, így a szobor vandalizmus áldozata lett. Ezután a szobrot 350 000 fontért kínálták eladásra. 2008-ban a szobrot elmozdították a helyéről, a toronyba került, az új étterem és a recepció mellé. Végül ingyen felajánlották Donald Trump egyik szállodája számára.

Útban a torony felé

William Wallace szobra az épületen

A torony tetejére rengeteg csigalépcsőn keresztül jutunk el. Az épület több szintből áll, ahol kissé kifújhatjuk magunkat és mindegyik szinten különböző kiállított tárgyakat láttunk.

Amint felértünk a  kilátó tetejére, a hatalmas szél ellenére nagyon szép kilátás tárult elénk. Szinte az egész város belátható volt.

A torony fenti folyosója

Az alább látható területen aratták a skótok az első győzelmüket az angol seregek ellen, Wallace vezetésével.

A vár a Wallace-emlékmű tetejéről nézve

Abbey Craig, Hillfoots Rd, Stirling FK9 5LF

Falloch Falls
/Falloch vízesés/

Következő állomásunk a Falloch vízesés volt, ami Crianlarich falutól 6 km-re található, Stirlingtől majdnem 1 órás autóútra. Nem volt könnyű megtalálni, végül GPS koordinátával sikerült. A vízesés közelében található egy kis parkoló, szerencsére a rossz idő miatt /hol esett, hol elállt/ volt helyünk. A parkolótól kb 15 perces sétával jutunk el a vízeséshez.

A vízesés

Falls of Falloch
Stirling FK20 8RL

Ezután visszamentünk Stirlingbe és egy McDonaldsos vacsora után elmentünk egy kis városnézésre. A vár közelében leparkoltuk az autót és elindultunk a belváros felé.

Egy vízköpő

Stirling Baptista temploma

Golden Lion Hotel

A Golden Lion arany oroszlánja

Egy templom Wallace szobrával a bejárat fölött

Wallace szobra

Rob Roy MacGregor szobra a kastélytól nem messze található, aki egy skót népi hős volt, olyan, mint az angoloknak Robin Hood.

Rob Roy MacGregor szobra

Majdnem vele szemben a híres skót költő és lírikus, Robert (Rabbie) Burns szobra áll.

Robert Burns szobra

Stirling Highland Hotel

Ennyi fért a mai napba. Szerencsére az eső csak részben tett nekünk keresztbe, hol esett, hol elállt, nem volt tartós. Este visszamentünk a szállásunkra, váltottunk pár szót a spanyolokkal és eltettük magunkat holnapra.

3. nap

Glasgow

Reggel 8 óra után ébredtünk, mivel úgy terveztük, hogy 10 óra körül elhagyjuk a szállást. Ez nagyjából sikerült is. Megreggeliztünk a McDonaldsba és elindultunk felfedezni Glasgow városát.

Glasgow Skócia legnagyobb városa, egyben az Egyesült Királyság harmadik legnépesebb városa. Nevének jelentése gael nyelven: „zöld hely”. A teljes néven ismert Glasgow City Skócia 32 egységes fennhatóságú területe közül a legnépesebb. A Clyde folyó mentén, a skót alföld közép-nyugati részén helyezkedik el. A glasgowiak Glaswegian néven ismertek, s a helyi nyelvjárásnak is ez a neve.

Riverside Múzeum

Ez nem más, mint a közlekedési múzeum, ahol rengeteg régi közlekedési eszközt láthatunk, valamint a hatalmas épületen belül régi időket idéző berendezett helyiségeket, mint pl. kocsma, lovas bolt, régi metró és sok-sok más. A múzeum látogatása ingyenes, ehhez képest rendkívül látványos és érdekes, tehát mindenképp ajánlott megtekinteni, ha valaki arra jár. Mi jó 2 órát töltöttünk el bent.

Szobor a múzeum épülete előtt

Az épületben még a büfé is a régi stílus szerint volt kialakítva.

Büfé

Az épület 2 szintből állt, a második emeleten föntről beláthatjuk az alsó szint nagy részét.

A hátsó ajtón távozva egy nagy hajót pillantottunk meg, mely látogatható is, 10 font ellenében, de ezt most kihagytuk.

Kikötő a múzeum mellett

Riverside Museum
Pointhouse Place, Glasgow G3 8RS

Ezután gyalog elindultunk a folyó mentén a belváros felé, de később kiderült, hogy nem volt túl jó ötlet, ugyanis a múzeumtól nagyon messze van a belváros. Kb. egy háromnegyed órás gyaloglás után vissza is fordultunk.

A hosszú séta után autóba ültünk és elindultunk a város felé. A város szélén leparkoltuk az autót és sétáltunk egyet a környéken, de nem akartunk túl sokáig időzni, mert hosszú út állt még előttünk hazafelé.

Ezután elindultunk hazafelé, de útközben megálltunk Penrithben és kerestünk egy kebabost. Vacsora után folytattuk utunkat Leeds felé.

Végezetül egy kép Penrith fő teréről: